Hej!

Jag och min sambo har hittat ett hus vi är intresserade av, såg väldigt schysst ut på hemnet, men
sen så fick vi protokollet från besiktningen och tyckte att hela huset verkar vara lite slarvigt renoverat?
Känns också som att det är mycket fukt och vattenskador?

Va tycker ni? några tips och råd?

Enligt mäklaren så är golvbrunnen åtgärdad genom garanti hos kakelfirman iaf..

Huset:
Bruksvägen 13 - 8 rum villa i Munkedals kommun/Munkedal | Hemnet

Redigerat av moderator:
O
Gör en egen besiktning.....
Badrummet bör besiktigas igen... efter utförd åtgärd....
Verkar vara lite hempuleri över det hela...

Besök huset på visningen å känn efter vad ni känner...
Risken finns att badrummet måste göras om helt...

Vi har precis sålt ett "liknande hus", 1-plan med källare byggt 1967. Att det finns fukt och vattenskador i ett så pass gammalt hus och av den konstruktionen är nog tämligen normalt.

Jag håller dock med Odjuret om att det verkar vara lite hempuleri... Tråkigt med nedslag på saker som har åtgärdats; taket är omlagt men fel, nya fönster men ej tätt mot fasad, badrum gjort 2007 men felaktigt... Får mig att fundera över hur allt annat är utfört? Elen t ex, som inte är besiktad. Förvisso finns JFB, men ändå. Med vilken kvalitet är dräneringen gjort, med tanke på nedslag även där?

Självklart måste man räkna med vissa anmärkningar men sammantaget... Nja.

Tycker inte att ni behöver göra en egen besiktning. Däremot får ni räkna med att ett sånt hus byggt vid den tiden kommer att ha den här typen av problem. Känns som om det är uppenbart att de inte valt den bästa leverantören när de genomfört renoveringar och ni får budgetera att göra om mycket av tidigare ägares renoveringar...

O
Tja skippa besiktningsman man män räkna med att du kommer behöva göra ett nytt badrum, fixa tacket, samt andra fel som garanterat kommer att dyka upp...
Så lägg ett bud som motsvarar vad du tycker att huset är värt...
Att mäklaren säger att brunnen är fixad gör mig lite fundersam, för som jag förstått det jag kan nu ha väldigt fel så går det inte att fixa golvbrunnen utan att bryta tätskiktet då måste hela badrummet göras om....

Frågan är om man ändå inte ska skippa huset helt... tror nämligen inte att säljaren vill sälja till det priset som det borde vara värt med tanke på att andas hempuleri/klantiga hantverkare lång väg
Säljaren anser nog att han har ett hus i toppskick

Redigerat:
Tack för alla svar!

Börjar också gå i tankarna av att skippa det helt faktiskt.. Känns som mycket slarv vid renoveringarna, och det känns inte som att det är värt det då helt enkelt.

Angående tätningen hade firman varit där och tätat mer.. men det kanske inte räcker då?

nä jag ogillar sånt. Är det dåligt gjort så skall man göra om och rätt. Annars blir det bara problem längre fram.

O
Nu är jag väldigt novis på tätskikt, men jag tror att det är svårt att bara täta mera... det måste finnas någon tanke med brunns mancheten.(eller hur det nu stavas)

En brunnsmanchett kan man inte åtgärda i efterhand.

Att "täta mer" går inte. Men lite beroende på exakt vad som var fel med maschetten så kan det ha gått att åtgärda. Ett vanligt fel är att manschetten skärs felaktigt så att den sticker fram under klämringen som syns på bilden (går dock inte att se något speciellt med manschetten på bilden).

OM den sticker fram så har inte klämringen gått att trycka ned helt i sitt säte, och då klämmer den inte mot sidorna ordentligt.

Det felet kan ofta åtgärdas i efterhand, enkelt. Men det är en riskabel åtgärd, för skär man bort lite för mycket så måste allt göras om (hela badrummet). Det var gjort 2007, då användes i huvudsak s.k rollat tätskikt som inte går att skarva, blir det ett fel måste allt göras om.

Om man gör rätt från början så skär man med en skärmall à ca 100 kr, en jätteinvestering för vissa hantverkare. Dvs. det är klart oseriöst att göra fel på det här, ändå väldigt vanligt.

Ett betydligt allvarligare fel, är givetvis om manschetten är för snålt tilltagen så att det finns glipor mellan den och klämringen som skall pressa fast manschetten. Då är det helt kört.

kajj skrev:
Va tycker ni? några tips och råd? Bifogar protokollet:
Men allså, det dokumentet bör du nog inte ladda upp på nätet för allmän spridning så här.

KentJohansson skrev:
Men allså, det dokumentet bör du nog inte ladda upp på nätet för allmän spridning så här.
Du har nog rätt, drar en rapport till mod så får dom ta bort länkarna :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.