7 580 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Släpvagn fel däck?
Sida 1 av 2
Hejsan!
Upptäckte att mina dubbade släpvagnshjul har maxload 475 kg. De är en enkelaxel släp med totalvikt på 1050 kg.
Är detta lagligt? Har försökt googla men hittar bara fler med liknande frågeställning, de går även rykten om att man kan överlasta belastningindexen på släpvagnar med 10% pga att dom bara får gå i 80 km/ h.
Men hittar inget konktet om detta!
Vad säger forum expertisen?
Upptäckte att mina dubbade släpvagnshjul har maxload 475 kg. De är en enkelaxel släp med totalvikt på 1050 kg.
Är detta lagligt? Har försökt googla men hittar bara fler med liknande frågeställning, de går även rykten om att man kan överlasta belastningindexen på släpvagnar med 10% pga att dom bara får gå i 80 km/ h.
Men hittar inget konktet om detta!
Vad säger forum expertisen?
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Det är ditt ansvar att se till att däcken du använder uppfyller det dom ska användas på. I det här fallet är det ju enklast att anpassa lasten bara och vara på den säkra sidan. Det är ingen som kontrollerar detta eller straffar dig.
Det är dock ganska stora marginaler på sånt här. Det ska till många extra kilon innan det börjar äventyras på riktigt.
Det är dock ganska stora marginaler på sånt här. Det ska till många extra kilon innan det börjar äventyras på riktigt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Att de skulle besiktiga dina däck menar du? det tror jag inte de bryr sig så mycket i om den är besiktigad och godkänd och du vet ju vad som gäller så.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Det ska dock poängteras att det bara är i sverige det är så här. I andra länder kan man bli inspärrad på livstid om man har andra däck än vad bilens eller vad det nu må vara dokument säger. Där går man stenhårt på godkännandena från de olika instanserna. Här är det istället lite mildare och SBP och polisen är nöjd så länge man har godkänt mönsterdjup och att de inte sticker utanför karossen. Typ.
Du får inte ha däck som är sämre än vad registreringsbeviset anger. I ditt fall så måste du ha däck som klarar 1050/2=525kg. Vid en besiktning kan du få nedslag på en sådan sak. Åker du på att kontrollera däcken vid en uppkörning är det inte säkert att du får fortsätta köra om det upptäcks vid säkerhetskontrollen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Det är helt fel. besiktningen kollar inte sånt.N NoOne2k skrev:Du får inte ha däck som är sämre än vad registreringsbeviset anger. I ditt fall så måste du ha däck som klarar 1050/2=525kg. Vid en besiktning kan du få nedslag på en sådan sak. Åker du på att kontrollera däcken vid en uppkörning är det inte säkert att du får fortsätta köra om det upptäcks vid säkerhetskontrollen.
Tack så mycket för alla svar. Detta står i regbeviset: 155/13c, ingen annan beteckning..
Tänkter givetvis främst på säkerhetskontrollen om man blir ombedd att göra en fullständig kontroll lr kontroll av däcken. Är man körd då? Ingen som hört talas om några ”10%” för släp lr andra regler för dubbdäck på släpvagnar?
Tänkter givetvis främst på säkerhetskontrollen om man blir ombedd att göra en fullständig kontroll lr kontroll av däcken. Är man körd då? Ingen som hört talas om några ”10%” för släp lr andra regler för dubbdäck på släpvagnar?
Sannolikt räcker det med 500kg däck efter som kultrycket är 70kg eller så. Men axeltrycket står i reggbeviset. Bilprovningen kan absolut dlå ner på felaktig belastningsklass. Det är dimensionerna som är friare i Sverige. Så länge rullomkretsen inte ändras mer än marginellt. Även spårvidden måste vara rätt lika.
Axel 1 är kulhandsken. Man kan ju tycka att det kunde uttryckas tydligare. Men däcken måste då klara 1050/2kg
Däcken klarar 487 kg / st ser jag nu. Saknas med andra ord 76kg. Kan kanske motivera (vid ev säkerhetskontroll) att man har 76kg kultryck... hehe...
Hastighetsindex: t.
Alltså garanterar däcktillverkaren 487 kg /däck vid 160 km/h.... men regler är regler även om man bara för köra 80 med kärran?
Hastighetsindex: t.
Alltså garanterar däcktillverkaren 487 kg /däck vid 160 km/h.... men regler är regler även om man bara för köra 80 med kärran?
Redigerat av moderator: