Köpa & Sälja hus
hempularen: [citat] Med de omständigheterna så är det inte ens säkert att "utfästelsen" om åldern på taket är giltig som utfästelse. I ett sådant läge bör man som köpare ta reda på hur säljaren vet att taket var från 2012. Det är mer än sannolikt att döttrarna är felinformerade, såvida de inte har hittat fakturor eller annan dokumentation, eller om det hade varit ngn. av dem som hjälpte
Daniel 109: Det finns inga villkor på hur du ska besikta för att kunna häva köpet. Det är bara att formellt meddela säljaren i tid att du vill häva köpet.
Anna_H: Bankerna brukar inte vara pessimister. Säger de att du inte har råd, så har du inte, och att ditt ex ska finansiera ditt boende är inte rimligt, även om ni tänker på barnen. Tänk så är: Om ni båda hade blivit arbetslösa och inte haft råd att bo kvar, hade ni även då försköt bo kvar i huset "för barnens skull" och ha kass ekonomi? Ett visst hus är inte det viktigaste för
hempularen: En sak till, det kan vara lämpligt att det stipuleras i gåvobrevet att gåvan skall bli din enskilda egendom. Det undantar den från bodelning i händelse att du i framtiden skiljer dig.
JohanLun: Med övetkonsumtion menade jag att en person har många villor eller lägenheter. Givetvis kommer många lyxkonsumera boende även i framtiden...
Huvudbrytaren: En vän till mig sålde sin lägenhet nyligen: Han kom underfund med att han satt för lågt utgångspris; det blev inget budgivningsrace på hans dyra objekt i landsortsstaden som det kan bli i Stockholm. Bara en budgivare gav sig till känna och hon bjöd utgångspris. Då meddelade han att han ångrat sig, till mäklaren, och ville ha en 10% högre summa som utgångsbud: Då fick han skäll
holmberg87: Ja det är vanligt och inget att oroa sig över för det går att få bukt med på ett eller annat sätt. Mitt hus var fuktigt undertill men är nu åtgärdat och det är torrt och fint! Men låt er inte ta vilken lösning som hellst om ni har fukt, jämför och läs på för det varierar kraftigt i pris
kindvall: På visning brukar väl dörrar ställas upp för att ge en öppen atmosfär? Sätt en dörrstopp, men kanske inte hela vägen, om någon tror att ni döljer något på väggen bakom...
timmelstad: [citat] Har lite tips på läsning till dig här: https://www.byggahus.se/sokresultat/?q=anticimex+f%C3%B6rs%C3%A4kring Om du undrar varför det är så många sidor och så många träffar så kommer du förstå när du börjar läsa trådarna.
cpalm: Om lagen efterföljs är det av sekundär betydelse om den är uddlös. Men problemet är som sagt inte att skriftlig information saknas. Det mesta av det du föreslår är så det fungerar redan idag. Problemet är att inget av detta hindrar säljaren/mäklaren från att försöka kollra bort, minimera, eller t.o.m. förvägra möjligheten för köparen att göra en egen besiktning. Vilket är
Daniel 109: Du får dra av kostnaden för vissa renoveringar från vinnsten. Inte från skatten.
hempularen: Skönt att det löste sig.
hempularen: Taket: det är svårt att bedöma hur akut det är. Men om vi antar att det är ett tak med vind. Så finns det inget uppenbart samband med att tilläggsisolera samtidigt som du byter tak. Normalt så byter man bara underlagspapp, ny takläkt att hänga pannor på och nya pannor. Trätaket (råsponten) under pappen byter man bara där den är rötskadad, och då skall det vara värre än lite
kindvall: [citat] Umm, fristående radhus? :-) Antar att det är ett radhus med friköpt tomt? Vi gjorde en liknande affär för tjugo år sedan. Då vi hade byggkunnig släkting som bodde i likadant i hus i området hjälpte han oss kolla på huset. Vi fick hjälp av vår bankman med att göra affären, standardkontrakt användes. Gemensam förening, då antar jag en samfällighet för någon sorts
Nötegårdsgubben: Utan att veta skick på det ena eller andra tänker jag såhär. Mark till bondgården: X kr Gårdscentrum bondgården: Y kr Villa (den du bor i?): Z kr Om du kan sälja X+Y (och lösöret), räcker det då till ditt önskade nya boende? Eller kanske X+Z? Ta hem en mäklare för värdering! Förhoppningsvis kan du behålla ena boningshuset medan du söker nytt. Att få låna pengar hänger mer
Marlen Eskilsson: Vi har just upptäckt att TS driver med oss, jag stänger tråden.
