21 095 läst ·
34 svar
21k läst
34 svar
Hur viktigt är ett våtrumsintyg?
Jag tackar för råden.
Givetvis är min bedömning av vem som är mest juridiskt kunnig kanske fel. Jag har ingen aning om vem MH är. Jag är kanske aningen naiv men än så länge så har vår mäklare varit väldigt hjälpsam gentemot oss köpare. Om nu inte MH själv är mäklare så tror jag att vår gamla räv till mäklare har genomfört betydligt mer fastighetsaffärer än MH själv, därav bör han veta vad som gäller eller inte och har säkert själv upplevt både det ena och det andra både när det gäller köpare och säljare.
EDIT: Min bedömning har i varje fall varit att innan man skrev köpekontraktet så var mäklaren definitivt säljarens bästa vän. Men nu när vi skrivit på det och både parter har skriftliga (och muntliga) avtal på affären så är mäklarens enda intresse att affären ska gå igenom. Sen om det betyder att stödja säljare eller köpare spelar inte så stor roll.
Men tillträdet är som sagt inte än på ett par veckor så vi får se vad som händer.
Givetvis är min bedömning av vem som är mest juridiskt kunnig kanske fel. Jag har ingen aning om vem MH är. Jag är kanske aningen naiv men än så länge så har vår mäklare varit väldigt hjälpsam gentemot oss köpare. Om nu inte MH själv är mäklare så tror jag att vår gamla räv till mäklare har genomfört betydligt mer fastighetsaffärer än MH själv, därav bör han veta vad som gäller eller inte och har säkert själv upplevt både det ena och det andra både när det gäller köpare och säljare.
EDIT: Min bedömning har i varje fall varit att innan man skrev köpekontraktet så var mäklaren definitivt säljarens bästa vän. Men nu när vi skrivit på det och både parter har skriftliga (och muntliga) avtal på affären så är mäklarens enda intresse att affären ska gå igenom. Sen om det betyder att stödja säljare eller köpare spelar inte så stor roll.
Men tillträdet är som sagt inte än på ett par veckor så vi får se vad som händer.
Redigerat:
Nu är kontraktet påskrivet, och mäklaren vill ha så lite strul som möjligt innan tillträdesdatum. Givetvis kommer mäklaren prata snällt och vänligt till er och säga att allt ordanr sig, och han kommer prata snällt och vänligt till säljaren och säga att allt ordnar sig. Men säljaren kanske är en ÄNNU jobbigare person än vad jag är (hemska tanke), vad händer då? Även om mäklanre är en reko person, så kan han/hon inte tvinga säljaren till något, eller hur?
Ja, jag skulle nog säga att du är aningen naiv, om du inte har en plan om du skulle sitta där på överlåtelsedatum utan papper i handen. Eller snarare, att du inte har en BÄTTRE plan än att vägra skriva på.
Men visst, allt kan gå utan problem, säljaren kan skriva på med en glad min och då är problemet löst. Berätta gärna hur det blev.
Ja, jag skulle nog säga att du är aningen naiv, om du inte har en plan om du skulle sitta där på överlåtelsedatum utan papper i handen. Eller snarare, att du inte har en BÄTTRE plan än att vägra skriva på.
Men visst, allt kan gå utan problem, säljaren kan skriva på med en glad min och då är problemet löst. Berätta gärna hur det blev.
Mäklaren svamlar tyvärr i nattmössan. Du kan ha en åsikt om att han genomfört fler fastighetsaffärer än MH eller mig för den delen. Jag är dock övertygad om att när det kommer till en regelrätt hävning och risk för process så är mäklaren otroligt tyst och tveksam då hans juridiska kunskaper sträcker sig till överlåtelse och inte juridisk rådgivning eller processföring.
Ett våtrumsintyg utfärdas av våtrumsbehörig entreprenör under BKR eller GVK. Möjligtvis att säljaren hade kunnat presentera en eget påhitt med materiallista och dokumentation men detta blir ändå inget våtrumsintyg i försäkringsteknisk mening.
När det kommer till muntliga utlåtandet och "vittnen" så har jag erfarenheten att det snabbt tenderar att bli missförstånd och löften tolkas olika vilket inte ger en alltför stark position. Det ska vara en väldigt tydlig utfästelse på att han skall presentera intyg och vad för intyg. Då får det inte i samma andemening ha getts andra indikationer. Tex vid löfte om våtrumsintyg så ska den vara tydlig och inte efterföljas av indikation om att renovering eller delmoment utförts själv.
