Jag har funderingar på att köpa en lägenhet eller ett sommarhus i dåligt skick och sedan renovera och sälja och med det tjäna en slant. Skulle det fungera i nuläget?

Jag är snickarlärling och går sista året på gymnasiet. och kan mycket inom renovering då jag håller på att renoverar ett gammalt hus just nu på det företaget jag har praktik/jobb på och det jag inte kan har jag kontakter jag kan ringa och fråga om råd. Min ena syster är även mäklare (kan ge tips och råd om vad som bör göras för att öka priset). Och min andre syster är mycket intresserad av trädgårdar.

Jag hade tänkt att mitt första objekt kommer göras "svart", d.v.s. att jag kommer inte driva det som ett företag utan som privat person och "flytta".

Vad behöver jag tänka på? är det ens genomförbart? :)

Tack på förhand! /Kristoffer

Det finns en del trådar om det här, framförallt under ekonomi.

Min personliga uppfattning är att det är en riskfylld verksamhet, med låg möjlighet till vinst.

Antag att priserna allmänt sjunker med 10% (eller mer) under det året du äger och renoverar.

Jag tycker att Kristoffer verkar ha goda förutsättningar här. Tar du inte för stora risker ekonomiskt på ditt första testobjekt så tycker jag att du ska prova. Det är ju utmärkt att du är snickare själv och att din syster kan tipsa om lämpliga åtgärder som ger hävstångseffekt på priset. Det gäller nog att välja rätt objekt bara, där de här möjligheterna att öka husets värde finns.

Hur har det sett ut i området där du tänkte köpa lägenheten eller sommarhuset. Har huspriserna sjunkit mycket?

KristofferP skrev:
Jag har funderingar på att köpa en lägenhet eller ett sommarhus i dåligt skick och sedan renovera och sälja och med det tjäna en slant. Skulle det fungera i nuläget?

Jag är snickarlärling och går sista året på gymnasiet. och kan mycket inom renovering då jag håller på att renoverar ett gammalt hus just nu på det företaget jag har praktik/jobb på och det jag inte kan har jag kontakter jag kan ringa och fråga om råd. Min ena syster är även mäklare (kan ge tips och råd om vad som bör göras för att öka priset). Och min andre syster är mycket intresserad av trädgårdar.

Jag hade tänkt att mitt första objekt kommer göras "svart", d.v.s. att jag kommer inte driva det som ett företag utan som privat person och "flytta".

Vad behöver jag tänka på? är det ens genomförbart? :)

Tack på förhand! /Kristoffer
När du skriver svart utgår jag från att du inte tänker ägna dig åt skattesmitning.
Nu i rotavdragens tidevarv är det tveksamt om sådant är lönsamt.

Så jag utgår från att du med svart menar, att du inte räknar din egen arbetsinsats i den ekonomiska kalkylen.
Det kan ju vara så att vinsten per arbetad timme blir låg då.
Kanske bättre att lägga tiden på ett reguljärt jobb?

Tänk också på några saker:
1)
För att sälja och räkna reavinst som för privatbostad måste du ha bott i bostaden ett år.
2)
Du kan inte ta upp egen arbetstid/arbetskostnad som utgift vid beräkning av reavinstskatt.
3)
Om du inte har rätt behörighet kanske det är bäst att låta bli att renovera våtrum.
Just badrumsrenovering är väl det vanligaste, och mest värdehöjande för lägenheter.
Men köpare (och deras försäkringsbolag) är numera mycket noga med intyg och bevis på
att hantverkaren har adekvat behörighet.

I övrigt: Lycka till med "träningen"!

O
Allt går bara man vill, men jag tror att det är svårt att göra jättepengar på det hela.
Det är en svår marknad just nu. Se det istället som en läroperiod, istället för att tjäna pengar...

Det går alltid att tjäna pengar. Däremot om man räknar in all tid som du kommer att lägga, inklusive hemnet-tiden, så tror jag att timpengen kommer att vara rätt dålig. Det finns en alternativkostnad för det också som väldigt många glömmer.

Det är helt klart genomförbart, men lägg ner tid på att hitta objekt på attraktiva platser.
Det värsta är att stå med ett nyrenoverat hus och sedan ingen som vill köpa.

Sedan gäller det att tänka enkelt och ekonomiskt, inte för stora extravaganzer när det kommer till design och liknande. Tänk på att det du bygger skall tilltala många.

K
Låter som att de rätta förutsättningarna finns för att du ska kunna lyckas. Ett tips är att bara köpa och renovera objekt som du faktiskt kan tänka dig att bo i själv om det skulle visa sig att försäljningen tar tid.

Lägenheter är säkert mindre riskabelt då det är enklare att jämföra prisnivåer med liknande lägenheter. Samtidigt är det också säkert mindre chans till stora vinster. Fritidshus är det antagligen mycket större riskt med men samtidigt också en större möjlighet till en bra vinst. Se de första projekten som att du skaffar dig erfarenhet och se all vinst som en bonus :)

Lycka till!

/Krister

Oddsen förbättras om KristofferP lägger upp sitt projekt lite annorlunda.

Först investerar du i ett hårt nerslitet objekt med god potential. Sedan skissar du fram en plan hur stället kan utvecklas, trädgården, huset, inredningen. Vi får förutsätta att du vet allt som är värt att veta om planbestämmelser, bygglov och budget.

Du låter din artistiska trädgårdssyster täcka projektet i ritningar, dator-simulering och fotomontage, som visar hur fint stället ska bli. Sedan lämnar du över hela kittet till din mäklarsyrra, som bjuder ut stället till salu, nyckelfärdigt. När hon hittat rätt kund kan du börja bygga mot kontant avräkning allteftersom etapperna blir klara.

Med andra ord gör du som korvgubben: Först tar du betalt. Sen bjussar du på korv. Detta begränsar din risk kraftfullt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.