Hej,
Jag undrar om nån kunnig människa kan hjälpa mig att förstå reglerna kring återbetalning av uppskov av vinstskatt. Det är för mig ganska snårigt att förstå.

Mitt nuvarande uppskovsbelopp är 390.736kr. Min fråga gäller följande:

Exempelvis, jag säljer mitt hus för 4,2 milj. och inköpspriset var 4,7milj. Alltså en förlust på 500.000kr. Jag har dessutom renoverat för låt säga 100.000kr. Lagfart + mäklare 100.000kr

Jag köper sedan en bostadsrätt för 4 milj. Alltså 700.000kr mindre än vad jag köpte huset för och 200.000kr mindre än mitt försäljningspris.

Vad gäller? Måste jag betala tillbaka tidigare uppskov? Isåfall hur stor del? Jag har förstått det som att en del av uppskovsbeloppet kvittas mot förlusten.

Tacksam för hjälp.
 
M Mölnbacka skrev:
Hej,
Jag undrar om nån kunnig människa kan hjälpa mig att förstå reglerna kring återbetalning av uppskov av vinstskatt. Det är för mig ganska snårigt att förstå.

Mitt nuvarande uppskovsbelopp är 390.736kr. Min fråga gäller följande:

Exempelvis, jag säljer mitt hus för 4,2 milj. och inköpspriset var 4,7milj. Alltså en förlust på 500.000kr. Jag har dessutom renoverat för låt säga 100.000kr. Lagfart + mäklare 100.000kr

Jag köper sedan en bostadsrätt för 4 milj. Alltså 700.000kr mindre än vad jag köpte huset för och 200.000kr mindre än mitt försäljningspris.

Vad gäller? Måste jag betala tillbaka tidigare uppskov? Isåfall hur stor del? Jag har förstått det som att en del av uppskovsbeloppet kvittas mot förlusten.

Tacksam för hjälp.
Det bästa är att ringa skatteverket, dom brukar vara hjälpsamma.

Men i princip: Ditt tidigare uppskov kan du inte kvitta.
Och en försäljning till förliust ger ingen ytterligare beskattning, men den påverkar inte tidigare uppskov.

Utan det är vinstenskatten på den senaste försäljningen som du delvis kan skjuta upp om du köper en ersättningsbostad, om jag fattat det rätt.


https://skatteverket.se/privat/fast...adsforsaljning.4.4a4d586616058d860bc5131.html
 
  • Gilla
Mölnbacka
  • Laddar…
K
Jag tror tvärtom att uppskovet kan kvittas mot förlusten.

Använd Skatteverkets beräkningsverktyg.
 
  • Gilla
Mölnbacka och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om man kan kvitta uppskov, men jag vet att man kan kvitta fastighetsförlust mot lägenhetsvinst (dock inte 1:1). Då jag personligen gjort det en gång i tiden.
Och därmed tycker jag att det borde gå kvitta uppskovsvinst mot förlust.
 
  • Gilla
Mölnbacka
  • Laddar…
K
M MrDizzy skrev:
Vet inte om man kan kvitta uppskov, men jag vet att man kan kvitta fastighetsförlust mot lägenhetsvinst (dock inte 1:1). Då jag personligen gjort det en gång i tiden.
Och därmed tycker jag att det borde gå kvitta uppskovsvinst mot förlust.
Instämmer.
Uppskov innebär att en vinst inte tas upp till beskattning (det skjuts på framtiden). Den vinsten bör i framtiden kunna kvittas mot en förlust.

Enligt Skatteverkets beräkningsverktyg funkar det.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Visst är det uppskovet innebär att man sänker anskaffningsvärdet?
Alltså i det aktuella fallet här i tråden, du redovisar ett anskaffningsvärde på nuvarande huset som 4,7 milj - 390000.

Om du då säljer för 4,2 milj. Så har du en förlust på 110 000. Och så får du även lägga in effekterna av renovering, mäklararvoden, osv.

Men som sagt det finns ett bra beräkningsverktyg på skatteverkets hemsida.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.