Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Jag tänker så här om det du skriver o ser 3 alternativ:
1. Framför det du du skrivit här till dem.
2. Pruta.
3. Avstå.
Dom har gjort klart för sig att 425000 är det absolut lägsta dom kan gå. Är det dumt att försöka pruta på priset ändå?

Nåt jag tycker är lite märkligt är hur dom vill ha just den summan och inte kan tänka sig sälja den för billigare peng, när dom ändå tänkt riva den och inte tjäna nånting alls? Varför inte bara sälja den till mig för en ”struntsumma” egentligen? Antingen tjäna några hundra tusen eller inte tjäna en krona..

N
Det är ju inte dumt att försöka pruta.
Du kan ju alltid ge ett bud på vad du är beredd att betala för den men det är ju upp till dom som säljer om dom accepterar budet eller inte.

Bygg en attefallare på tomten?
Billigare än att köpa ut ett ruckel.

Eller använd det som motargument i prutningen.

Fairlane
S Sassa4 skrev:
Jag tänker att dom ska stå för den kostnaden för att kunna sälja huset och samtidigt ändå gå med vinst i slutändan. Dom borde betala vad det kostar, vad det nu är, men vi säger 100000 kr för avstyckningen, för att sen sälja fastigheten till mig för 325000 kr och därmed gå med vinst på 225000 kr. Det är väl bättre att åtminstone få den summan än ingenting alls? Det är ett företag som äger stugan just nu och det här är struntsummor för dom. Men river dom det så får dom 0 kr..
Är det inte precis det som sker då?
De tar kostanden, såg 100' och sen säljer de den till dig för 425' och gör en vinst på 325'? Dvs enda skillnaden är prislappen.

Sen tror jag inte deras vinst är försäljningspris- avstyckningskostnad, de har väl ett inköpspris också?

Sen är det väl inte heller sant att deras alternativ är att ha ingenting om du inte köper och stugan rivs. Marken behåller de ju.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Sassa4 skrev:
Nåt jag tycker är lite märkligt är hur dom vill ha just den summan och inte kan tänka sig sälja den för billigare peng, när dom ändå tänkt riva den och inte tjäna nånting alls?
Situationen hade nog varit annorlunda om det hade varit en privatperson som sålde. Företaget kanske inte tycker det är värt tiden o inte göra så stor vinst?
S Sassa4 skrev:
Är det dumt att försöka pruta på priset ändå?
Knivigt. Frågan är ju hur mycket du vill riskera att det inte blir någon affär.

Jag förstår egentligen inte problemet. Säljaren säljer en fastighet för 425' med ett skruttigt hus och efter avstyckning.

Att säljaren annars inte behöver avstycka och att det blir en merkostnad för rivning har inte med begärt försäljningspris att göra.

Är fastigheten värd begärt pris? Om inte - avstå köpet.

Det är självklart att TS kan försöka pruta men det är ändå säljaren som gjort en ekonomisk kalkyl och säljaren är dessutom inte en privatperson.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Det kan för övrigt finnas skäl till att säljaren avser riva och det är om det finns el, vatten/avlopp/ mfl fasta kostnader.

S Sassa4 skrev:
Jag tänker att dom ska stå för den kostnaden för att kunna sälja huset och samtidigt ändå gå med vinst i slutändan. Dom borde betala vad det kostar, vad det nu är, men vi säger 100000 kr för avstyckningen, för att sen sälja fastigheten till mig för 325000 kr och därmed gå med vinst på 225000 kr. Det är väl bättre att åtminstone få den summan än ingenting alls? Det är ett företag som äger stugan just nu och det här är struntsummor för dom. Men river dom det så får dom 0 kr..
Du har ju att välja mellan att handla, försöka pruta eller avstå.
Det är fö inte så säkert att pris-avstyckningskostnad blir "vinst". Det kan vara så att mängden arbete och div kostnader runt detta blir ungefär lika för dem oavsett försäljning eller rivning. Jag vet tex inte heller hur det ser ut med beskattning för ett företag i sådana här sammanhang.

Avstyckning ca 50 tusen..
Just nu så ligger väl värdet i marken och inte i stugan. Även om stugan är av ringa värde nu, så kommer ju marken bli värd en del när den är avstyckad. Tomtmark brukar ju värderas högre än skogsmark.
Finns nog en bra anledning till att bolaget satt det pris dom satt.
Vad tror ni själva att det skulle bli värt efter avstyckning och en fix av stugan?

Om markerna ansluter till varandra kan det vara billigare med en fastighetsreglering som slår ihop det du vill köpa med nuvarande fastighet. Men kanske krånglar till det med familjen. Och fortfarande inte billigt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.