Sonen koller efter lägenhet.

Rubriken ställer frågan! Vi är totala noviser på borätt.

När i tiden? Före bud, efter bud, vid vunnet bud?
Vilken typ av besikning på borätt?
Hur framställer man detta krav till mäklare vid/under dialog?

/Peter

nikasp
Jag har köpt två "begagnade" i Stockholms innerstad, en från 1905, och en ny Skanska i Solna. Det har inte varit så mycket besiktning direkt utan det gäller att vara noga när man är på plats. En bra idé är att ta en massa bilder med bra kamera eller mobilkamera. Kolla i skåp och annat och syna så noga ni kan. Här i Stockholm är det snabba ryck så jag vet inte om man kan upplevas som tjorvig om man ska besikta och ha sig.

Har i regel varit på visning och omvisning på måndag och sen ägere till ett nytt boende. En familj som köpte min första lgh i Sthlm åt sin son fick tre privata visningar före allmän visning och det tyckte min mäklare var grymt jobbigt (förstår det då alla var kvällstid). Har aldrig hört någon som använt besiktningsman vid köp av lägenhet.

http://www.omboende.se/sv/Kopa1/Kopa-bostadsratt-/Undersokningsplikt-och-besiktning/

Det är väl famförallt badrummet man bör besiktiga. Där kan bli stora kostnader om det är fel.

Jag har sålt 3 st br och jag har aldrig varit med om att någon har besiktigat lägenheterna innan. Har aldrig hört talas om någon som har varit med om det heller (Varken som säljare eller köpare). Men snacka med mäklaren, det borde väl gå att ordna. Antingen innan kontraktsskrivning eller att det ingår en klausul i kontraktet att ni ska ha möjlighet att göra en besiktning innan tillträde.

Det är ju ingen fast egendom du köper och dolda fel finns inte i bostadsrätt. Det är väl framförallt badrummet som kan vara bra att kolla lite extra som hempularen skrev. Glöm inte att granska föreningens ekonomi noggrant genom årsredovisningen så att du inte köper in dig i en förening med dålig ekonomi, i de värsta fallen så står man med en hyresrätt och lånen kvar om föreningen går omkull, detta är naturligtvis mycket ovanligt men trots allt händer det ibland.

Ställde en sådan fråga om besiktning till mäklaren när vi köpte BR i Sthlm för några år sedan. Han bara garvade åt oss och sa att han aldrig varit med om en besiktning vid BR köp och att säljaren isf skulle sälja till ngn annan.

Utöver kolla badrum och föreningens ekonomi som redan tipsats om ovan, försök bilda er en uppfattning om hela husets status. T.ex. är det snart dags att byta stammar? Finns det andra planerade stora renoveringar? Kolla årsredovisningar och snacka med ordförande eller liknande

Är du inte tillräckligt kunnig, tag hjälp i bekantskapskretsen.

1) Byggkunnig. Kolla lgh: s badrum om det är renoverat. Är det 20 år gammalt, lägg med en renovering i din kalkyl. Egentligen går allt annat att leva med, fråga dig själv vilka krav du har. Genom att syna detaljer, så fårman en bild av hur skicklig/oskickligt renovering är utförd. Jag kollar alltid lister, trösklar, i kök stänkskydd (dålig kakling?), fabrikat och funktion i kök, dra ut lådor, testa om diskmaskinen sitter löst.

2) Ekonomi. Granska årsredovisningen och prata med en i föreningens styrelse, ordf eller kassören. Har de/den ingen koll så vet du att föreningen är i förvaltningsbolagets händer 100 % = inte bra. Belåningen i föreningen är det som kan slå hårdast, med andelstalet så ser du hur stor "föreningsskuld" du köper. Kolla om underhållsfondens pengar finns i kassan, eller annars att föreningen gör rejäla resultat. Väldigt många föreningar lånar hej vilt till underhåll, då krediter äroch varit billiga imånga år.

När europa och USA slutar trycka nya elektroniska pengar, så blir krediter mycket dyrare = guldläge för de föreningar som har kapitaliserat sig alt. amorterat ner sina skulder. Gäller privatpersoner också, för den delen!

Om badrum är någorlunda nyrenoverat kan det finnas en del att kolla:
- vem som gjort det. Har de intyg eller namn på fackman som gjort det?
- har de sökt och fått tillstånd av styrelsen?

Tack för alla svar.
/Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.