Idag fick jag plötsligt ett meddelande från en av fröknarna på dagis (dvs en av pedagogerna på förskolan, som man tydligen hade varit tvungen att säga om det hade varit ett kommunalt dagis). De frågar förvirrat om jag hade tänkt ta med mig Luciakläder när jag kommer eller hur det blir.

Luciakläder!? Jag har inte haft en enda tanke på det! Om någon hade frågat mig hade jag väl sagt att det så klart måste vara som med skridskor som ju finns i ishallen (väl? kanske inte längre, men så var det när jag var liten). Känns ju också lite knasigt att köpa ett klädesplagg som man använder en gång innan man vuxit ur det, men det betyder väl att det å andra sidan lär finnas en andrahandsmarknad på Blocket. Men som sagt, det hade jag inte ens tänkt på. Vi har missat hela den tidiga barndomen i Sverige med tillhörande kulturell programmering, eftersom barnet är fött i Australien och frun är från Kina. Visst minns jag själv mina Luciatåg från svensk grundskola, men jag har absolut inget minne av varifrån kläderna kom. Något materialrum, tänkte jag!?

Så nu ska jag på Lucia-firande på dagis kl 14:30 med alla andra barn och föräldrar. Man kan väl förvänta sig att mitt stackars barn är det enda som står där utan rätt kläder. Vad denna djupt traumatiserande upplevelse kommer ha för följder kan man ju bara ana, men det får fosterföräldrarna ta hand om för vi lär ju skaka galler på livstid för grovt barnplågeri.

God jul, sammanfattningsvis!
 
  • Gilla
  • Haha
zsimpey och 9 till
  • Laddar…
Ville du bara skriva av dig eller vill du ha en åsikt?
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Jag tror man ska se mitt inlägg som lite allvar och rätt mycket humor. Man kan ha åsikter om kvaliteten på humorn, förstås.

Svara hur du vill, om du vill!
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Materialrum … det var länge sedan man såg någon använda det ordet ...
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med ändå. Vore bra om det fanns ett materialrum för liknande saker
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nu är det såklart väldigt sent, men testa om någon av de andra föräldrarna kan hjälpa dig, eller någon granne etc.
Vi har räddats av en granne som hade en urvuxen utstyrsel från ett av de större barnen på vinden. Då var vi inte heller ute i god tid, dock kvällen innan.
 
Som en fotnot kan jag meddela att dagis bytte namn till förskola 1972. ;)
 
  • Gilla
twoody och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Eller ett lakan. Själv hade jag ett på mig, men då var jag utklädd till KuKluxKlanmedlem. Amerikanska södern eller södra Italien, sak samma, tänker jag.

På lekskolan fanns det lektanter.

P.S.
Var förvarar man nu för tiden alla planscher på växter, och var är stencileringsapparaten och televisionsmottagaren?
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Stackars barn. Ni kommer inte bli besökta på ålderdomshemmet.
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Idag fick jag plötsligt ett meddelande från en av fröknarna på dagis (dvs en av pedagogerna på förskolan, som man tydligen hade varit tvungen att säga om det hade varit ett kommunalt dagis). De frågar förvirrat om jag hade tänkt ta med mig Luciakläder när jag kommer eller hur det blir.

Luciakläder!? Jag har inte haft en enda tanke på det! Om någon hade frågat mig hade jag väl sagt att det så klart måste vara som med skridskor som ju finns i ishallen (väl? kanske inte längre, men så var det när jag var liten). Känns ju också lite knasigt att köpa ett klädesplagg som man använder en gång innan man vuxit ur det, men det betyder väl att det å andra sidan lär finnas en andrahandsmarknad på Blocket. Men som sagt, det hade jag inte ens tänkt på. Vi har missat hela den tidiga barndomen i Sverige med tillhörande kulturell programmering, eftersom barnet är fött i Australien och frun är från Kina. Visst minns jag själv mina Luciatåg från svensk grundskola, men jag har absolut inget minne av varifrån kläderna kom. Något materialrum, tänkte jag!?

Så nu ska jag på Lucia-firande på dagis kl 14:30 med alla andra barn och föräldrar. Man kan väl förvänta sig att mitt stackars barn är det enda som står där utan rätt kläder. Vad denna djupt traumatiserande upplevelse kommer ha för följder kan man ju bara ana, men det får fosterföräldrarna ta hand om för vi lär ju skaka galler på livstid för grovt barnplågeri.

