Köpa & Sälja hus
Odjuret: synd att ni anlitade anticlimax..... dessa är kända för att göra dåliga besiktningar. Men visst finns det anledning att försöka pruta lite grann. Taket som behövs bytas ut, dock lär du inte behöva fixa det de närmaste åren, men nämn det och försök få ner priset med 100´ eller nått sånt. Eventuella prisuppskattningar från besiktningsmannen ska du ta med en nypa salt. och lär
Swetrot: Den bästa taktiken är att se till att ha finansieringen klar och att kunna ta över huset mer eller mindre på dagen, utan klausuler om att annan bostad skall säljas först. Alla mäklare vet att de köparna är värda mer än de som inte har finansieringen klar eller som måste sälja ett radhus med fuktskadat badrum i fjärrförort först. Glöm dock inte besiktningsklausul så att du kan
Tallkotte: [citat] Hm, där sa du något. Hur vanligt är det att man gör så och är det inte svårt att sälja ett hus med inflyttning såpass långt fram?
Swetrot: Jag hoppas du fick vara med på besiktningen och lärde dig lite om vad de tittar på. Den som en gång varit med på en besiktning brukar titta med lite andra ögon på hus sedan, bortom fruktstilleben, tända ljus och doften av nybakade kanelbullar.
billy_baver: Om det går att bevisa att en fastighet säljs till underpris kan det betraktas som otillåtet gynnande av enskild. Risken för fällande dom blir påtaglig om kommunen säljer utan vare sig öppen budgivning eller professionell värdering. Kommunallagen 2 Kap 8§ - "Kommuner och landsting får genomföra åtgärder för att allmänt främja näringslivet i kommunen eller landstinget.
billy_baver: Det kan också tänkas att ägaren ö.h.t. inte alls är intresserad av att sälja. Istället vill han ha en realistisk marknadsvärdering! Alldeles gratis. Alldeles opartisk. Kanske det handlar om bodelning, testamente eller förestående generationsskifte. När mäklarens avtal tappar sin verkan lagfar man fastigheten på önskat sätt. Eller upprättar sitt testamente så att ingen arvtagare
Staffans2000: Hur badrummen används är inte helt oviktigt. Som köpare skulle jag vara mer intresserad av ett lägre pris än nya badrum, ifall de för övrigt är i gott skick. Om det i praktiken inte rinner vatten över rörgenomförningen, spelar det ingen roll ifall den är tät eller inte. Lika så med golvbrunnarna. För övrigt ligger det i köparens intresse att få så mycket hus för pengarna som
Lolle: Om det skulle bli så att avloppet döms ut på någon grund vid överklagandet finns faktiskt relativt goda möjligheter för dig att få framgång vid ev process om dolt fel. Obs jag menar inte att du ska driva en process eller ens behöver det utan det är mer utgångspunkten för dina krav. Att få fram att det har överklagats är förvisso inte så svårt men är ändå tveksamt om det
Slapparsmurfen: Tack för ett bra svar. Användes samma mäklare både till nya inköpet och försäljningen? Eller kan man teckna försäkringen hos mäklarfirman som tillhandahåller huset man vill köpa även om man inte vill sälja sitt eget via dom? Vi har fått flera värderingar som vid lägsta utfallet ger oss en vinst som skulle täcka drygt 25% av nya husets pris. Men det är klart... Man vet ju aldrig
hempularen: Det är idag mer regel äån undantag att man skriver kontrakt med besiktningsklausul. Dvs ni får 2 eller 3 veckor på er efter kontr. skrivningen att besiktiga, och då rätt att häva kontraktet (vilket ger en omförhandling av priset) om det visar sig fel. Den besiktning som är gjord nu i säljarnas regi är INTE en överlåtelsebesiktning, oftast så är besiktningsmannen inte ansvarig för
andersmc: [citat] Ja, det är ju precis det jag skriver. Om man köper ett hus i som man verkligen vill bo för 2 miljoner, och där man sedan bor i 30 år innan man säljer det för motsvarande 1,9 miljoner, då gör det inte så mycket, för man har haft 30 år på sig att spara ihop de där pengarna. Men om man säljer huset men 100 tusen i förlust efter ett (1) år, då känns det betydligt hårdare.
snickarboden: Alltså är detta en rätt bra beskrivning hur man som säljare trissar upp priset *ler torrt* Givetvis kan metoden användas av oseriösa mäklare med om de har intresse av att dra upp priserna. Seriöst? Nej, inte det minsta men hur många kollar genom listor på lagda bud och jämför? /Kent
snickarboden: Finns en checklista på min hemsida www.byggcoach.com /Kent
hevi: Har ju själv precis köpt hus i "stockholm" (närförort) och det är svårt att säga huruvida det är "köparens eller säljarens marknad". Spontant känns det senaste året (vi har letat läääänge :)) som att det är liten aning mer köparens marknad än tidigare, men ganska marginellt. Vissa objekt går trögt emedan andra går till galna priser. Det är ett element av slump inblandat.
