Tjeeena!
Jag ska bygga en elektrisk "snurrplatta" och blir inte klok på kugghjulet... å mkt annat..

Enligt säljaren ska man se vad för kugghjul man ska ha på pdf-filen!! Dock inte jag :confused:

Vill att snurrplattan ska palla för 80-100kg. Kan man styra detta med högre watt och längre volt eller är det tvärtom? Eller är det med kugghjulen som man måste varv upp/varva ner för att få rätt hastighet och styrka?
Motor fakta: 36VDC 800W 28A.
Antar att varvtalet blir 2500RPM är när man brassar på för fullt!?

Såå är det någon som vet vad jag ska ha för kugghjul(rött på ritningen) eller vet vem man ska kontakta?
Om man vill nätansluta snurrplattan, vad behöver man då?

"Motor" https://www.4speed.se/sv/artiklar/elmotor-atv-800.html
"Lazy Susan" https://www.beslagsbutiken.se/produkter/beslag/vridplattor/vridplatta-lazy-susan-300-400-kg.html

Ha de:D

• 3D-ritning av en elektrisk snurrplatta med motor och rött markerat kugghjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmotor och vridplatta med integrerat kugghjul för byggprojekt av snurrplatta.
    Skapa konto
Oj, 800w till den där snurrsaken. Du tror inte den kommer skära ihop totalt? :)

5
Kanske får räkna på momentet innan? :D(y)

Vad skall du ha för varvtal på snurran, o ska den starta o stoppa eller gå jämt?
Mer fakta behövs

Ska försöka svara på det jag kan ;)
Med en diameter på 350 mm ska det ta cirkus 15-20 sekunder för ett varv.
Ska använda den till olika "time lapse", så allt från ett snurr/dag till snurra några timmar åt gången. Beror lite på vad jag tänker fotografera:)

• 3D-rendering av en design för en roterande plattform med en diameter på 350 mm inuti en genomskinlig låda.
    Skapa konto
En 800W motor med den utväxlingen kommer kunna snurra ett ton. Om växellådan håller...

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Nu är jag ingen expert men det vart kul att räkna ändå (även om det säkert är fel) :)

Din motor snurrar i ca 42 varv per sekund och du vill att det ska ta 15 sekunder för ett varv. För att du ska få ner hastigheten behöver du alltså få ner den till 1/630 av vad det är nu. Den minsta av de snurrplattorna har en omkrets runt kuggarna som är 262mm. Dvs för att den ska ta 15 sekunder på sig behöver du ha ett kuggjul som är 1/630 av det. Dvs ett kugghjul som är 0.41mm. Kan bli svårt. Du behöver helt enkelt bygga en mer komplicerad växellåda som får ner det om du nu ska använda den motorn.

Jo men det stämmer säkert =). Men då är det oxå om man kör motorn på full effekt?
Frågan är om man kan laborera med volt och watt, så den går saktare men är lika eller tillräckligt stark!?

Och sen: vad är det för dimension på kugghjulet som jag ska ha, alltså inte diameter och antal kuggor utan dimensionen om jag säger rätt? Hur ser /tar man reda på det? Ett matchande kugghjul till min befintlig vridplattas kuggar?

J Jensa86 skrev:
Nu är jag ingen expert men det vart kul att räkna ändå (även om det säkert är fel) :)

Din motor snurrar i ca 42 varv per sekund och du vill att det ska ta 15 sekunder för ett varv. För att du ska få ner hastigheten behöver du alltså få ner den till 1/630 av vad det är nu. Den minsta av de snurrplattorna har en omkrets runt kuggarna som är 262mm. Dvs för att den ska ta 15 sekunder på sig behöver du ha ett kuggjul som är 1/630 av det. Dvs ett kugghjul som är 0.41mm. Kan bli svårt. Du behöver helt enkelt bygga en mer komplicerad växellåda som får ner det om du nu ska använda den motorn.
Om man ska ha stor utväxling finns det fiffigare växlar än bara två kugghjul. Här har du exempelvis en med utväxling på 11 miljoner :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.