K
KentJohansson: Antagligen är de utformade som alla försäkringar och ytterst så skyddar de försäkringsbolaget mest av alla.. :confused:
16 svar · 4,1k läst
anders07
anders07: Vi köpte nyligen ett hus byggt -77 med platta på mark. Det har dränerande grus under plattan men klassas ändå som riskkonstruktion då isoleringen ligger ovanpå plattan. Man kände på lukten att det var fuktproblem när man steg in. Vi hade ingen budgivning utan fick köpa för utgångspris. Vi tog sedan dit en besiktningsman som konstaterade fukt i träbjälkar och isolering under golvet.
1 svar · 6,1k läst
L
LinneaochJohan: Jupp, taket har vi räknat med att byta från om några år!! Dock sa han också att takpannorna var i så pass bra skick att dom troligen kan återanvändas! Och att bara läkten och pappen behöver bytas, men sen får man ju bestämma det den dagen isf ;) Att taket buktade på några ställen hade inget att göra med den bärande väggen. Förhoppninsvis kanske man kan göra någon smart
6 svar · 6,5k läst
B
bryggan12: ha ha skulle idag önska att jag inte är binden till avtalet..
15 svar · 4,0k läst
F
fn76: Pratade med en mellanchef. Även hon försöker släta över det hela. Föga förvånande... De tycker tydligen det är helt ok att marknadsföra en sak och göra en annan utan att sedan ta ansvar. Mäklaren som lovade "Den där stora annonsen i tidningen, inte sen sådan liten som andra mäklares..." är när den nu missats inte alls viktig. Varför marknadsföra den så mycket då? Jo, för att
39 svar · 11,8k läst
Z
zazza: Aha, det kan jag förstå. Du får nog tillräckligt att stå i bebisen. Lycka till med bebisen! Mina föräldrar bor kvar i Stodene, på samma gata som huset du tittade på. Jag flyttade hemifrån för ca 3 år sedan men är hem ibland när jag är ledig. Vi flyttade dit 92 till huset mina föräldrar och syster bor i.
17 svar · 7,2k läst
·
K
kajj: [citat] Du har nog rätt, drar en rapport till mod så får dom ta bort länkarna :)
11 svar · 2,0k läst
J
Jugend: [citat] Nej, jag skall verkligen betona att man inte sitter med någon sanning. Det som jag verkligen tror på är att du skall ha kapital över om du köper ett hus. Köper du äldre hus som jag alltid gjort så måste man räkna med olika problem. Jag måste bara fråga om det här med sättningsskadan. Var det verkligen en ny sättningsskada som de missat som förvärrades under tiden? Det är
58 svar · 9,5k läst
I
isaman: Hejsan! Jag håller på att göra en granskande undersökning för Södertörnshögskola. Det handlar om när det brister lite mellan lagarna vid husköp. Jag eftersöker husköpare som ovetandes köpt ett hus där det saknats bygglov, även fast mäklaren / säljaren hävdat att det finns. Sedan söker jag också mäklare som sålt hus där det senare visat sig att säljaren inte varit
0 svar · 2,2k läst
NetNut
NetNut: Häva köpet blir nog svårt då det är svårt att komma ifrån sin undersökningsplikt. Om du störs av att de spelar hög musik inne på restaurangen kan du däremot lämna in klagomål till styrelsen i föreningen. Du skall kunna gå och lägga dig vid 22 tiden utan att störas av någon som spelar kväll efter kväll oavsett om det är en granne eller hyresgästen under (restaurangen).
5 svar · 5,4k läst
gefleborg
gefleborg: Tack för alla svar. /Peter
8 svar · 1,9k läst
P
PappasHammare: Då denna tråd väcktes så vore det intressant och höra hur det gick
17 svar · 10,7k läst
T
tobiasc: Tack för alla tips!
5 svar · 2,1k läst
R
Ripper500: Som locke säger så kan det bli värre, iaf vår och sommar. Hur hög är höjden där under? En tanke är ju att sätta in en fuktmätare och en avfuktare. Sedan så tätt som möjligt. Sedan öppnar du ett hål och sätter in en utsugsfläkt (badrumsfläkt). Avfuktaren ser till att hålla ner fuktigheten, fläkten vädrar bort jordlukten.