Mikaela123: Vad händer om reparationen innebär en viss förfulning. Tex en vattenledning som blir synlig i tvättstugan?
hempularen: Som sagt klart att man skall fråga mäklaren om allt man kan komma på. Men det gäller att dubbelkolla precis allt. Jag har skrivit om dte förr. Men det tål att upprepas. Ett hus vi själva var och tittade på, hade konstiga grannhus, allihop såg lite förfallna ut. det fanns en idyllisk grusväg utanför huset, med stora syrenbuskar på tomterna ut mot grusvägen. En spekulant frågar
Byttorp: [citat] Jag rätar ofta upp vinklar i Lightroom för att det skall se lite mer verklighetstroget - men som med allt annat...det skall användas med måtta för att se bra ut.
Marlen Eskilsson: Nu tycker jag att det är slutspekulerat i det här ämnet, stänger tråden.
teamlundver: Nu har jag fått protokollet och det är väl inte direkt ngn rolig läsning vad det gäller tillbyggnaden. De har byggt i trä, inte använt plast eller liknande material och isolerat med gullfiber, inte tätat tilräkligt på vissa ställen ex. vid fönster. Det finns alltså en risk för mögeltillväxt och liknande. Golvet har de lagt plasmatta på så hela golvet bör tas upp och göras om.
Jonan: Oisolerad platta på mark är inte riskkonstruktion så länge man inte man inte har några uppreglade golvkonstruktioner på den. Men därimot så bör ni räkna med att golven kommer vara kalla att gå på, så köper ni huset kan det vara bra ide att investera i ett par tofflor också.
lijnah: Ok, kanske var det hon menade då. Men detta är nog bara ditsatt med dubbelhäftande tjep.
biobygget_se: Okej lite slarvigt uttryckt av mig.. Jag menar att de hus eller lägenheter som säljs på/med budgivning så tror jag ÖVER 95% säljs till det högsta lagda budet. Hoppas du förstod nu hur jag menade. De få resterade % säljs säkert med andra uppgörelser som säljaren "tjärnar" mer på som jag skrev i tidigare inlägg.
jonne72: Har sett en del tidigare trådar på samma teman, men fiskar lite till. Vi är eventuellt på g att köpa ett hus i Malmö. Kan någon bistå med tips på lämpliga besiktningsfirmor/personer i närheten?
Pumla: Ja vi träffades hos mäklaren och alla skrev på. väntar på min kopia i mejlen nu bara,
cecar33: Framför allt lita aldrig på en säljarbesiktning , bekosta en egen med en omvittnat bra besiktningsman och då givetvis inte samma som tidigare.
Gumpa: För att slippa allt strul med dina syskon är det inte bäst att ni får den i gåva av era föräldrar. Sen köper du ut dina syskon. Frågan är ju bara hur fastigheten skall värderas. Spara alla kvitton på renoveringar, tillbyggnad etc, dessa flyttas med gåvan. Dvs du kan dra av det.
hempularen: Jag ser nu när jag läser frågan igen att det gäller ett hus på arrendetomt. Då kan det tänkas att det gäller andra regler. Jag vet inte. Men troligen är det ändå samma regler som gäller.
haavard: Om du har hittat ett gammalt hus du gillar så gissar jag att det är just "det gamla" du tycker om. Då är det väl bara bra om andra också har sett att det är nåt spec med det. Typ som ett certifikat.
mr_bygg: När vi jämförde räntor så ringde vi helt enkelt upp olika banker och förklarade kraven för att de överhuvudtaget skulle vara intressanta och utifrån de uppgifterna så lämnade de ett erbjudande. Sen om det skulle krävas en kreditupplysning för att de skulle fullfölja sitt löfte är väl en annan sak, men i det läget så är det väl upp till banken att fråga efter en