Köpa & Sälja hus
ginnfilt: Enligt besiktningsprotokoll på vårt hus (byggt -67) är det kritiska gränsvärdet 70-75 % RF (relativ fuktighet). Vi fick ett värde på 77,7 % i utreglad vägg i källaren. Vi var nöjda med det värdet då grannens hus hade ett väsentligt högre värde. Minns inte exakt nu, men det var nog +10 %-enheter. Där noterades också att vatten trängde genom källarväggen. Grannens hus är inte
harry73: TS skriver att de köpte hus i 2008 och hoppas att de inte sälja med förlust. Sen 2008 har huspriserna i stort sätt legat stilla eller även gått ner. Jag känner till flera personer här i Skåne som köpte för 4-5 år sen och säljer nu med förlust. Om TS nu säljer med förlust behöver det inte vara för att han nu säljer med mindre boyta, men det kan också vara husmarknaden som
DrBosa: [citat] Vitesklausul i entreprenadkontraktet är en bra idé. Om man nu har möjlighet till det.
MagnusSt: [citat] Det där är egentligen jävligt svårt, jag anser att tv tar man med sig, men faktum är att det tar relativt lång tid för mig samt lämnar en del åverkan på huset att ta med sig tv:n Däremot tvättmaskinen är jätteenkel att ta med sig, men den är väl självklart att man lämnar kvar? Tror att ju mer teknik vi integrerar i våra hus, desto viktigare är det att få med sånt i
pelpet: [citat] Man kanske kan kolla om det finns någon dokumentation om hur renoveringen har gjorts för att se om fusk föreligger. Alternativt kolla med andra personer som köpt renoverade hus av detta bolag.
LäsLus: Tack för hjälpen. Alltid bra att ha så mycket kött på bena som möjligt.
Jugend: Håller helt med dig. Tror du missförstod mitt inlägg. Vänder mig lite mot att man inte skall låta säljaren se ett protokoll dock. Jag tror det är positivt och bra, även om det såklart beror på innehållet. Min syn, som dessvärre få verkar dela, är att ett överlåtelsebesiktningsprotokoll mer eller mindre är en to-do-list för dig som köpare och ingen försäkring. Vet folk som
curmudgeon: Tack för era svar! nej, det blir ingen affär på det huset. Skönt att få det bekräftat av er med lite större koll än mig.
hempularen: Ja det kan det finnas. Antag att det finns en avvikelse, ex. en felmonterad golvbrunn. Beställaren och byggaren (som kan vara samma sak om huset byggts på spekulation) kan då ha kommit överens om att felet är OK, beställaren kan ha fått ekonomisk kompensation för felet. När du då köper huset så vet du inget om de fel som "accepterats", och efterssom de nu är reglerade mellan
pezlin: Detta gäller ett hus som är varudeklarerat. Frågan är om en skrivelse om fördjupad undersökning i samband med en standardfras enligt ovan friskriver anticimex och att de då helt enkelt inte behöver leta efter fler fel i ett badrum. Sent from my Lumia 800 using Board Express
peternicklas: Finns en tråd här på byggahus. http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/198634-ytskiktsrenoveringen-som-slutade-med-totalrenovering.html#post1570494
hempularen: Jo även lagfart är avdragsgill, hart läst det för inte så länge sedan på skatteverkets hemsida.
Swetrot: [citat] Jo, minus vad du skulle ha betalat mer om badrummet var helt nyrenoverat. Med nyrenoverat badrum hade kanske fler budgivare lagt sig i och huset blivit flera hundratusen dyrare. Kinglolle skrev så här: [citat] Det är den normala gången eftersom allt annat blir spekulationer som med advokaters hjälp brukar bli omöjligt att reda ut.
KnockOnWood: [citat] Oftast har man i stort sett allt kvar i huvudet (eller var det nu är), och fattar inte att ingen ser det som verkar kristallklart. Tack själv, kompis! :D
kindvall: Ingen större hets, men jag tycker inte heller att det finns något jätteutbud. Många som säljer är nog äldre som bott där länge med inga eller låga lån, på väg till mindre boende. De sitter inte i sjön så det brukar inte gå till några underpriser, men hyfsade chanser att få huset till utropspris. Så har det i alla fall varit med de affärer jag sett i bekantskapskretsen.
Olivens: Hej hempularen, Det har löst sig, vi var nere på Swedbank i Tyresö och fick hjälp av dem. Det löste sig mycket smidigare utan mäklare! :) Vi skrev ett "avtal" och jag fick min handpenning på 10% som jag skyfflade in i ett "nytt fritidsboende". 1½ vecka senare så var vi på Swedbank och avslutade affären.
Swetrot: Det är upp till er att fundera på en massa saker, inte bara juridik utan också en del mjuka frågor. Vill du t.ex. bo med dina svärföräldrar och rimligen deras umgängeskrets så nära dig under kanske rätt så många år till? Får du och din sambo långt till jobbet med dyra pendlingskostnader? Vad tycker barnen om att flytta? Är dina svärföräldrar pigga och friska, eller gör de det
mycke_nu: Hello, I think your real estate agent should be able (and hopefully willing) to help you to determine an appropriate rent for the house. Market conditions show great variations from area to area in Sweden, so local expertise is to prefer. The agent should also be able to suggest someone who could manage the property, although this is not as common here in Sweden as it is abroad. Another
JimSof: (Har sett detaljplanen och det ska in byggas något som förstör utsikten.) Vi har bestämt oss för att inte gå vidare! Tack alla som ställt upp med råden!
billy_baver: Instämmer helt med Hemmakatten med ett par justeringar: 1. Översiktsplaner innehåller ingen miljökonsekvensbeskrivning. En sådan tar man ibland fram först när man bestämmer detaljplan. 2. Översiktsplanen innehåller ofta inte ett ord om vindkraft. Istället har många kommuner börjat upprätta så kallad "vindkraftsplan", som visar vilka områden som fullmäktige tycker är lämpliga
Hemmakatten: En granne håller på att sälja sin fastighet. I objektbeskrivningen har mäklaren angett tomtstorleken ett par tusen kvm för högt, missat servitut, inte angett att det är strandskyddsområde och att alla byggnader utom bostsdshuset är svartbyggen.
Hemmakatten: Det finns spärrfärger som man kan måla radonväggar med.
Nyfniken: [citat] Risken är även större att det är felaktigt utfört. Det kan dock mycket väl vara precis som det ska.
Riggen: Känns huset intressant när du varit där och du hamnar som köpare, se då till att besikta huset ordentligt så är det väl inte värre än att köpa ett hus utan friskrivningsklausul. Vi köpte med friskrivningsklausul och jag inget jag hittat än tror jag skulle kunnat gått som dolt fel i vilket fall. Vi visste att mycket var bra och mycket var dåligt när vi köpte. Nu tar vi tag i det
cust3000: [citat] Han sa förvisso att det var måhända en bra förkortning, om man känner till den (läs han själv) Men vid det här laget är den nog solklar för hyggabus :)
Beltis: Ny länk till "objektet": http://objekt.fastighetsbyran.se/Templates/Pages/ObjectImages.aspx?source=hemnet&ObjektGID=OBJ5405_1198491529
Odjuret: Det är naturligtvis skillnad för en mäklare att sälja en bostad i en storstad mot att sälja ute på landet. Då blir man tvungen att åka en massa extra. Jag som av naturen inte gillar mäklare som yrke inser att det finns ärliga och duktiga mäklare som gör ett bra jobb, men dessa är nog vanligare ute i mindre orter då man måste anstränga sig mer för att få något sålt. I en