Släpet skall ha C-däck dvs förstärkta däck. Vanliga personbilsdäck är i regel för svaga för släpvagnar som har totalvikter över 750 kilo.klockan8 skrev:Tack så mycket för alla svar. Detta står i regbeviset: 155/13c, ingen annan beteckning..
Tänkter givetvis främst på säkerhetskontrollen om man blir ombedd att göra en fullständig kontroll lr kontroll av däcken. Är man körd då? Ingen som hört talas om några ”10%” för släp lr andra regler för dubbdäck på släpvagnar?
Man kan få nedslag även om man använder personbilsdäck som klarar vikten eftersom det i registreringsbeviset specifieras C-däck.
Medlem
· Västernorrland
· 12 076 inlägg
har aldrig varit med om att de slagit ner på felaktigt loadindex. Dessutom har jag jobbat på däckverkstad och det är åtskilliga som sätter på vanliga dubbdäck eftersom det kan vara lite glest med just dubbade c däck i den dimensionen.
Besiktningen kollar inte det, det är vid flygande kontroll som polisen kan få för sig att man kör med fel däck om de inte är av förstärkt typ. Men för dubbdäck gäller andra regler i Sverige och då räcker det med att de klarar lastindex.S Stefan1972 skrev:
Det gör Bilprovningen visst! Jag har själv råkat ut för det och fick ombesiktning. Skulle jag behålla dom ej C-klassade däcken var jag tvungen att typa om släpen.C c_olsson skrev:
Jodå !
Besiktningen kan visst kontrollera däcken.
Det gjorde dom senast i somras när jag var med en av mina kärror (som fått nya sulor).
Besiktningsmannen såg att dom var nya, kollade att det var en 750 kg-kärra han besiktigade och letade sedan upp "max-load" uppgiften.
Besiktningen kan visst kontrollera däcken.
Det gjorde dom senast i somras när jag var med en av mina kärror (som fått nya sulor).
Besiktningsmannen såg att dom var nya, kollade att det var en 750 kg-kärra han besiktigade och letade sedan upp "max-load" uppgiften.
Det är inte en obligatorisk kontrollpunkt, men de ska absolut anmärka på det om de ser något fel. Som så mycket annat.
C,däck ska det vara ,de är förstärkta så de tar högre vikter, mycket vanligt på släp och husvagnarklockan8 skrev:Tack så mycket för alla svar. Detta står i regbeviset: 155/13c, ingen annan beteckning..
Tänkter givetvis främst på säkerhetskontrollen om man blir ombedd att göra en fullständig kontroll lr kontroll av däcken. Är man körd då? Ingen som hört talas om några ”10%” för släp lr andra regler för dubbdäck på släpvagnar?
Klicka här för att svara