Staffans2000
Staffans2000: "Att detaljrikedomen inte är på nivå att skruv och mutter räknas upp gör inte att saken är oklar." Det är just därför det är lite vilda vestern ang. fasta kontra lösa inventarier. Det går helt enkelt inte att lagstifta om allt. Staffan
33 svar · 68,1k läst
G
gnarp56: Det ser väl trevligt ut, men ja kolla upp att det är bergvärme så det inte bara är luftvätme. Tänk även på närheten till järnvägen och lastbilar och andra transporter till industriområdet söder om huset man vänjer sig men det kanske kan vara lite störigt när man sitter i trädgården och grillar på semestern. Är det en liten dusch vid toaletten som de brukar ha i utlandet?
11 svar · 5,5k läst
O
Odjuret: [citat] Själv låter jag svd-blaskan åka raka vägen ner i papperskorgen, oläst. Kommer så att göra även den dagen jag skall sälja och köpa.... Östermalm låter... som de kan vara snobbiga... men frågan är vasastan de är inte lika "fina" Men vill du tro på mäklarens skriverier så är det upp till dig!
10 svar · 4,1k läst
mattetvilling
mattetvilling: [citat] Ja det är ju det jag menar, med den strålningsvärmen som går upp på vinden finns det nog inga problem med mögel vare sig plast eller ej, det var som på den gamla goda tiden, ingen plast och varm murstock året runt :)
39 svar · 7,5k läst
K
kindvall: För Skåne kan man hitta alla lagfarter på Sydsvenskans hemsida. Från ca. 2006 är det sökbart på adress, fastighetsbet. och namn. Det finns även äldre från mitten av 90-talet och nyare, men de är lite mer svårsökta, de ligger som textfiler årsvis. Finns nog inte heller länkade på Sydsvenskan, men här är de: http://w2.sydsvenskan.se/lagfarter/ Rådata, men man kan få fram bra
9 svar · 2,7k läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Det undrar jag med. Hade velat se någon statistik över hur många inbrott som möjliggörs den vägen (nycklar som blir kvar hos hussäljaren, borttappade nycklar, för inbrottsändamålet stulna nycklar m.m.) Det största problemet, om det nu mot all förmodan SKULLE hända, är väl bevisbördan vid försäkringsärende. Vilket försäkringsbolag skulle vilja betala ut stora belopp
16 svar · 16,9k läst
O
Odjuret: [citat] Amen på det!!
11 svar · 2,9k läst
C
cruzito: Tack för infon. Blev lite klokare =)
3 svar · 2,8k läst
mariatherese
mariatherese: Friskrivningsklausul är det som gäller. Säljarförsäkringen hjälper inte er/farmor särskilt mycket. En friskrivningsklausul brukar vara värd ca 100kkr enligt den mäklare vi hade (attraktivt område i GBG). Köparen kan sedan göra sina egna besiktningar men jag ser inte att ni behöver lägga tid eller pengar på en sådan i denna situation.
13 svar · 3,7k läst
F
fn76: Ja, det var därför jag uppmanade dig att ringa kommunen. Jag var spekulant på ett hus en gång där garaget hade rivits och en tegelvägg putsats. Jag ringde kommunen och frågade ang. detta och fick då veta att ägarna inte sökt rivningslov. Detta fick de då göra omgående och även betala en straffavgift. Innan det var fixat ville inte jag köpa huset.
6 svar · 3,2k läst
P
Anonymiserad 134940: 200000kr blev det. Är inte riktigt nöjd måste jag säga. Täcker iaf det jag lagt ut men så är det antar jag. Men utan er input så hade jag nog varit sjukt besviken då jag hade högre förhoppningar innan (blev mer realistiskt med detta). Tack!
15 svar · 6,3k läst
C
Cattis_J: Har köparna rätt att kräva en besiktningsman att titta på detta innan tillträde?
9 svar · 2,5k läst
O
Odjuret: Behövde firman ta bort något för att se att nått av detta fattats? Eller kunde de se det utan att behöva göra något? Det är viktigt nämligen, om något skall vara dolt så skall det inte gå att upptäcka utan förstörande... förenklat sagt... Dock så kan det vara så att som hempularen skrev om man hade kunnat se att det fattats något så kan man misstänka...
