J
Jock3xX: Hej, Tack för svar. Vi känner oss trygga med byggfelförsäkringen. För inte länge sedan gjorde vi 2 års besiktning där vi gick igenom hela huset från vind, våtrum och grund. Känns som att en köpare borde känna sig trygg med det. Dessutom från garbo som har i intresse att allt är ok, då dem har försäkringen på sig. //Jocke
3 svar · 1,8k läst
J
jocke31: [citat] Ja, tror er mäklare har helt rätt och att ni agerade väldigt rätt taktiskt. Ni fick bra betalt och blev nöjda - en bra affär helt enkelt.
75 svar · 38,6k läst
·
M
miis: Hej och tack alla ni som läst och tagit er tid att svara. Vi läst och funderat och lutar åt att göra något positivt åt situationen till att börja med. Vi börjar med renoveringen medan vi har dubbelt boende. Ni har rätt, barnen ska helst få slippa renoveringsstök. Lägenheten är välskött orginalskick från 60-talet så egentligen så kan vi utan problem bo där fast i skrikiga
18 svar · 13,9k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Ja! Lita ALDRIG på en mäklare! Då det gäller så stora affärer som att köpa hus så lita inte på vad NÅGON säger om du inte har det skriftligt med signatur. Och ALLTID egen besiktningsman, alltid!!!
16 svar · 8,7k läst
Humlo
Humlo: Jag tror det är spånskiva och så tapeten rakt på där. Huset är inte så gammalt så det är den första tapeten de fått upp, men inte så bra underlag då med andra ord. ;( Ja men då vet jag att det inte är något allvarligt fel i alla fall. Tack!
5 svar · 6,9k läst
·
H
hempularen: Men om toan är felmonterad så att väggen rör sig. Då kommer plattorna att spricka och lossna också i närtid. Det bör man budgetera för en ombyggnad. Jag tycker absolut att man bör försöka gå ned lite i pris för ett sådant fel. Hur mycket man skall gå ned är ju svårt att säga. Är badrummet i princip nytt, så är väl kostnaden för helt nytt badrum rimlig, har det några år
6 svar · 1,7k läst
D
daVinci: Intresse visar man genom att vara med på budgivningen. Är man inte med på den är man inte intresserad. Om tanten inte var med på budgivning var hon uppenbarligen inte intresserad. "Luras" någon med på budgivning och sedan nyktrar till eller får problem med finansiering så hoppar denna bara av. Och då står säljare och mäklare med ett problem. Antingen får dom prata snällt med
22 svar · 13,6k läst
D
daVinci: Säljaren löser troligen detta genom att häva köpet då dödsboet kommer att göra sig skyldigt till avtalsbrott. Då kan säljaren kräva dödsboet på skadestånd för uppkomna extrakostnader. T ex mäklararvode och förlust vid försäljning om sådan uppkommer, och kostnad för dubbelbosättning om sådan uppkommer.
7 svar · 5,1k läst
13th Marine
13th Marine: 4Miljoner slutade budgivningen på. De som bjöd det backade då delar av grunden inte gick att inspektera. Mina vänner fick frågan men föll tillbaka till sitt bud på ~3.6M, men lagom till att stiftelserna skulle besluta av de godtog budet ångrade sig de som backade ur och köpte huset till sitt bud.
14 svar · 4,4k läst
·
L
Liteavvarje: Det med infiltrationen , så ska du snabba på med att få till det som godkänt i så fall , När det kommer mera hus där så kanske kommunen säger stopp för det , p-g-a den belastning som kommer på marken , Jag fick bygglov , var ute tidigt , men inte andra bredvid mig , enligt ,kommunen var motiveringen för stor belastning på miljön i mark
6 svar · 845 läst
L
Liteavvarje: Då verkar ni ha en del på fötterna grattis , det är då vattenburen värme , vilken värmekälla är det , med vattenburen värme så är det helt fritt att stoppa in vad som helst för att skapa värme , allt går att göra då , inte helt fel .
8 svar · 1,5k läst
ylven
ylven: Jag hoppar numera över överlåtelsebesiktning och framför allt dolda fel försäkring om det inte är några nygjorda reparationer typ badrum eller kök. Du har ju dränering, tak och avlopp, där är det väl bara taket som inbegrips i överlåtelsebesiktningen. Jag har gjort flera överlåtelsebesiktningar tidigare och inte en enda gång har de hittat något som var en överraskning för mig.
18 svar · 4,6k läst
J
JohanLun: [citat] fönster och mycket annat som är 120 år gamla håller 120 år till... fönster som är 20 år gamla håller nog i många fall inte 20 år till... :p Tycker dessa beräknade livslängder är lite löjliga. Rätt underhållet kan mycket på ett hus hålla väldigt länge...
6 svar · 1,0k läst
N
Nils82: Testa att logga in på Lantmäteriet. Där kan du hitta en del info som rör fastigheten.
