H
hempularen: Jag antar att dte gäller tomträtt? Då skall tomten ingå i taxeringsvärdet. När det gäller underhållsstandard så ingår det i fastighetstaxeringen man får svara på typ var 5e år. Där sätts "poäng" efter ett antal standardpunkter. Som ålder på badrum, kök osv. I princip är det att gilla läget för taxeingsvärdet. Och möjlgen lyckas få det nedjusterat lite vid nästa
1 svar · 727 läst
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Om det inte är elelement så är vattenburna radiatorer åxå ganska tröga...
134 svar · 22,4k läst
·
H
hempularen: Jordabalken är skriven så att en köpare skall ha rätt att få ersättning för fel i fastigheten som visar sig efter köpet. Det är grundförutsättningen. men köparen har inte rätt till ersättning för fel som var kända vid köpet, man "köper felet", Eller fel som kan kan förvänta sig med tanke på omständigheter som ålder, allmänt underhåll osv. Inte heller för fel eller
13 svar · 6,8k läst
K
koolla: [citat] Japp. Exakt vad jag menade
49 svar · 26,5k läst
·
M
Magnus_Anderssonn: [citat] Förstår, förstår. Jag hade rent spontant undvikit det, baserat på det som skrivits. De där problemen vill man inte se förrän det har gått minst den tredubbla tiden, inte efter 13-14 år. Kanske kan ni förhandla er till en bra deal med de argumenten dock, och i förhand ta reda på kostnaderna för att åtgärda. Men detta kanske inte är särskilt kul som förstagångsköpare av
4 svar · 892 läst
H
hempularen: De här ”försäljningarna” under taxeringsvärde, är ofta internaffärer inom familjer. Barn tar över föräldrarnas hus ex. Mot att bara ta över lånen. Så om man skall se det som en verklig trend , bör man istället titta på vilka försäljningar som finns anmälda på booli eller hemnet.
20 svar · 8,6k läst
·
L
Luha: [citat] Haha ja det är åtgärdat för längesedan och badrummen har genomgått renoveringar. 🙂
63 svar · 34,3k läst
·
M
MoveMe: [citat] Ja, räcker det med skuldebrev? Överlåtelseavtalet utformas som ett vanligt köp eller ska man ta med att köpeskillingen består av pantsättningen i överlåtelseavtalet?
2 svar · 680 läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Mänden hål har nog med vilken firma man anlitar jag har läktfästen så det enda som gjorts är att dom har slipat i vissa pannor för fästet i gengäld så har jag 25 år utan slitage på pannorna under panelerna så då minskar nog risken för läckage men jag har sett installationer där dom borrat för kabel rakt genom taket oxå så visst kan det bli problem. Svarta paneler på svarta
125 svar · 39,1k läst
·
A
annaast: Tack för ditt utförliga svar, uppskattar att du tar dig tid att svara! Det tillkommer ju underhåll av hus vilket hus man än köper, bara viktigt att inte ta sig an för mycket - speciellt för oss som aldrig ägt hus och har små barn. Vi känner oss iallafall lugnare nu, men ska definitivt gå igenom besiktningen med företaget eller ta in egen firma, och läsa på innan vi eventuellt köper
10 svar · 944 läst
·
C
Crippman: Hur nu än gör önskar jag er lycka till. Att pula med ett gammalt hus tror jag innebär att själva huset och pulandet är ett intresse och att det är roligt att dona. Inget fel med nya hus, och det finns superfina sådana men området "nybyggen" är inget för mig med vuxna barn osv. Och, till alla här. Tänk att det går att hålla trevlig ton i en tråd, tack för det.
22 svar · 2,7k läst
P
Anonymiserad 734732: [citat] Ja Mälarhöjden i sig är rätt fint men tycker inte omgivningarna är lika trevliga som andra områden i samma prisklss
201 svar · 20,8k läst
·
GoForIt
GoForIt: Ta in en riktig SBR-godkänd besiktningsman är mitt ständiga stalltips.
21 svar · 2,5k läst
·
F
fleurdelac: [citat] Ahaaa! Du tänker så... Jag fattade fel. Det får jag kolla upp! Vi köpte huset för 30 år sen och har lånat till rätt sparsamt för renoveringar så vi har inte amorterat i nån större utsträckning. Men absolut något att kolla upp! Tack för din infallsvinkel!
20 svar · 3,5k läst
R
RGöte: [citat] Nej! Mäklaren visade oss dokumentet om badrumsrenoveringen EFTER att vi skrev på!