6 svar · 4,4k läst
·
B
billy_baver: Oddsen förbättras om KristofferP lägger upp sitt projekt lite annorlunda. Först investerar du i ett hårt nerslitet objekt med god potential. Sedan skissar du fram en plan hur stället kan utvecklas, trädgården, huset, inredningen. Vi får förutsätta att du vet allt som är värt att veta om planbestämmelser, bygglov och budget. Du låter din artistiska trädgårdssyster täcka projektet
8 svar · 10,2k läst
bonnier
bonnier: En normal överlåtelsebesiktning ger inte så väldigt mycket för en hyfsad insatt köpare men samtidigt är det inte så väldigt mycket pengar det rör sig om. Känner man sig osäker är det lika bra att anlita ett besiktningsföretag men man ska inte räkna med några djupgående undersökningar, utan man får reda på det mest uppenbara.
5 svar · 1,9k läst
R
Ranger: Hej igen allihopa. Nu har jag fått mitt våtrumsintyg underskrivet av säljarna. Detta betyder att de står som ansvariga om något skulle hända med våtrummen och det visar sig att de inte är renoverade enligt branschregler vid undersökning. Detta enligt information från försäkringsbolaget. Mäklaren hjälpte mig också att få fram intyget och jag fick till och med en inflyttningspresent
34 svar · 21,1k läst
pelpet
pelpet: Ett gammalt hus är ofta en fördel. Dels är gamla hus ofta byggda på bra mark och i bra lägen, och sen är konstruktionen beprövad. Ett hus från 1948 har stått i över 60 år och hade det varit några fel med huset så lär de ha varit kända länge.
16 svar · 4,9k läst
V
Viapea: [citat] Om en bes man har hittat felet har det aldrig varit av sådan art att det kan bedömas som dolt fel iaf så det har ingen som helst betydelse om det finns i bes protokoll eller ej. Dom flesta tror att det ingår betydligt mer än det gör i begreppet dolt fel, det är otroligt lite som ingår där så att ex köpa en dold fel garanti som ändå aldrig innefattar EL,VVS eller Ventilation
31 svar · 10,5k läst
S
Sondell: Bosyn i Umeå har vad jag vet bra rykte, har inte anlitat dem själv men har bekanta som varit nöjda. Sent from my HTC Desire S using Byggahus
2 svar · 5,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Glöm inte att ha en sökning på blocket.se också. Det var så vi hittade vår fina tomt (hade letat i uppåt två år efter "rätt" tomt).
12 svar · 4,2k läst
H
hempularen: Om man anlitar mäklare för värdering så tror jag att det är viktigt att man kör med öppna kort, alltså betalar för tjänsten, inte låtsas vara intresserad att sälja via mäklaren osv. OCH att man lägger upp ärendet så att det inte kan uppfattas att huset trots allt kanske skall säljas (om ex. värderingen blir för hög). Man skall komma ihåg att mäklaren i första hand nosar
9 svar · 2,4k läst
Nimajneb
Nimajneb: Lägg ett bud 10 Max 15% under vad just du är beredd att betala o se vad som händer.
1 svar · 2,1k läst
P
palatset: [citat] Som jag skrev gjorde vi en förlust m en halv miljon, läget var inte bättre när vi sålde den ett år senare snarare ännu sämre, men vi fick det vi kunde tänka oss, dessutom genom normal budgivning. Man vill inte knappt besvara ett sånt bud....
70 svar · 16,2k läst
·
F
FamiljenA: Hej! Vi har precis köpt ett hus i södra Stockholm från 1927. Wow! Känns jättebra. Vi måste dock börja med att dränera om huset. Vi har skickat iväg en del förfrågningar, men bara fått in ett svar, och den firman kändes inte riktigt seriös. Finns det någon här på forumet som kan rekommendera en bra dräneringsfirma i Stockholmstrakten? /FamiljenA
0 svar · 1,9k läst
S
Svullo: Nån som har tips på standardkontrakt man kan använda sig av?
0 svar · 2,7k läst
M
-MH-: NIce, var läser man om processen och resultatet? (Lite Off-T för den här tråden...)
45 svar · 15,3k läst
stake
stake: Jag hade nog tagit pengarna. Lönar sig inte att bli girig, de brukar alltid slå tillbaka:-)
9 svar · 6,4k läst
H
hempularen: Städning bör ju rimligen innebära att allt "plockbart" skräp tas bort, om det finns skrot som genom åren blivit begravt så får man nog räkna med att det ligger kvar. Som sagt, om det rör sim on någon sopsäck eller två som man själv plockar ihop när man fixar med trädgården så är det väl inte så mycket att bråka om, men här låter det ju som det kommer att behövas en
6 svar · 7,6k läst
H
hempularen: Nu skall man ju inte måla f...n på väggen. Men det är inte alls omöjligt att man upptäcker nya skäl för att bedömma den som olämplig.
5 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.