8 svar · 1,3k läst
·
H
husbygge2: Var vaksam på vilka de skickar ut. Den som kom till vårt nybygge var med på ARN:s svarta lista och gav oss dessutom ett dåligt råd att hålla inne med bara 25000 kronor för åtgärder i klassen ca 200 000 kronor. Vi visste inte bättre, men man tror att en besiktningsman ska vara opartisk från start. När man skickar ut besiktningsman som kan ifrågasättas i framtiden så är det ingen
5 svar · 7,0k läst
Humlo
Humlo: Vi fick inte detta huset men trots att det är ett tag sen nu så kan jag inte glömma det. Drömhuset helt enkelt. :-(
16 svar · 4,3k läst
harry73
harry73: [citat] Det jag läser i den text du kopierade in i ditt inlägg är något annat. Texten berättar inte om säljaren i det fallet är skyldig att ersätta köparen för att det inte finns en induktionshäll men en glasshäll. Texten förklarar att eftersom säljaren godkände mäklarens text och signerade den, ska köparen rikta eventuella skadeståndskrav mot säljaren och inte mäklaren. Hur
42 svar · 6,8k läst
I
Ingper: Jag har precis samma sak - ett fönster som hamnat i en "grop" p.g.a. senare byggd uteplats utanför. Att de grävt en grop under fönstret behöver inte alls vara gjort för att de haft samma problem innan, utan helt enkelt för att förebygga problemet. Ett fönster i marknivå är aldrig bra. Kan man inte lägga igen fönstret så måste man göra något åt marken. Men vid skyfallet räckte
30 svar · 8,9k läst
H
hempularen: Om man har fixat de ledningar som antas vara sönderfrusna, så kan man provtrycka, och därmed se om det är tätt i övrigt. Ett sätt att slippa riva väggar bara för att titta. En risk är att rör kan vara deformerade av frysningen, men som inte läcker just nu. Men då är det lite otur. Om det finns gamla stålrör (oftast bara kallvatten) från 1940, så bör de nog bytas oavsett om de
10 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Då blir det rätt viktigt att utreda var möglet kommer ifrån. Och lite beroende på den exakata orsaken, så kan det börja bli aktuellt att kalla det för dolt fel.
12 svar · 1,2k läst
·
K
kindvall: Det är ju lite lättare nu när man vet alla förutsättningar. Problemet för A var i underläge vad gäller information. Om jag hade varit i A:s situation när mäklaren hör av sig och försöker trissa upp mitt slutbud hade jag kontaktat BRFs ordförande för att fiska lite information. Givetvis tillsammans med några andra normala frågor om föreningen man kan ha när man ska köpa en
48 svar · 8,2k läst
M
MiaSthlm: Förstår att många är nyfikna p g a sjukdom i familjen så flyttades tillträdet till 1 okt. Men tomten var inte städad förråd inte tömda dålig flyttstädning många små missar glömt att lämna alla nycklar.
54 svar · 10,7k läst
J
JohanLun: Vilken otrevlig combo i länken, mögel och impregnerat... Finns möjlighet skulle iallafall jag välja ett annat hus...
14 svar · 4,9k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Om priset är lågt är det säkert billigare att göra det själv , men är det höga priser så rek jag hemnet och en mäklare. Du kommer förmodligen tjäna in mäklararvodet snabbt. Hur mycket säljs liknande tomter för i området? Använde dom mäklare?
5 svar · 2,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Alternativet är kanske att köpa ett hus som inte rullade ut från fabriken igår.
31 svar · 16,8k läst
Swetrot
Swetrot: Om man "lånar" mark i rimliga mängder där det passar och inte stör någon, låter bli att anlägga byggnader och liknande som det är besvärligt att flytta, och låter bli att använda det som soptipp/upplag som irriterar andra så är det oftast inga problem. Det är redan hundratusentals tomter som vuxit på detta sätt. Det som kan bli problem är om man tagit i anspråk mark angränsande
4 svar · 7,5k läst
sir_daniel
sir_daniel: Men kan snickarna se de både rena fakta och varningstecken så kan det ju orimligen vara dolt fel.
4 svar · 2,8k läst
H
hempularen: Jag skulle inte välja en mäklare som faktiskt arbetar som mäklare, men tar betalt i närheten av hemverket i pris. Det är en sak att "välja bort" mäklartjänsten och göra en del själv, men om en mäklare skall göra jobbet, bra. Så behöver de ta en högre taxa än hemverket. OM man väljer att använda sig av en vanlig mäklartjänst, då tror jag inte att priset för tjänsten skall
3 svar · 3,5k läst
M
Maledictus: Normalt så töms anläggningen minst en gång om året (BDT-brunnar kan tömmas vartannat år). I de flesta fallen så rullar detta bara på och vem som får betala tömningen beror på när tömningen sker i förhållande till försäljningsdatum. I vissa fall kan det dock hända att säljaren väljer att tömma anläggningen ändå. Såhär är det i alla fall i min kommun.
19 svar · 16,7k läst
Fruktsallad
Fruktsallad: [citat] Men jag ska ju sälja min nuvarande bostad också. Byta upp mig lite. :)
16 svar · 10,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.