13 722 läst ·
112 svar
14k läst
112 svar
Världens sämsta barnuppfostran
Hej
Tråden har ju kantrat lite från förskola och lucialinnen så nu tänkte jag dra den ytterligare en bit bort. Jag tycker det är en Intressant diskussion om detta med friluftsdagar och avgiftsfrihet Osv.
Jag arbetar på en glesbygdsskola åk f-6. Vi har Sveriges största alpina anläggningar 7 mil bort. Vi åker inte längre på friluftsdagar dit för att åka skidor pga av det faktum att det strider mot skollagens skrivningar om att skolans verksamhet skall vara avgiftsfri och endast en ringa avgift får tas ut.
I runda slängar kostar det 300 kr/elev att åka dit för skidåkning för en dag. Då ingår buss(chartrad), liftkort och hyra av utrustning(alpin eller tur). Dessutom hade matbespisningen skickat med mat till alla, mat som serverades i backen. Det låter ju inte så farligt. Det borde väl skolan klara? Nej, det klarar den inte. En mellanstadieelev får i min kommun kosta 650 kr per år. Det är den tilldelning man får. Det ska finansiera: Läroböcker, studiebesök, förbrukningsmaterial till de olika ämnen man har och då kan nämnas att slöjd och hkk är väldigt dyra ur förbrukningssynpunkt. Det ska även täcka lekmaterial för raster mm. Att då använda i princip halva tilldelningen till en friluftsdag i fjällen går ju då självfallet bort.
Det är ju såklart jättetråkigt. Vi har tänjt på detta och haft frivilliga avgifter och sponsring från lokala företag men till slut landat i att det inte går.
Det kanske tristaste i kråksången är att det är just barnen i marginalen som haft ut mest av detta. De kommer aldrig till Åre annars.
Summa summarisk: Ska man följa skollagen så går dylika friluftsdagar bort för skolorna har inte chans att stå för fiolerna.
,vi/LOB
Tråden har ju kantrat lite från förskola och lucialinnen så nu tänkte jag dra den ytterligare en bit bort. Jag tycker det är en Intressant diskussion om detta med friluftsdagar och avgiftsfrihet Osv.
Jag arbetar på en glesbygdsskola åk f-6. Vi har Sveriges största alpina anläggningar 7 mil bort. Vi åker inte längre på friluftsdagar dit för att åka skidor pga av det faktum att det strider mot skollagens skrivningar om att skolans verksamhet skall vara avgiftsfri och endast en ringa avgift får tas ut.
I runda slängar kostar det 300 kr/elev att åka dit för skidåkning för en dag. Då ingår buss(chartrad), liftkort och hyra av utrustning(alpin eller tur). Dessutom hade matbespisningen skickat med mat till alla, mat som serverades i backen. Det låter ju inte så farligt. Det borde väl skolan klara? Nej, det klarar den inte. En mellanstadieelev får i min kommun kosta 650 kr per år. Det är den tilldelning man får. Det ska finansiera: Läroböcker, studiebesök, förbrukningsmaterial till de olika ämnen man har och då kan nämnas att slöjd och hkk är väldigt dyra ur förbrukningssynpunkt. Det ska även täcka lekmaterial för raster mm. Att då använda i princip halva tilldelningen till en friluftsdag i fjällen går ju då självfallet bort.
Det är ju såklart jättetråkigt. Vi har tänjt på detta och haft frivilliga avgifter och sponsring från lokala företag men till slut landat i att det inte går.
Det kanske tristaste i kråksången är att det är just barnen i marginalen som haft ut mest av detta. De kommer aldrig till Åre annars.
Summa summarisk: Ska man följa skollagen så går dylika friluftsdagar bort för skolorna har inte chans att stå för fiolerna.
,vi/LOB
Hos oss får barnen ta med matsäck. Vill man att skolan ska ordna det så får man säga till.N Niq skrev:
Då och då händer det att jag säger till. Så det inte är samma stackare som inte har med sig hemifrån varje gång.
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Då får det väl anordnas lite aktiviteter för att samla in pengar. Sälja lotter, baka bullar, etc. En skidresa gör ju att eleverna umgås på ett helt annat sätt och lär känna varandra bättre. Jämför bara med julbordet på jobbet.mexitegel skrev:
I högstadiet åkte jag på en tredagars skidresa till Kläppen och en språkresa till England. Till den senare fick vi ihop flera tusen per person genom att bla sälja frallor med hemleverans varje lördagsmorgon i ett halvår. (Sen att dessa pengar konfiskerades och delades ut till andra elever, som dessutom inte skulle med, är dock en annan femma...)
Tack för alla roliga svar! Man kan se att vissa relaterade och även orelaterade ämnen är något som det finns starka åsikter om 
Till nästa år ska vi förstås vara förberedda med Lucia-kläder.
Off-topic: i afton ska vi skicka en speciell julhälsning till de flesta av våra bekanta och grannar, för de kommer inte att få några julklappar i år. Vi beställde nämligen efter mycket omtanke en bunt med saker den 10:e med leverans inom "2–5 vardagar" som ännu inte skickats. Man inbillar sig ju att när det står ett sådant intervall så är det det som gäller, men tydligen var det "mycket att göra inför julen". Jo, det kan man tänka sig. Jaja.
Till nästa år ska vi förstås vara förberedda med Lucia-kläder.
Off-topic: i afton ska vi skicka en speciell julhälsning till de flesta av våra bekanta och grannar, för de kommer inte att få några julklappar i år. Vi beställde nämligen efter mycket omtanke en bunt med saker den 10:e med leverans inom "2–5 vardagar" som ännu inte skickats. Man inbillar sig ju att när det står ett sådant intervall så är det det som gäller, men tydligen var det "mycket att göra inför julen". Jo, det kan man tänka sig. Jaja.
Nu har jag läst om ditt inlägg i köns och grammatikdebatten. Det tar emot, men jag erkänner motvilligt att jag skjöt från höften och tänkte efter efter!Anna_H skrev:
Staffan stalledräng
Klicka här för att svara