huumdehum: Tack för svar, är det vanligt att man då kanske frågar entreprenören om de kan åtgärda till en betalning eller är det bättre att försöka fixa från annat håll? Vilket brukar bli billigast? En annan fråga, under slutbesiktningen så var det ganska mycket som inte var klart med över 70 anmärkningar, som inte kommer att hinna åtgärdas innan vi flyttar in. Bland annat var det ganska
Holmspel: I mäklarens uppdrag ingår väl egentligen bara att förmedla kontakten (och kontrakt) mellan säljare och köpare. I det kontraktet står det exakt om trådskaparens problem. tipset blir alltså, läs kontraktet.
Stefan1972: Och det enklaste är att du betalar skatten direkt för pengar du har nu. Att skjuta upp skatter gör bara att det kan bli surt efteråt.
Odjuret: God mäklarsed är en annan sak... Där kan tänkas att kan finnas krav...
BirgitS: Kan ju vara en mäklare som gillar privata omvisningar också eftersom den direktkontakten kan få en tveksam person att svänga över och lägga ett bud om mäklaren är en säljande person.
Marlen Eskilsson: Tack BirgitS, ja TS har redan utrett den här frågan i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/kopa-salja-hus/282666-kopt-hus-och-ett-fel-efter-det-andra-dyker-upp.html Därför stänger jag den här tråden.
Fel av Åke: Jag beklagar den tråkiga och påfrestande situation du befinner dig i. Att inte må bra, vara långtidssjukskriven och därtill dålig ekonomi kan knäcka vem som helst. Och dessutom ha ett hus med ständigt underhåll/reparationsbehov frestar på. Tyvärr tror jag det blir svårt för dig att "spara" dig ur situationen bara för att det går mot varmare tider. Det kommer snart en ny höst och
c_olsson: [citat] Ett äldre trähus med torpargrund är betydligt enklare att demontera/forsla bort än om man skall bila isär en källare med skyddsrum. Så det kan variera hur mycket som behöver forslas bort. Många kommuner har begränsat antal besök per år för ÅVC så man hinner kanske inte lämpa av allt under de fria besök man har. Ett hus kan väga rätt mycket och en släpvagn lastar i
Daniel 109: Nej. Men om det tex skulle hända något så är lånet kopplat till personen som tog lånet. Om man ska vara säker på att det inte uppkommer konstiga situationer om någon t.ex. Avlider så är det lämpligt att det är tydligt vem som lånat av vem.
-MH-: Med de låga räntor som är nu, så är det driftskostnaderna som är den stora kostnaden. Och renovering såklart. Var i Västerbotten ligger huset, om ni får så myckt för det? Nära Umeå?
harry73: Jag tror att mäklaren har rätt i ett större marknadsperspektiv. Genom att korta ner tiden hus syns på hemnet, antingen genom att lägga ut dom kort innan visning eller genom att ta bort dom när de inte säljer, syns bara en del av alla hus som är till salu. Det skapar en känsla av hög tryck på bostadsmarknaden. Så för marknadspriser i sin helhet är det bra att så kort som möjligt ha
hempularen: Tittar man på ritningen så ser man inget uppenbart. Ser inte ut att "fattas" någon vägg på bottenvåningen. Sedan kan givetvis ändå något vara felaktigt.
Hullefar: [citat] Jag håller med dig, men jag kan inte riktigt komma på något vettigt sätt att reglera det. Det jag tycker är mest jobbigt och nervöst som köpare är att man oftast bara har tassat runt i ett (orealistiskt stylat och städat och kanelbullsdoftande) objekt i kanske 20 minuter innan man förväntas vara beredd att spruta ur sig miljoner på måfå. Man får ju oftast inte tid att komma