Hallå, misstänker att det finns ett gäng bil och motorkunniga i krokarna.

Upptäckte idag ett tjutande ljud från motorn när jag slår på tändningen, någon som har en aning om vad det kan vara? Får inte upp nåt fel i displayen i bilen, och köra bilen funkar. Också oklart när det började då det inte hörs jättetydligt när huven är stängd och motorn igång. Nåväl, se bifogad film. :)

Du har bara tändning på inte motor?

Precis
A Andy78 skrev:
Du har bara tändning på inte motor?
Precis, bara tändning. Körde en sväng och ljudet har inte försvunnit när jag stannade och slog av motorn.

finns mycket mojänger på en motor som kan låta sådär om de fastnar eller inte går. Man lär nog försöka utröna vad det är som låter i första hand,.

• Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Bensinpumpen och eller överströmningsventilen till insprutningen.

Protte

• Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Jo, klurigt. Två på jobbet föreslog också att det skulle kunna vara bensinpumpen. Men får nog snart erkänna mig slagen och svänga förbi bilmeken. Tack för tipsen! Har inte gett upp än! :)

Bränslepumpen sitter väl i tanken?

Överströmningsventilen sitter vid motorn. Är det något knas med den så att inte pumpen kommer upp i rätt tryck så kan det säkert låta hela tiden när tändningen är på.

Tycker att det låter som om det kommer från donet mellan motorn och torpedväggen, den har ett svart lock med snäppfäste.
Du kan ju alltid prova att rycka säkringar och reläer en i taget och sätt tillbaka tills du drar en och det tystnar, kanske ger ett hum om vad det kan vara.

• Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
Gissar på gas-spjället.
Kolla om det ändras när du trycker ner gaspedalen (med motorn avstängd)

• Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Gasspjället brukar ha en kontakt som man kan kopplar ur.

Kan även vara servopumpen, om den är elektrisk. Prova att vrida på ratten och se om ljudet ändras

• Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Har hört gasspjäll som låter sådär så kan vara det. Bara dra ur kontakten till den så ser du.

• Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Eller bara trycka på gaspedalen så hörs det direkt när ljudet ändras och spjället rör sig...

• Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Tippar på gasspjället. Känn på det så kan du känna ljudet.

• Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.