12 951 läst ·
50 svar
13k läst
50 svar
Måste man anlita mäklare?
Sida 1 av 4
Morsan ska sälja ett hus hon har, inga lån
Värdering är gjord av LF mäklare
Har köpare som har fått lånelöfte.
Enl banken så måste det gå genom mäklare?
Det är 15.000:- som känns helt bortkastade
Kan det verkligen stämma?
Köparna har bott i huset i 10år så friskrivnings klausul kommer det att bli.
Värdering är gjord av LF mäklare
Har köpare som har fått lånelöfte.
Enl banken så måste det gå genom mäklare?
Det är 15.000:- som känns helt bortkastade
Kan det verkligen stämma?
Köparna har bott i huset i 10år så friskrivnings klausul kommer det att bli.
En släkting sålde ett hus nyligen och det var en rak affär utan mäklare.
Jag köpte hus av släkting utan mäklare. Banken behöver ju göra ett större jobb då, och inte alla på banken verkade heller ha den kompetensen. Kanske kan köparen ta lån i en annan bank, som kan tänka sig detta?
Vad är det för större jobb dom behöver göra om vi ordnar alla papper?L Lilllen skrev:
Finns inte så många banker med kontor i krokarna tyvärr
Jo att det ska vara skriftligt och påskrivet det vet jag, tänkte skriva papper självRejäl skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 314 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 314 inlägg
Hör runt med lite olika mäklare, alla tar inte 15 000 kr.nino skrev:
Jag skulle aldrig snåla på de pengarna, inte vid ett husköp där det är viktigt att det blir rätt.
Finns ju färdiga kontrakt och har man bevis i form av lånelöfte ifrån köparen så finns inga risker, mäklare frågar bara efter betalförmågan (lånelöftet) dom har inga andra medel att kolla köparens betalförmåga..
https://www.ekonomifokus.se/wp-content/uploads/2022/01/Kopekontrakt-villa-1-konverterad.pdf
https://www.ekonomifokus.se/wp-content/uploads/2022/01/Kopekontrakt-villa-1-konverterad.pdf
Banken kan kanske vilja ha en "skriftlig värdering" för att bevilja köparens lån, annars finns givetvis inga formella krav på att mäklare förmedlar affären.
Min erfarenhet är att de enbart tar några få tusenlappar, (typ 2-3000
för att ordna med juridisk formalia typ köpekontrakt. Lättförtjänta pengar med oerhört hög timpenning för mäklaren.
Nu är min egen erfarenhet av detta en 15-20år gammal, men det låter ändå som att mäklaren tagit i från tårna när de begär 15.000:- för nått liknande.
Min erfarenhet är att de enbart tar några få tusenlappar, (typ 2-3000
Nu är min egen erfarenhet av detta en 15-20år gammal, men det låter ändå som att mäklaren tagit i från tårna när de begär 15.000:- för nått liknande.
Man måste som sagt inte ha mäklare men det blir lite mer jobb för banken om man inte har det. Banken är ovana vid detta och kan vägra hjälpa till.
Enklast är ju att försöka få tag i en mäklare som kan tänka sig att lägga ner nån timmes jobb för en betydligt mycket mindre summa som ändå är lättförtjänta pengar. Eller prova med en annan bank.
Enklast är ju att försöka få tag i en mäklare som kan tänka sig att lägga ner nån timmes jobb för en betydligt mycket mindre summa som ändå är lättförtjänta pengar. Eller prova med en annan bank.
Då är det läge att byta bank.E Eld skrev:Man måste som sagt inte ha mäklare men det blir lite mer jobb för banken om man inte har det. Banken är ovana vid detta och kan vägra hjälpa till.
Enklast är ju att försöka få tag i en mäklare som kan tänka sig att lägga ner nån timmes jobb för en betydligt mycket mindre summa som ändå är lättförtjänta pengar. Eller prova med en annan bank.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Huruvida man måste ha mäklare har du redan fått svar på.
Om du inte hittar någon lokal mäklare som kan ta sig an ett skrivuppdrag för mindre än 15 lök så kan jag rekommendera Privatmäklaren. När jag köpte mitt fritidshus var det min första fastighets/bostadsaffär och jag tycker att Privatmäklaren var klockrena med snabba och tydliga svar och en smidig affär i största allmänhet.
Men börja med att försöka prata med någon annan på banken och ifrågasätt varför dom kräver mäklare.
Om du inte hittar någon lokal mäklare som kan ta sig an ett skrivuppdrag för mindre än 15 lök så kan jag rekommendera Privatmäklaren. När jag köpte mitt fritidshus var det min första fastighets/bostadsaffär och jag tycker att Privatmäklaren var klockrena med snabba och tydliga svar och en smidig affär i största allmänhet.
Men börja med att försöka prata med någon annan på banken och ifrågasätt varför dom kräver mäklare.