6 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Faran med sidoavtal, som det helt klart handlar om när man lånar ut pengar på villkor som får det att likna en köpesumma, är att lagfarten kan ogiltigförklaras. Det finns ett rättsfall från 80 talet där en person köpte ett hus, och betalade en del av summan svart, villkor från säljaren. Efter typ 5 år så anmälde köparen ett dolt fel, mögel i grunden. Då hade marknaden ökat
80 svar · 17,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Robbanie, här kan du läsa lite om ett liknande fall. Hoppas att det kan vara till lite tröst! http://www.byggahus.se/forum/bygglov/202831-otillrackligt-bygglov.html?showAll
8 svar · 6,0k läst
possum77
possum77: [citat] Det är en myt att husen i norrland är gratis. I princip all bebyggelse är koncentrerad efter kusten och speciellt tätorterna där det finns gott om relativt välbetalda jobb vilket driver upp priserna. I fallet med just det här huset tar det bara 15 min in till Luleå och du får en stor tomt och flera uthus på köpet. Den där typen av "norrbottensgårdar" är dessutom populära
12 svar · 3,4k läst
S
steve5432: Hej! Kul att ni funderar på hus. Som många säger när det gäller pris så finns det inget "rätt" pris. Huset är värt exakt så pass mycket som marknaden (som ni är del i) anser att det är värt. Jag har varit med om hus i området vi bor i som har gått för nästan 900000 mer än vad de i mina ögon var värda, just pga att det just då var goda tider, enkelt att låna på bank och
13 svar · 3,3k läst
mariatherese
mariatherese: Du kan ju vara "den som är den" nästa gång "ditt" objekt dyker upp. Lämna ett rimligt bud som kan accepteras inom några dagar. Accepteras budet ställs visningen in. Mäklarna brukar upplysa intresserade köpare om detta för att eventuellt få igång en budgivning eller att objektet ändå skall komma till visning. Mäklaren vill nämligen ha visningen för det är då han/hon säljer sin
25 svar · 5,4k läst
nattugglan11
nattugglan11: Googlar man på "köpa hus i Spanien" så kommer en otrolig drös av hästhandlare i olika länder(inkl Sverige) som förmedlar hus till fantasipriser. Finns det seriösa mäklare som säljer hus i Spanien? Och kan man finna nån spansk myndighetssajt som har info om bostadsmarknadens statistik/priser?
0 svar · 2,3k läst
O
Odjuret: Bra förklarat med åldersavdragen Kinglolle!!
9 svar · 5,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Vet du hur den mätningen gjordes? Med en luftfuktighetsgivare nära betongens yta, med någon slags kontaktgivare mot betongen, genom att borra ett hål och långtidsmäta i ett förseglat hål? Eller något annat sätt. Beroende på hur det har mätts så får man både olika resultat och olika grad av tillförlitlighet.
2 svar · 5,8k läst
jackt
jackt: Tänkte bara säga att köpeskillingen på huset som TS var intresserad av blev 1.520.000kr. (Stod i lokaltidningen nu i veckan..) (Kommer tyvärr inte ihåg vad utgångsbudet var..)
36 svar · 13,3k läst
mangen5
mangen5: [citat] Se där. Bara att gratulera!
12 svar · 6,8k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Ny artikel idag, där advokat Stefan Häge reder ut vad dolda fel är och ger exempel. https://www.byggahus.se/ekonomi/sa-funkar-dolda-fel
0 svar · 2,1k läst
K
kindvall: För Skåne kan man gå in på Sydsvenskans söktjänst. Nuvarande: http://www.sydsvenskan.se/lagfarter/ Äldre: http://w2.sydsvenskan.se/lagfarter/
4 svar · 8,1k läst
blinky
blinky: Ska se hur vi löser det, får kanske skrapa ihop 10% som med huset vi bor i, sen när vi sålt vårat hus så kan vi betala in resten så slipper man topplånet på nya huset. Läst på lite om man skulle göra en vinst men då vi har kvitto på ca 60k att dra av från en ev vinst Sent from my MT11i using Byggahus
6 svar · 2,5k läst
BiFuel
BiFuel: [citat] Var resten är? Vad sägs om under huset? ;) Under 500 kvadrat är i mina ögon en väldigt liten tomt så räkna inte med att det finns annat än en plätt framför och bakom.
19 svar · 16,3k läst
B
bergenudd: Ett garage är ju en komplementbyggnad och den måste ju finnas något att vara ett komplement till. Är det bara ett garage så används fastigheten ju inte för bostadsändamål utan det borde vara ett G för garage istället för B... Du får se om det går att slå samman fastigheterna. Det kan finnas en tomtindelning som sätter käppar i hjulet. Den går att upphäva om lantmäteriet och
14 svar · 4,9k läst
K
kindvall: Tja, det har ju också att göra med om KjellT kan avvara de pengarna nu. Ligger de och skräpar i byrålådan, fine. Men han skall ju bygga ett hus. Då vill man oftast inte lägga ut pengar i förväg om man kan undvika det. Vanligtvis märker man ju inte fastighetsskatten då den kvittas mot ränteavdrag. Om man inte har jämkning, eller är skuldfri förstås.
18 svar · 6,9k läst
D
dhanjel: Bra mäklare! En sån enkel liten sak från hans sida ger positiva vattenringar i flera steg. Är man däremot grinig och ska ha nån tusenlapp kostar det nog ett par nya kunder i det långa loppet.
6 svar · 7,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.