Hej!

Vi är på gång att flytta in i ett hus. Handpenningen är betald och inflyttning sker om ett par veckor. Badrummen i detta hus är renoverade av säljarna själva.

När vi lade vårt bud på huset så ingick även att vi ville ha ett skriftligt intyg på att dessa våtutrymmen är renoverade enligt konstens alla regler som gällde vid renoveringsdatumet. Det ena badrummet är renoverat 2003 och det andra 2007. Säljarna har garanterat att så är fallet muntligen men de har inte gett oss något skriftligt på det.

När vi kontaktat försäkringsbolag så har de informerat oss om att det är bra om vi har något skriftligt från säljarna som intygar att badrummen är renoverade enligt branschregler.

Jag har läst lite trådar här där folk tycker att ändå inte betyder någonting om man skulle få en vattenskada på fastigheten. Hur viktigt är detta skriftliga intyg från säljarna? Bör jag strida för att få det?
 
Redigerat:
Nej, det är bara ett papper som används av en liten klubb och har ingen betydelse.
Det enda är att du skulle kunna få teckna en extra kakelförsäkring hos vissa försäkringsbolag om du har ett skriftligt intyg.
 
Ok, vad händer om jag skulle få en vattenskada om några år och det visar sig att det badrummet inte är korrekt renoverat. Då får jag förmodligen inga pengar från försäkringsbolaget.

Vem står för skadan då?
 
1. Ta hänsyn till detta i budgivningen ( dock försent nu)
2. Dolt fel? Hur länge det nu kan vara det vet jag ej, ibland är det dolda fel hysteri...
3. Kan man skriva intyg till sig själv? Tänk vad många som renoverar sitt badrum själv... Är det rätt gjort så är det rätt gjort...
 
M
Ranger skrev:
Ok, vad händer om jag skulle få en vattenskada om några år och det visar sig att det badrummet inte är korrekt renoverat. Då får jag förmodligen inga pengar från försäkringsbolaget.

Vem står för skadan då?
Har du ett papper från säljaren där de garanterar en viss standard så kan du gå på säljaren och kräva ersättning.
 
miksil skrev:
Har du ett papper från säljaren där de garanterar en viss standard så kan du gå på säljaren och kräva ersättning.
Ok, så då är det alltså bra att jag har ett skriftligt intyg från säljarna där de garanterar att badrummen är renoverade korrekt?
 
Jag har luskat i samma process (dock som säljare). Trygg Hansa som vi har säger att intyget inte gör någon skillnad, de skickar sin egen besiktningsman som avgör om det är enligt branschregler eller inte samt ersättningsnivåer.
Om säljaren uttryckligen skriver att de garanterar en viss hållbarhet så har du möjlighet att få ut ersättning från dem med intyget, eller om du kan bevisa att säljaren känt till problem eller "fusk" som orsakat felet/skadan.

Ett intyg från säljare skrivs (normalt) i "god tro", alltså att enligt säljaren är allt gjort rätt och riktigt och sen är det upp till köparen att bevisa att det inte varit så samt att säljaren haft vetskap om det.
I mitt fall har jag haft två firmor inne som gjort en del av arbetet och jag har gjort en del själv och av den orsaken vill de inte skriva kvalitetsintyg då de själva inte haft totalansvar (säger de i alla fall).

Så, ett intyg från säljaren betyder nog inte så mycket och om ni inte har skrivit in att ni kräver intyget i kontraktet så har säljaren ingen skyldighet att ge er något. I så fall är huset köpt "i befintligt skick" och när ni vet att säljaren själv har renoverat badrum och misstänker att det inte är gjort enligt branschregler blir det väldigt tveksamt om något som händer skulle kunna klassas som "dolt fel"...

Mvh,
Anders
 
Om du har ett specifikt uttalande från säljaren där de garanterar någonting, så minskar din undersökningsplikt på det området. Kan du dessutom få det skriftligt är det ju ännu bättre.
 
M
anders07 skrev:
Jag har luskat i samma process (dock som säljare). Trygg Hansa som vi har säger att intyget inte gör någon skillnad, de skickar sin egen besiktningsman som avgör om det är enligt branschregler eller inte samt ersättningsnivåer.
Om säljaren uttryckligen skriver att de garanterar en viss hållbarhet så har du möjlighet att få ut ersättning från dem med intyget, eller om du kan bevisa att säljaren känt till problem eller "fusk" som orsakat felet/skadan.

Ett intyg från säljare skrivs (normalt) i "god tro", alltså att enligt säljaren är allt gjort rätt och riktigt och sen är det upp till köparen att bevisa att det inte varit så samt att säljaren haft vetskap om det.
I mitt fall har jag haft två firmor inne som gjort en del av arbetet och jag har gjort en del själv och av den orsaken vill de inte skriva kvalitetsintyg då de själva inte haft totalansvar (säger de i alla fall).

Så, ett intyg från säljaren betyder nog inte så mycket och om ni inte har skrivit in att ni kräver intyget i kontraktet så har säljaren ingen skyldighet att ge er något. I så fall är huset köpt "i befintligt skick" och när ni vet att säljaren själv har renoverat badrum och misstänker att det inte är gjort enligt branschregler blir det väldigt tveksamt om något som händer skulle kunna klassas som "dolt fel"...

Mvh,
Anders
Gör säljaren utfästelser så gäller dessa, och handlar inte om någon god tro eller liknande. Däremot så får ju du bevisa att utfästelserna är felaktiga.

Å andra sidan, gäller det ett badrum så kommer det ju antingen var gjort enligt norm och då gäller försäkringen, eller så är det inte gjort enligt norm (vilket försäkringsbolaget då påvisar) och då kan du ta det med säljaren.

