Jag undrar vad som gäller när man lagt handpenning på ett hus och vattenskadan är betydligt större än vad vi (och även försäkringsbolaget ) trodde,när snickarna kommit och börjat riva.

Efter att ha pratat med mäklaren tyckte denne att det var konstigt att vi vill flytta fram tillträdesdagen,jag vill att skadan ska vara lagad när vi har tillträde, vi ska få huset om två veckor och dom har inte kollat färdigt fukten ännu,vad anser ni?har vi rätt att vägra ta över tills skadan är åtgärdad? och hur vet man egentligen det,på vems ansvar ligger det att kolla detta?säljaren?
Vi vet inte ens om det kommer att kosta oss en massa pengar pga skadan är större än vad alla trodde.

Du får nog ge lite mer detaljer?

Framförallt tidsföljden. I vilken ordning har saker hänt?

Ni skrev kontrakt, med eller utan besiktningsklausul? Vattenskadan upptäcktes efter att ni skrev kontraktet? Vad har avtalats om skadan?

När det gäller ansvaret för ev. större skada, så bör ni ha kontakt med det förs. bolag som reglerar skadan. I princip så kan ju säljaren har accepterat en kontantreglering och fixar skadan själv, eller med billig (kompetent??) artbetskraft. I så fall kan det vara svårt eller omöjligt att få bolaget att acceptera mer ersättning om skadan visar sig vara större.

Det finns en besiktningklausul att vi kan dra oss ur om det skulle kosta mer än en viss summa att reparera,men vi vill inte dra oss ur,men vi vet inte ännu vad kostnaden för oss blir, och det är full besiktat av anticimex skadan fanns där men i protokollet bara i ett rum,säljaren har anlitat ett företag för att åtgärda.

Var det alltså en skada som var upptäckt av en säljarbesiktning? Eller av er besiktning?

säljar besiktning men det stod aldrig att den var så här stor det är upptäckt nu efter rivning,dom vet ännu inte hur stor den är
hade vi vetat det kunde man ju under budgivningen tagit med den merkostnaden i beräkning.

Men vad är nuläget? Har ni ett avtal som föreskriver att säljaren åtgärdar helt, eller bara upp till en bestämd kostnad? Eller är det förs. bolaget som åtgärdar? Vad är det ni har räknat med att få betala?

Du har såvitt jag förstår en villkorsklausul som ger möjlighet att hoppa av, fortfarande giltig (oftast är sådana villkor tidsbegränsade till typ. 2 veckor)?

försäkringsbolaget betalar det dom hittade före budgivning,nu vet jag inte vad dom står för ,har försökt ringa honom men ej fått något svar.vet ej hur länge vi har på oss att hoppa av har inte fått något avtal
vi har räknat med att betala ytskiktet i badrummet,men inte hade vi räknat med att det skulle vara i fler rum

Nu förstår jag inte, har du inget avtal som ger dig rätten att hoppa av? Då är det ju bara att gilla läget, och hoppas på det bästa. Eller föreskriver ert köpeavtal något om hur den kända skadan skall vara åtgärdad före ert övertagande?

om skadan överstiger 30 000 får vi hoppa av efter vår extra besiktning av anticimex,vi har inte fått något köpeavtal av mäklaren ännu som vi skrev under, det behöll hon.vet ej vad det står om åtgärdande eftersom jag inte har något kontrakt,ska kanske börja efterlysa detta...

Det här låter lite rörigt. "Lagt handpenning" betyder egentligen "köpt" så i princip är det ditt problem. Jag hade nog inte skrivit på ett köpekontrakt med en skada som inte var utredd i omfattning, om det inte gavs en kraftig "shit happens"-rabatt på priset.

I inlägg #3 säjer du att det finns en "besiktningklausul att vi kan dra oss ur om det skulle kosta mer än en viss summa att reparera" men i #7 "vet ej hur länge vi har på oss att hoppa av har inte fått något avtal". Såna klausuler löper ju oftast bara 2 veckor efter underskrivande. Jag tror ingen här kan ge hjälp om du inte har koll på vad som står i avtalet.

Det visar väl lite hur rörigt det kan bli om man går vägen att säljaren skall åtgärda före övertag.

Mäklaren behöll avtalet??? Skrev säljaren på avtalet då?

Att ni inte får något exemplar av köpeavtalet (med säljarens underskrift) är något oerhört, ett riktigt grovt fel av mäklaren.

Det innebär att du är bunden att köpa huset, men säljaren är inte bunden, hittar han en annan spekulant som bjuder mer, accepterar fler fel eller whatever så kan han (och mäklaren) välja att riva avtalet som du har skrivit på. Det kan de i princip göra intill 5 minuter innan ni skall flytta in. Du kan inte bevisa att det fanns ett avtal med er. Men du är bunden av avtalet, som troligen innehåller den ganska vanliga 2 veckors fristen för besiktning. Som jag misstänker har passerat?

Skriv dagbok om precis allt som hänt och händer. Det kan vara bra att ha om det här går åt skogen.

säljaren har skrivit på,besiktningen är nyss gjord och resultat från den har jag inte fått .
håller med om att det låter rörigt..

Har bara ett råd tills vidare: skaffa genast fram avtalet!

Iom. att du inte har en kopia på avtalet så kan du inte bevisa att säljaren har skrivit på, då är inte säljaren bunden av avtalet.

O
Känns väldigt rörigt det här.... Men du måste få fram ditt avtal som du själv skrivit under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.