11 804 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Mäklaren har inte annonserat i tidningen
Läs avtalet en gång och jämför med ditt uttalande. Har mäklaren inte gjort det ni avtalade? Då år det ett avtalsbrott och då har du möjlighet att begära kompensation. På ett par ställen i tråden finns resonemang kring lämpliga summor (jag tycker inte kostnaden för annonsen är tillräckligt). Skriv ett förslag på kompensation och förbered en anmälan till Mäklarnämnden. Kanske värt att fråga en jurist så det blir rätt formulerat?fn76 skrev:
Nu kankse det inte är någon tröst men fick ni bara en köpare via hemnet så var objektet kanske inte så intressant ändå, en annons i tidningen kanske inte hade gjort till eller från.
Men det kan vi aldrig veta så om en annons ingick så borde ni ha fått det och bör kompenseras för detta.
Men det kan vi aldrig veta så om en annons ingick så borde ni ha fått det och bör kompenseras för detta.
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Förstår inte riktigt hur du tänker. Varför skulle det vara svårt eller knasigt? Om mäklaren inte genomför annonsering enligt avtalet är det ett avtalsbrott som mäklaren bör kompensera. Vad skulle skillnaden bli om man tog den diskussionen INNAN man skriver avtal med köparen menar du?bluuman skrev:Komma i efterhand och rikta anspråk mot en mäklare kring en icke annonserad lägenhet pga ett snabbt avslut är svårt, och enligt mig knasigt. Det borde ni tagit upp innan ni skrev avtalet med köparen. I och med att den uteblivna annonsen inte kan mätas i förlorat resultat, så är det likaså rätt svårt. Att rikta något tror jag är omöjligt då det rimligen borde stå med i avtalet vad om så gäller vid utebliven annonsering, detta i och med att resultatet av en annons inte går att mäta på förhand. Standardavtalen är inte skrivna så.
Utebliven/missad annonsering regleras normalt inte i det avtal säljaren har med mäklaren. Detta faktum innebär inte att man inte kan rikta krav på kompensation mot mäklaren. Inte heller det faktum att "skadan" är svår/omöjlig att mäta hindrar säljaren att ställa krav på kompensation.
Ditt resonmang är både ologiskt och märkligt och tillämpat på andra skadesituationer skulle det få mycket märkliga konsekvenser.
Jag har själv hamnat i samma situation som TS, se mitt tidigare inlägg ovan, och det var varken märkligt eller svårt att få mäklaren att kompensera mig. Mäklarn var väl iofs inte riktigt av samma åsikt:wow:.
Summan av kompensationen blev så pass stor att mäklaren gjorde en rejäl förlust på affären, sett till alla kostnader mäklaren hade i det fallet.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Precis!Andy78 skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Lärdomen för potentiella säljare är väl att se till att ALLT mäklaren lovar kommer med i avtalet.thomasx skrev:
Vill för övrigt instämma i analysen av ThomasX&Thomas59. Tyvärr är det så att man får se till att allt det utlovade kommer på pränt. Begär utkast på uppdragsavtalet innan ni skriver, helst via epost så att man kan be någon bekant med avtalsvana dubbelkolla också. Detta går alla seriösa mäklare med på. Jättesvårt att komma med invändningar i efterhand annars. Man kan gardera sig en smula genom att försöka sköta förhandlingen/kommunikationen via epost så mycket det går och spara mailen. Might come in handy.
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Jag har raderat ett antal Off Topic inlägg, tråden handlar inte om mäklare i största allmänhet.
Pratade med en mellanchef. Även hon försöker släta över det hela. Föga förvånande... De tycker tydligen det är helt ok att marknadsföra en sak och göra en annan utan att sedan ta ansvar. Mäklaren som lovade "Den där stora annonsen i tidningen, inte sen sådan liten som andra mäklares..." är när den nu missats inte alls viktig. Varför marknadsföra den så mycket då? Jo, för att locka oss att anlita dem.
Klicka här för att svara