Kan ju klistra in vad tex Villaägarna då de är något mer pedagogiska i sina förklaringar:

"För att säljarens uppgifter ska få någon betydelse vid bestämmandet av fastighetensstandard fordras dock att uppgifterna håller en viss precision (en utfästelse). Detklaraste fallet är att säljaren givit en uttrycklig garanti om något visst förhållandeavseende fastigheten (t.ex. att skorstenen konstaterats vara tät vid en provtryckning).
En sådan garanti kan antingen vara intagen i köpehandlingarnaeller vara muntlig. Avviker fastigheten från en sådan uttrycklig garanti (skorstenenvisar sig vara otät) föreligger fel i fastighetsköprättslig mening och köparen kanställa krav mot säljaren. Här bör särskilt observeras att säljarens uppgifter i en s.k.frågelista normalt inte kan åberopas som grund för att säljaren lämnat en garanti.De uppgifter som säljaren lämnat i frågelistan kan i allmänhet inte uppfattas somannat än säljarens subjektiva uppfattning om frånvaro av fel. Denna säljarensuppfattning är bland annat beroende av vilka byggnadstekniska kunskaper säljarenhar. Frågelistan ersätter inte köparens undersökningsplikt."

http://www.villaagarna.se/Global/Do..._ge_bort_fastighet/Fel i fastighet (2012).pdf
 
andersmc skrev:
Om du har ett specifikt uttalande från säljaren där de garanterar någonting, så minskar din undersökningsplikt på det området. Kan du dessutom få det skriftligt är det ju ännu bättre.
Det måste i så fall vara skriftligt!
Vi har fått uppgift om att huset vi köpte var dränerat men det visade sig bara vara på "baksidan" (souterräng delen) och efter att juristerna (mäklarens) granskat ärendet så får säljaren rätt.
Det står ingenstans omfattningen på dräneringen och muntlig uppgift räcker inte trots "vittnen".

Skriftligt måste det vara!

Mvh,
Anders
 
M
anders07 skrev:
Det måste i så fall vara skriftligt!
Vi har fått uppgift om att huset vi köpte var dränerat men det visade sig bara vara på "baksidan" (souterräng delen) och efter att juristerna (mäklarens) granskat ärendet så får säljaren rätt.
Det står ingenstans omfattningen på dräneringen och muntlig uppgift räcker inte trots "vittnen".

Skriftligt måste det vara!

Mvh,
Anders
Nej det måste inte heller vara skriftligt. Men det underlättar ju enormt om det är det!

Kika gärna på länken jag la in ovan.
 
Redigerat:
Miksil, du har rätt, men det som är av vikt framgår enligt dessa rader:

"De uppgifter som säljaren lämnat i frågelistan kan i allmänhet inte uppfattas somannat än säljarens subjektiva uppfattning om frånvaro av fel. Denna säljarensuppfattning är bland annat beroende av vilka byggnadstekniska kunskaper säljarenhar. Frågelistan ersätter inte köparens undersökningsplikt"

Säljarens "subjektiva" uppfattning är något du i efterhand aldrig kommer att kunna åberopa om det inte är så konkret som i exemplet med skorstenen.
Säjer jag att "enligt vad jag vet så är det gjort enligt branschregler" så är det min subjektiva uppfattning om vad "branschregler" är som gäller. Du kommer aldrig att kunna bevisa att jag har känt till alla branschregler och därför kan jag aldrig garantera det...

Det jag sätter på papper och skriver under gäller dock, så skriver jag att "golvbrunnsmanschet monterad", "fuktspärr pålagd i två lager", o.s.v. och det inte skulle vara det kan jag hållas ansvarig...

//Anders
 
M
anders07 skrev:
Miksil, du har rätt, men det som är av vikt framgår enligt dessa rader:

"De uppgifter som säljaren lämnat i frågelistan kan i allmänhet inte uppfattas somannat än säljarens subjektiva uppfattning om frånvaro av fel. Denna säljarensuppfattning är bland annat beroende av vilka byggnadstekniska kunskaper säljarenhar. Frågelistan ersätter inte köparens undersökningsplikt"

Säljarens "subjektiva" uppfattning är något du i efterhand aldrig kommer att kunna åberopa om det inte är så konkret som i exemplet med skorstenen.
Säjer jag att "enligt vad jag vet så är det gjort enligt branschregler" så är det min subjektiva uppfattning om vad "branschregler" är som gäller. Du kommer aldrig att kunna bevisa att jag har känt till alla branschregler och därför kan jag aldrig garantera det...

Det jag sätter på papper och skriver under gäller dock, så skriver jag att "golvbrunnsmanschet monterad", "fuktspärr pålagd i två lager", o.s.v. och det inte skulle vara det kan jag hållas ansvarig...

//Anders
Skriver du att det är gjort enligt vid tidpunkten gällande branschregler så räcker det.

Däremot ska man ju inte ha svepande formuleringar om "så vitt jag känner till" etc.
 
Så summa sumarum så ska jag stå på mig för att få ett skriftligt intyg av säljarna om de lovat det muntligen? :)
 
Ja, det tycker jag absolut men se till så det är konkret i så fall, alltså att de "garanterar att branschstandard har följts enligt XXX" och inte "så vitt vi vet har branschstandard följts"...
Det är ju sen naturligtvis en svår vägning för säljaren, har man t.ex. haft en släkting, svart-jobbare, e.dyl. inne så kan de ju aldrig garantera någonting... tyvärr...

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
miksil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.