Nissens
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Jag tänker inte så mycket på ägarens barn överhuvudtaget om jag ska vara ärlig.
Det var ju de som sade nej…

Utanför vår
tveksamt tveksamt skrev:
För att enkelt svara på frågan, knappast.

Hur resonerar ni själva om köpet när ni skriver att fastigheten (med skog) kommer att göra att priset går över er tänkta budget? Vad tänker ni att det skulle ge för incitament till ägaren (eller hans barn) att sälja till er över huvud taget om de är intresserade av att sälja?
Vår tänkta budget är hållen ”lågt” då vi inte vill låsa in så mycket kapital i det hela. Men vi kan absolut lägga ut en större handpenning och öka lånet lite för att göra köpet. Tror ni förstår principen då.
Det skulle inte vara något problem egentligen vill säga. Där hamnar vi väl i en fråga om vad värdet på fastigheten för oss, är värt (läget tänker jag).

Men efter en lättare värding med en bekant som arbetar på Landshypotek (och bor/är uppxuen på samma by som fastigheten ligger i) känner jag att mitt bud är inom rimligt spann.

Sedan sa han vid ett samtal till en släktning till mig (på försommaren) att han funderat på att sälja men inte vill lägga ut det på den öppna marknaden för att han vill veta vem som får överta fastigheten (främst stugan). Fick reda på detta i fredags så därför det ej är med i inledningen.

Men att det är virrigt gör såklart att jag är inne på banan att det just är ”för bra för att vara sant”. Känns så surt bara :)

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L Lösvirkeshuset skrev:
Utanför vår

Vår tänkta budget är hållen ”lågt” då vi inte vill låsa in så mycket kapital i det hela. Men vi kan absolut lägga ut en större handpenning och öka lånet lite för att göra köpet. Tror ni förstår principen då.
Det skulle inte vara något problem egentligen vill säga. Där hamnar vi väl i en fråga om vad värdet på fastigheten för oss, är värt (läget tänker jag).

Men efter en lättare värding med en bekant som arbetar på Landshypotek (och bor/är uppxuen på samma by som fastigheten ligger i) känner jag att mitt bud är inom rimligt spann.

Sedan sa han vid ett samtal till en släktning till mig (på försommaren) att han funderat på att sälja men inte vill lägga ut det på den öppna marknaden för att han vill veta vem som får överta fastigheten (främst stugan). Fick reda på detta i fredags så därför det ej är med i inledningen.

Men att det är virrigt gör såklart att jag är inne på banan att det just är ”för bra för att vara sant”. Känns så surt bara :)
Ge dom ett bud de inte kan motstå då. Sedan vet du. 😊

Nissens Nissens skrev:
Ge dom ett bud de inte kan motstå då. Sedan vet du. 😊
Jo så är det ju någonstans, men vill avvakta lite och inte vara för hetsig. Sen är det ju ingen drömsumma ovanför ”vår” budget givetsvis. Någon rimlighet får det vara.
Men som jag tolkade barnens beslut så förväntade de sig en avvsevärt högre summa än vad fadern önskade sig. Det får man väl tycka som man vill om.

Sedan, absolut, är det faderns fastighet. Men även hans familj. Så att han inte vill sälja utan deras åsikt förstår jag någonstans, om än ganska långt inne..☺️

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ge dom ett bud de inte kan motstå då. Sedan vet du.
Det är ett sätt som vi har föreslaget tidigare. Och det är vi många som anser. Vill man köpa får man rimligen lägga ett vettigt bud och var beredd att förhandla.
L Lösvirkeshuset skrev:
som jag tolkade barnens beslut så förväntade de sig en avvsevärt högre summa än vad fadern önskade sig.
Det finns ett alternativt sätt. Att helt enkelt fråga hur mycket de vill ha för huset. Och bara acceptera deras bud utan prut.

Det är inte så svårt i teorin. Och knappast i praktiken heller. Om man verkligen vill köpa.

Att vänta och hoppas på att få köpa till underpris lär knappast lyckas.

Nissens
O O skrev:
Det är ett sätt som vi har föreslaget tidigare. Och det är vi många som anser. Vill man köpa får man rimligen lägga ett vettigt bud och var beredd att förhandla.
Vilka ”vi” tänker du på då??

Jag själv har skrivit det en gång tidigare, fick ingen respons då från ts så jag tog upp det igen - men har inte sett någon annan skriva just det. Utveckla gärna vad det är du menar., och vilka ”vi” är.
O O skrev:
Det finns ett alternativt sätt. Att helt enkelt fråga hur mycket de vill ha för huset. Och bara acceptera deras bud utan prut.
Det är en mycket sämre strategi. Du har inte förhandlat mycket va?
O O skrev:
Det är inte så svårt i teorin. Och knappast i praktiken heller. Om man verkligen vill köpa.
Jaha du, tänker du avslöja receptet? 😂
O O skrev:
Att vänta och hoppas på att få köpa till underpris lär knappast lyckas.
Du är klok du… 🙄

Redigerat:
Mindre uppdatering.

Svägerskan kunde tänka sig att sälja efter lite eftertanke.
Mannen tyckte att mina planer lät bra och var öppen för försäljning, men barnen hade inte samma åsikt.
Däremot ville inget av barnen ta över fastigheten eller göra något med den. Så mannen ville inte sälja pga. barnen. Men var dock bekymrad över hur framtiden skulle bli i sådana fall.

Jag har då lagt det på is och fokuserar på annat. Kände inte för att samtala med barnen då jag enbart känner mig tjatig.

• Gilla
Hjortmark och 1 till
  • Laddar…
Knepigt funderande av barnen. ”Vi vill inte ha den, men ni får inte sälja.”
Jag kan förstå dem, men ändå inte.

Tycker dock TS gör rätt i att lägga fokuset på annat.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
tveksamt tveksamt skrev:

Egoistiskt av barnen.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Ja inte mycket att göra.
tveksamt tveksamt skrev:

Förstår också, men ändå inte.
Men det är väl ganska logiskt, de äger ju något som inte kostar dem särskilt mycket.
Men det är väl en överhängande risk att det förfaller och blir konstigt avstyckat senare vid ett eventuellt arv.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
F
Ibland kan det behövas lite tid. Tog drygt ett år för säljarna av våran sommarstuga att låta beslutet att sälja mogna fram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.