7 svar · 1,1k läst
H
hempularen: [citat] Som jag uppfattat det så betalas det ut i förhållande till ägarandel (enl. lagfarten), såvida inget annat sägs från säljarna gemensamt. När jag skulle köpa min första bostad för 40 år sedan, så var det ett par som sålde. Vid tillträdet var det bara mannen som kom, och hade fullmakt från frun som var formulerat något i stil med att han fick skriva på alla releventa
9 svar · 1,7k läst
Mc Tommy
Mc Tommy: [citat] Att köpa hus är nästan till 99% en bra affär, om man inte säljer det för tidigt efter att man köpte det. En bilaffär är ALLTID en dålig affär, speciellt om man redan tagit ut den på gatan..
187 svar · 68,2k läst
·
J
Jenskan: Det ser iaf ut som förstukvisten och delen längst bak på huset är tillbyggt för det har en annan grund. Kanske är det som är ”ombyggt 1987”? Såhär ser huset ut framifrån. Det verkar ha varit väldigt litet från början och vi funderade på varför de byggde så litet hus på 70 talet. Men om det/grunden är äldre så är det kanske en förklaring
8 svar · 4,6k läst
·
Kristian Ask
Kristian Ask: [citat] Det beror lite på vad huset är värderat till. På 10M är det inte så mycket. Vi förlorade nog 500k när vi sålde för vi hamnade mitt i amorteringskravshärvan för några år sen.
259 svar · 74,7k läst
·
H
Hocke68: [citat] Nej ordet undersökningsplikt finns inte i lagtexten men kallas det i folkmun, Precis som du säger: ”Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet.” Vilket för många
662 svar · 116,2k läst
·
H
hempularen: [citat] Det håller jag faktiskt inte med om. När jag köpte min första bostad för ca. 40 år sedan, så fanns det en väldigt stor spridning i mäklarkåren. Det fanns i ena änden mäklare som iallafall verkade proffsiga, och kunniga. I andra änden fanns mäklare som jag inte kan förstå hur någon överhuvudtaget släpper in i sin bostad. Typ uteliggare. Eller mäklare som ser ut precis
43 svar · 13,0k läst
I
Anonymiserad 170696: [citat] Ett avtal med en mäklare är ett köp av en tjänst och då träder konsumenttjänstlagen in och i detta fallet så verkar mäklaren inte ha utfört tjänsten enligt avtal så då borde man kunna utföra affären utan att blanda in mäklaren och bara bestrida mäklarens krav. Jag gillar konsumenttjänstlagen....
25 svar · 6,5k läst
L
lbgu: Jag tycker du tänker rätt. Besiktningshysterin har gått till överdrift och det primära för besiktningsmannen är att friskriva sig själv. Så är man normalbegåvad så är besiktning så gott som alltid slöseri med pengar.
1 svar · 788 läst
S
Stefan1972: [citat] problemet är ju oftast att det är en drömkalkyl. Lånar de max och skjuter till sin renoveringsbuffert för att köpa så har de inget att renovera för. Får de låna allt och kanske har 3-400k kvar till renovering så försvinner de fort utan att kanske värdet höjs som man fantiserar om......Det kanske krävs en miljon till för att få ett faktiskt värde på 3miljoner som banken
21 svar · 11,7k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Kallade du precis mig och mina döttrar för får? 🙄😆
70 svar · 28,8k läst
·
P
Anonymiserad 703452: Vi ska titta på två hus byggda på 70-talet. Båda med betongplatta på mark och trästomme/bjälklag. Ena med tegelfasad och andra med kombinerad tegel-/träfasad. Ena huset saknar besiktningsprotokoll såvida det inte dyker upp på visningen. Andra huset ska vara besiktigad men jag antar att det delas ut först på visningen då det inte finns på hemsidan eller i bokningsinformationen. Huset
0 svar · 795 läst
J
Jernets: [citat] Har råkat ut för så många oseriösa mäklare även i Stockholms innerstad. Tex Ekenstam, Behrer & Partners, Unika. Man måste vara noga både som köpare och säljare att välja bättre mäklare för att undvika sånt här.
191 svar · 37,2k läst
Mantower
Mantower: [citat] Det är lite den känslan vi också fått, det kommer ta för lång tid och för hög kostnad. Samt som du nämner att det är problem med hur källaren är. Vi kommer nog fortsätta leta efter något som inte har en källare öht faktiskt. Tack för ditt svar! Skulle du säga att det ändå gäller att hitta hus från 1980 om vi snackar hus som inte har källare? Det finns otroligt
5 svar · 952 läst
S
Spiruett: Kan det stämma att en besiktning som man beställer som nivå 3 inte går att genomföra praktiskt som då ändras till nivå 1? Är köpare och säljarna säger att besiktningsmannen själv ändrat nivå på besiktningen pga väggkonstruktionen. Är ej kunnig i ämnet men tänker att man borde kunna genomföra exempelvis fuktmätning oavsett.
0 svar · 404 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.