Vi avser inom ca ett år att köpa ett hus. Inför detta skulle jag vilja lära mig så mycket som möjligt, dels kring själva köpprocessen och dels få lite baskunskaper vad gäller byggteknik. T.ex. skulle jag vilja kunna läsa och förstå ett besiktningsprotokoll och förstå vad som är riktigt allvarligt m.m.

Någon som har tips på kurser alt. litteratur för att skaffa lite kunskaper i detta ämne?

Hemmakatten
"Husets ABC" är en bok vi själva har och som brukar rekommenderas här på forumet.

Söker du runt här på byggahus så hittar du allt från ekonomi till vad man bör kolla vid köp av hus. Börja med att titta under fliken Ekonomi.

Jag tror du vinner mycket på att läsa ekonomi- och juridiktrådarna här på forumet. På ett år hinner du sortera ut skribenter som är värda att lyssna på samt de största knasbollarna.

Ja jag vill egentligen kanske inte kritisera någon särskild person *host* Åsa Holsten ;)

Jag kan ta den boken som signifikativ för just min poäng. Den är skriven av en person som beskriver sig själv som otroligt intresserad av fastigheter och är själv utbildad mäklare. Förvisso är det helt korrekt att en mäklare har en hel del erfarenhet av fastighetsöverlåtelse men problematiken blir att deras kunskap är i egenskap av säljare och administratör. De saknar den juridiska kunskapen för att kunna ge mer djupgående juridiska råd, de saknar den byggtekniska kunskapen för att ge mer tekniska råd etc. Förvisso är det i bokform inte riktigt lätt eller ens lämpligt att gå in alltför djupt, dessutom vet de flesta med juridiska erfarenhet att generaliseringar är en av de värsta fällorna då omständigheter påverkar tolkningsjuridiken i specifika ärenden såpass mycket.

Det finns dessutom idag en viss problematik som inte lyfts fram av mäklare eller än mindre av besiktningsmän. Det har växt fram en kutym för hur fastighetsundersökning går till med en så kallad överlåtelsebesiktning som inte är så komplett, i jämförelse med det som är fastställt i jordabalken, som köparen invaggas att tro. Redan namnet "överlåtelsebesiktning" ger för en konsument sken av att det undersöks allt som bör undersökas vid en överlåtelse. I själva verket har det utarbetats en viss praxis för vad besiktningsmän vill undersöka istället för vad kunderna i själva verket har behov av.

Just den juridiska biten och den ekonomiska biten av en fastighetsöverlåtelse är som jag säger såpass beroende av omständigheter (pris, skick, köpare och säljares ekonomiska förutsättningar etc) att det ändå är svårt att genom endast en generell text tillskansa sig tillräcklig kunskap. Det är då bättre att läsa om väldigt många specifika ärenden för att skapa en egen kunskapsbank som sedan kan tillämpas som en referenspunkt när det uppkommer andra ärenden för er.

Mitt råd är därför lite som de andras att försök istället följa detta och andra forum under en tid och var inte rädd för att fråga. Just forum är bra för att kunna ställa den där extra frågan utan något att skämmas för eller behöva vara rädd för att anses jobbig. De flesta är här just för att man gillar att diskutera, dela med sig av sina kunskaper och lära av andras erfarenheter. Du vet aldrig hur kunnig motparten är men med källkritik och tid kan man definitivt sortera ut tillförlitligheten i det skrivna ordet. Tror många läsare hade kunnat bli förvånade vilken expertis det ibland finns på detta forum bakom anonyma namn

O
Nyfniken skrev:
Jag tror du vinner mycket på att läsa ekonomi- och juridiktrådarna här på forumet. På ett år hinner du sortera ut skribenter som är värda att lyssna på samt de största knasbollarna.
Ett bra tips!
Tja.... läs allt som Kinglolle skrivit så har du lärt dig mycket om det juridiska

Tack för alla tips!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.