Q
Hej irriterar mig fruktansvärt mycket på några som håller på och klankar ner och nedvärderar i en Facebook grupp för en stad.
Det hjälper inte när någon säger emot dem utan de triggas mer av de.

Hur kan man få stop på dem?

Vet var vissa av dem jobbar så funderar på om man skall maila arbetsgivaren, är de en bra idé?
 
Q jope84 skrev:
Hej irriterar mig fruktansvärt mycket på några som håller på och klankar ner och nedvärderar i en Facebook grupp... Hur kan man få stop på dem?
Nättroll behöver "föda" för att frodas och må bra.
-> Mata dom inte!
 
  • Gilla
Asbesträdd och 3 till
  • Laddar…
Q
M MagHam skrev:
Nättroll behöver "föda" för att frodas och må bra.
-> Mata dom inte!
Men där jag jobbar har vi att vi inte får bete oss illa på sociala medier även på fritiden, för det kan ändå skada företaget.

Jag vill inte att ett nättroll skall jobba på mina barns skola.
 
Tyvärr är det nästan helt omöjligt att stoppa.
Vissa begår också dumheterna utifrån att de inte kan särskilja sitt privatliv från arbetet. Men också inte vidden av vad de sprider för information. Endast ett gillande av "något" är ett ställningstagande som kanske inte är förenligt med vad en arbetsgivare anser som acceptabelt. Och tyvärr finns det ganska många som kanske inte förstår vilka konsekvenser det kan få av att i sociala medier ge uttryck för sin åsikter bara genom att klicka på en "gillasymbol".
 
Vad är ett ”Nät troll”? Det känns som att betydelsen varierar och ändras radikalt över tid.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är ett ”Nät troll”? Det känns som att betydelsen varierar och ändras radikalt över tid.
Är nog inte begreppet nättroll som direkt avses utan vad som händer på sociala medier, min tolkning.
Men det växer samman utifrån att det inte finns någon direkt gräns. Du kan delta seriöst men också agera nättroll beroende av vad du skriver. Så det är nog bättre att fokusera med generellt uppträdande och vad som skriva i sociala medier, forum , etc.
 
Man är alltid ett nättroll om man inte följer PK reglerna på socialmedia, man måste alltid tycka som etablissemanget annars är man ett troll. :-)
Samma visa varje gång.
 
  • Gilla
  • Arg
tank77 och 5 till
  • Laddar…
Ett troll är ute för att aktivt förstöra, än finns det de som inte vet bättre helt enkelt.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
Om personerna uttrycker sig på ett sätt som är olagligt så kan du väl kontakta polisen. Annars får du nog finna dig i att andra har olika sätt att uttrycka sig på och andra åsikter än vad du själv har.
 
  • Gilla
Treaser2 och 1 till
  • Laddar…
Att kontakta arbetsgivaren är INTE någon bra idé. Kommer de på vem som anmält har du snart större problem än irritation över ett FB-forum.

Några nättroll är de för övrigt inte, av den beskrivning du ger här, bara vanliga bittra skvallerkäringar (oavsett deras kön). Likadant i alla sådana här grupper, allt handlar om gruppens administratörer. Om inte de tar tag i det, så är mitt råd att starta en ny grupp själv där du inte släpper in dessa personer och där du modererar trista kommentarer hårdare.

Min ort har numera tre grupper:
En trevlig, rätt hårt modererad, mycket aktiv.
En för dem som inte gillade den hårda modereringen. Nästan ingen aktivitet.
Och en för diverse rasister och annat skräp, orginalgruppen med en flat administratör som tror att allt får sägas i yttrandefrihetens namn. Den är jag blockad från eftersom jag anmälde alla inläggen till FB och fick dem bortplockade pga brott mot FB:s regler :D
 
  • Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
Blanda inte ihop nättroll och näthatare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Q
JLyck JLyck skrev:
Blanda inte ihop nättroll och näthatare.
Vad är skillnaden?
 
Q
G Ganescha skrev:
Man är alltid ett nättroll om man inte följer PK reglerna på socialmedia, man måste alltid tycka som etablissemanget annars är man ett troll. :)
Samma visa varje gång.
Handlar inte om att man inte får tycka annorlunda , utan att man skall va normalt funtad och inte mobba och bete sig illa.
 
Begreppet troll verkar extremt brett. Får början kom begreppet från trolling, dvs fiskemetoden.
Av någon anledning började folk som höll på med den typen av inläggsfiske att kallas för Troll.

Nu verkar det snarare handla om marknadsföring och lobbying förklädd till foruminlägg. Alternativt folk som har en avvikande åsik och säger att andra har fel. Främst i politiska frågor.
Eller helt enkelt ett negativt epitet att klistra på alla man inte tycker om.


Så vad menar du med Nät troll?
 
Q
A AndersS skrev:
Tyvärr är det nästan helt omöjligt att stoppa.
Vissa begår också dumheterna utifrån att de inte kan särskilja sitt privatliv från arbetet. Men också inte vidden av vad de sprider för information. Endast ett gillande av "något" är ett ställningstagande som kanske inte är förenligt med vad en arbetsgivare anser som acceptabelt. Och tyvärr finns det ganska många som kanske inte förstår vilka konsekvenser det kan få av att i sociala medier ge uttryck för sin åsikter bara genom att klicka på en "gillasymbol".
Vet vilka flera av dessa personerna är och flera av dem har varit lite retade som unga och andra har alltid varit udda.

Antar att de har en skev bild av hur man skall bete sig. Vågar antagligen inte säga något i verkligheten, utan gömmer sig bakom skärmen.

Men de har blivit ett väldigt hårt klimat på nätet på senare år, de som är lite aggressiva på sånna här forum vågar nog sällan säga något i verkligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.