God jul, sammanfattningsvis!
På vårt dagis planerade fröknarna vad alla ska ha på sig tillsammans med barnen, bestämde vem som ska vara pepparkaksgubbe och vem som ska vara stjärngosse. Sedan berättade de för föräldrarna när man hämtade? Kommunicerar ni med dem via lappar, muntligen, eller hur funkar det? Jag hade nog heller inte klätt ut barnen om ingen hade sagt något i förväg ...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
halper halper skrev:
Idag fick jag plötsligt ett meddelande från en av fröknarna på dagis (dvs en av pedagogerna på förskolan, som man tydligen hade varit tvungen att säga om det hade varit ett kommunalt dagis). De frågar förvirrat om jag hade tänkt ta med mig Luciakläder när jag kommer eller hur det blir.

Luciakläder!? Jag har inte haft en enda tanke på det! Om någon hade frågat mig hade jag väl sagt att det så klart måste vara som med skridskor som ju finns i ishallen (väl? kanske inte längre, men så var det när jag var liten). Känns ju också lite knasigt att köpa ett klädesplagg som man använder en gång innan man vuxit ur det, men det betyder väl att det å andra sidan lär finnas en andrahandsmarknad på Blocket. Men som sagt, det hade jag inte ens tänkt på. Vi har missat hela den tidiga barndomen i Sverige med tillhörande kulturell programmering, eftersom barnet är fött i Australien och frun är från Kina. Visst minns jag själv mina Luciatåg från svensk grundskola, men jag har absolut inget minne av varifrån kläderna kom. Något materialrum, tänkte jag!?

Så nu ska jag på Lucia-firande på dagis kl 14:30 med alla andra barn och föräldrar. Man kan väl förvänta sig att mitt stackars barn är det enda som står där utan rätt kläder. Vad denna djupt traumatiserande upplevelse kommer ha för följder kan man ju bara ana, men det får fosterföräldrarna ta hand om för vi lär ju skaka galler på livstid för grovt barnplågeri.

God jul, sammanfattningsvis!
Barnet kommer nog inte lida skada...såvida du inte skjutsar det till skolan i en elbil. :p
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Lite märkligt ändå att det inte skickats någon information om detta alls i förväg?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Lite märkligt ändå att det inte skickats någon information om detta alls i förväg?
Nja, det fanns information om att det var ”Lucia” vid 14:30. Bara vi som inte begrep innebörden av det, eftersom det är första Lucia i Sverige med barn. Tror att man ska förstå att man tar med lämpliga kläder efter kön och tycke.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som en fotnot kan jag meddela att dagis bytte namn till förskola 1972. ;)
Ah! Jag växte upp på landet och vi var nog lite efter. Fröknarna säger fortfarande dagis som tur är.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
På vårt dagis planerade fröknarna vad alla ska ha på sig tillsammans med barnen, bestämde vem som ska vara pepparkaksgubbe och vem som ska vara stjärngosse. Sedan berättade de för föräldrarna när man hämtade? Kommunicerar ni med dem via lappar, muntligen, eller hur funkar det? Jag hade nog heller inte klätt ut barnen om ingen hade sagt något i förväg ...
Facebook. Man missat mycket om man inte hänger där, märker jag alltmer :)

M Myckling skrev:
Barnet kommer nog inte lida skada...såvida du inte skjutsar det till skolan i en elbil. :p
Ojdå. Får köpa en extra bil för skolskjuts.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller ett lakan. Själv hade jag ett på mig, men då var jag utklädd till KuKluxKlanmedlem. Amerikanska södern eller södra Italien, sak samma, tänker jag.

På lekskolan fanns det lektanter.

P.S.
Var förvarar man nu för tiden alla planscher på växter, och var är stencileringsapparaten och televisionsmottagaren?
För att inte tala om skelettet. Vårt var i materialrummet.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Lite märkligt ändå att det inte skickats någon information om detta alls i förväg?
Nja, det känns är mer regel än undantag.. Jag har iofs lite äldre barn, men de går på samma skola. Det ena barnets lärare skickar all info via en "app" som heter Tieto. Den funkar rätt dåligt, så man får gå in hela tiden för att inte missa något. Det andra barnet har ett "nyhetsbrev" som kommer medskickat på papper, ibland. Ibland hamnar det i "appen" och ibland hamnar det på skolans "lärportal" på nätet. Det bästa av allt är att alla tre klasserna i samma årskulls klasslärare turas om att skriva brevet, så tre personer skriver. Olika bra.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, det känns är mer regel än undantag.. Jag har iofs lite äldre barn, men de går på samma skola. Det ena barnets lärare skickar all info via en "app" som heter Tieto. Den funkar rätt dåligt, så man får gå in hela tiden för att inte missa något. Det andra barnet har ett "nyhetsbrev" som kommer medskickat på papper, ibland. Ibland hamnar det i "appen" och ibland hamnar det på skolans "lärportal" på nätet. Det bästa av allt är att alla tre klasserna i samma årskulls klasslärare turas om att skriva brevet, så tre personer skriver. Olika bra.
Kan de skriva någorlunda svenska i alla fall, eller behöver du rätta med rödpennan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.