Jag sålde fastighet under 2024 och köpte från juridiska dokument ett köpekontrakt för fastighet, det innehåller allt man behöver och är rätt formulerat, nu var inte bank involverad i min affär men var inga problem för köpare att söka lagfart så då borde inte bank ha några invändningar

• Gilla
nino
  • Laddar…
TRJBerg
I Ingmar Albinson skrev:
Byt bank!

Jag sålde mitt hus för två år sedan, jag gjorde själv ett köpekontrakt med friskrivningsklausul. Sparbanken tog 800 kr i avgift för att registrera köpet hos Lantmäteriet. Köparen var redan kund i Sparbanken men jag är eller var inte kund i Sparbanken.
Banken är förmodligen köparens. Kan inte se hur en bank är inblandad på säljarens sida när det inte finns lån.

• Gilla
nino
  • Laddar…
j.f.s
Sålde mitt förra hus utan mäklare. Tog avtalet via Lexly som köparens bank och köparen granskade i förväg och sedan gjorde vi upp på köparens bank som också såg till att mina lån blev avbetalda. Detta var en affär på flera miljoner kronor.

Pratade med banken idag och dom rekommenderade starkt att använda mäklare eller jurist men det var inget krav, lät det idag 🙂
Morsan pratade med en som varit mäklare bla och han skulle hjälpa till med papper för ca 5000:-, så det får väl bli så även om jag kan.tycka att även det är onödiga pengar.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
nino nino skrev:
Pratade med banken idag och dom rekommenderade starkt att använda mäklare eller jurist men det var inget krav, lät det idag 🙂
Morsan pratade med en som varit mäklare bla och han skulle hjälpa till med papper för ca 5000:-, så det får väl bli så även om jag kan.tycka att även det är onödiga pengar.
När vi anlitade en familjejurist för motsvarande så tyckte jag mervärdet för mig var dels att dom visste vad som behövde göras, vi fick ett korrekt formulerat standardiserat kontrakt, och det kändes tryggt för bägge parter att det var en oberoende aktör som tog oss igenom affären. Tycker det är värt en peng. Jag hade lätt tagit den hjälpen för 5000:- idag.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hon anlitade en "jurist" som skulle ordna med alla papper
Nu säger banken att det kostar 5000:- pga att vi inte anlitat mäklare... 🤔

Köpehandlingar är upprättade, det banken ska göra är i stort sett att bevilja ett lån till köparen och sätta in pengarna på morsans konto.

"Det blev så mycket merarbete utan mäklare" var svaret hon fick när hon frågade varför dom skulle ha betalt

• Gilla
  • Wow
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.