Hej

Jag har ärvt en sommarstuga som nu ska säljas då jag bor långt ifrån den samt varit där ytterst sporadiskt de senaste 20 åren.

Fastigheten som sommarstugan ligger på är ursprungligen på 60-talet avstyckad ifrån en annan fastighet och ägaren till den fastigheten har uttryckt intresse att köpa stugan.

Jag har haft en mäklare inkopplad som har gjort en kostnadsfri värdering på stugan. Skulle jag vilja sälja stugan via mäklare som en ordinarie försäljning så är deras arvode 5% av slutpriset, om jag skulle komma till dem med en köpare och ett överenskommet belopp vill mäklaren ha halva arvodet alltså 2.5% av slutpriset för att göra pappersarbetet inklusive bankkontakter over överlåtelse.

Jag har inga problem med att arvodet är 5% vid en normal försäljning men är verkligen 2.5% (vilket skulle betyda cirka 35 000 SEK) rimligt för att bara göra skrivbordsarbetet vid en försäljning?

T
Det kan ju bara du svara på, är det värt det för dig så är det "rimligt". Om du har en köpare och ni är överens om pris och villkor så kan säker banken hjälpa till vid kontraktsskrivning och betalning.

När vi sålde en lägenhet för en massa år sedan så gjorde vi så. Vi skrev ihop ett prospekt, höll visning själva och sen när vi hade en köpare så gick vi till banken och löste betalningen.

När det är en fastighet så kanske det är lite mer att tänka på men det borde inte vara omöjligt om ni har en köpare.

Nej, det är inte rimligt. De jag har hört talas om har fått betala en fast kostnad på 5 - 10 000. Även det är en väldigt hög kostnad för ett par timmars arbete.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har uppfattat att banker inte är så pigga på att hjälpa till med formaliteterna längre. Tror att det är en ansvarsfråga- Rent teoretiskt kan banken/mäklaren bli skadeståndsskyldig om vissa fel begås. Det är väl en orsak till att en mäklare tar såpass bra betalt för formaliteterna. De behöver lägga in en riskpeng i transaktionen. Även om risken är mikroskopisk, så kan det kosta miljoner för mäklaren om det blir fel.

T
H hempularen skrev:
Har uppfattat att banker inte är så pigga på att hjälpa till med formaliteterna längre. Tror att det är en ansvarsfråga- Rent teoretiskt kan banken/mäklaren bli skadeståndsskyldig om vissa fel begås. Det är väl en orsak till att en mäklare tar såpass bra betalt för formaliteterna. De behöver lägga in en riskpeng i transaktionen. Även om risken är mikroskopisk, så kan det kosta miljoner för mäklaren om det blir fel.
OK, jag förstår. Det låter inte helt orimligt att de vill minska sin riskexponering.

H hempularen skrev:
Precis så har jag också uppfattat det. Jag har haft kontakt med min bank om inte de kunde lösa formaliteterna med ett kontraktsskrivande men de var helt ointresserade av att ta ett sådant uppdrag och hänvisade mig till deras mäklarservice.

Min fundering var egentligen om det inte finns något billigare sätt att lösa detta än att gå igenom en mäklare för alla de mäklare jag har kontaktat har kommit med offerter i samma storleksordning.

BirgitS
Har du kollat vad Hemverket tar?
De är ju en budget mäklarfirma som inte håller i visningar t.ex.
https://www.hemverket.se/

Ska kolla Boverket, ska även prata med mäklaren igen och be att få en förklaring till den höga avgiften. Tack för svaren.

Hur gick det?
Vad motiverade mäklaren kostnaden?

Coolman Coolman skrev:
Hur gick det?
Vad motiverade mäklaren kostnaden?
Då den potentielle köparen (grannen) till slut tackade nej till att köpa sommarstugan blev det aldrig en diskussion om arvodet. Nu ligger sommarstugan ute som ett normalt objekt.

I samma veva som sommarstugan ärvde jag även en ganska nedgången lägenhet i ett "utanförsområde" i en av Sverige 6-10 största kommuner. Även i detta fall blev jag kontaktad av en granne som ville uppgradera sig från en 2:a till den 3:a jag ärvt. Byrån som mäklaren som är inblandad i den försäljningen tillhör hade en fast avgift för ett Skrivbordsuppdrag, 15.000:-.

2020 kostade det 10 000kr i vår husaffär när köpeskillingen på huset var 5,6mkr

perlu532 perlu532 skrev:
Byrån som mäklaren som är inblandad i den försäljningen tillhör hade en fast avgift för ett Skrivbordsuppdrag, 15.000:-.
Låter lite mer rimligt, även om jag är övertygad om att det går att hitta mäklare som gör det billigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.