Ser man då till eran klausul i avtalet så är det en generalklausul som finns med i alla standardavtal för fastighetsöverlåtelse. Denna klausul ger er inte någon exakt avgränsning för vilka handlingar ni har rätt till utan anses som ett löfte att överlämna de handlingar som finns. Säljaren kan enkelt undkomma en sådan generell klausul med motiveringen att det saknas intyg och att han därför självklart inte kan presentera ett sådant
Ett våtrumsintyg utfärdas av våtrumsbehörig entreprenör under BKR eller GVK. Möjligtvis att säljaren hade kunnat presentera en eget påhitt med materiallista och dokumentation men detta blir ändå inget våtrumsintyg i försäkringsteknisk mening.
När det kommer till muntliga utlåtandet och "vittnen" så har jag erfarenheten att det snabbt tenderar att bli missförstånd och löften tolkas olika vilket inte ger en alltför stark position. Det ska vara en väldigt tydlig utfästelse på att han skall presentera intyg och vad för intyg. Då får det inte i samma andemening ha getts andra indikationer. Tex vid löfte om våtrumsintyg så ska den vara tydlig och inte efterföljas av indikation om att renovering eller delmoment utförts själv.
Ser man då till eran klausul i avtalet så är det en generalklausul som finns med i alla standardavtal för fastighetsöverlåtelse. Denna klausul ger er inte någon exakt avgränsning för vilka handlingar ni har rätt till utan anses som ett löfte att överlämna de handlingar som finns. Säljaren kan enkelt undkomma en sådan generell klausul med motiveringen att det saknas intyg och att han därför självklart inte kan presentera ett sådant
Ranger, jag tror du har en farlig (för dig själv) tilltro till fastighetsmäklare och din mäklare... ehh., ursäkta, säljarens mäklare, dvs mer bundis med din motpart.
Sen vad det gäller frågan formulerad i själva trådämnet, så är det väl ganska stor tveksamhet över värdet av pappret i fråga. Särskilt som det nu verkar börja röra sig om någon ren efterhandskonstruktion bara för att göra dig nöjd.
F-bolaget ersätter om det är rätt gjort, och ersätter inte om det är fel, oavsett det där intyget.
Om du verkligen kan dra det till rätten och vinna en dolda-fel-rättegång är högst osäkert, som lekman kan man säkert intyga både ett och annat och sen hävda att det var som man förstått saken, och komma undan med det.
Det är i alla fall ingen snörrät väg mot ersättning, och i dikena lurar att du själv blir ersättningsskyldig för några hundra tusen i motpartens rättegångskostnader.
Sen vad det gäller frågan formulerad i själva trådämnet, så är det väl ganska stor tveksamhet över värdet av pappret i fråga. Särskilt som det nu verkar börja röra sig om någon ren efterhandskonstruktion bara för att göra dig nöjd.
F-bolaget ersätter om det är rätt gjort, och ersätter inte om det är fel, oavsett det där intyget.
Om du verkligen kan dra det till rätten och vinna en dolda-fel-rättegång är högst osäkert, som lekman kan man säkert intyga både ett och annat och sen hävda att det var som man förstått saken, och komma undan med det.
Det är i alla fall ingen snörrät väg mot ersättning, och i dikena lurar att du själv blir ersättningsskyldig för några hundra tusen i motpartens rättegångskostnader.
Hej igen allihopa.
Nu har jag fått mitt våtrumsintyg underskrivet av säljarna. Detta betyder att de står som ansvariga om något skulle hända med våtrummen och det visar sig att de inte är renoverade enligt branschregler vid undersökning. Detta enligt information från försäkringsbolaget.
Mäklaren hjälpte mig också att få fram intyget och jag fick till och med en inflyttningspresent av honom.
Slutet gott allting gott.
Nu har jag fått mitt våtrumsintyg underskrivet av säljarna. Detta betyder att de står som ansvariga om något skulle hända med våtrummen och det visar sig att de inte är renoverade enligt branschregler vid undersökning. Detta enligt information från försäkringsbolaget.
Mäklaren hjälpte mig också att få fram intyget och jag fick till och med en inflyttningspresent av honom.
Slutet gott allting gott.
Redigerat:
Klicka här för att svara