10 437 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Separera från sambo men ändå köpa bostadsrätt ihop
Sida 1 av 3
Jag och min sambo ska separera. Vi bor i en villa som är värderad till 4 miljoner (köpt för 2,4 miljoner och lån på 1,7 miljoner). Jag vill jättegärna bo kvar i huset och min sambo vill att jag bor kvar för våra barns skull. Min sambo vill köpa sig en bostadsrätt. Vi är bra vänner.
Tyvärr så säger bankerna att jag inte har ekonomi att köpa ut henne ur huset. Vi har diskuterat på en lösning att vi båda står kvar som ägare på huset och båda köper bostadsrätten. Då verkar det som att vi då får låna en ganska stor summa och dessutom så kan vi behålla vår låneränta. Vi står för de löpande kostnaderna i respektive bostad.
Jag undrar om ni tycker det är en vansinnig idé eller vad vi bör tänka på.
Tyvärr så säger bankerna att jag inte har ekonomi att köpa ut henne ur huset. Vi har diskuterat på en lösning att vi båda står kvar som ägare på huset och båda köper bostadsrätten. Då verkar det som att vi då får låna en ganska stor summa och dessutom så kan vi behålla vår låneränta. Vi står för de löpande kostnaderna i respektive bostad.
Jag undrar om ni tycker det är en vansinnig idé eller vad vi bör tänka på.
Det låter vansinnigt för risken är stor att ni får problem i framtiden. Men ibland är de mest kontroversiella lösningarna de bästa. Ta för allt i världen hjälp av en jurist som skriver vattentäta avtal.
Tänk också på hur ni hanterar värdeökning och värdeminskning, renoveringar etc. Vad händer om en av er blir arbetslösa och inte kan betala sin del. Risken är att det boendet som anses lättast att avyttra ryker, troligen brf-lägenheten i så fall - även om det är du som inte kan stå för din del.
Tänk också på hur ni hanterar värdeökning och värdeminskning, renoveringar etc. Vad händer om en av er blir arbetslösa och inte kan betala sin del. Risken är att det boendet som anses lättast att avyttra ryker, troligen brf-lägenheten i så fall - även om det är du som inte kan stå för din del.
Ni är bra vänner... Just nu ja.
Det har jag tänkt på och jag betalar ju inget löpande. Hon/de som bor där betalar räntorna, el etc. Likadant den som bor i villan. Jag ser det som en investering också. Bostadsrätterna och villorna här stiger i värde hela tiden. Tanken har slagit mig att nåt av våra barn kanske kan överta bostadsrätten så småningom...Kojak skrev:
Självklart så får vi skriva avtal hur man gör med renoveringar etc. Om jag blir arbetslös så inser jag ju att vi får sälja huset. Min fd. sambo ska ju inte behöva flytta från bostadsrätten för att jag blir arbetslös.
Jag hade tänkt efter både en och två gånger. och OM jag skulle ingå något sådant hade jag tagit hjälp av advokat och skrivit fruktansvärt tydliga papper ..... fast jag hade troligen ändå inte ingått ett sådan avtal. Livet går vidare -> ting sker -> folk förändras och plötsligt sitter man i skiten och stora delar av ens framtid är påverkade.
Det är så mycket man måste väga in och ta hänsyn till - ändrade förhållanden i livet, ändrad ekonomi, värdeöking/minskning, nya partner och deras åsikter + förhållande/historia/intressen.
Går det inte att lösa på något annat sätt?
Det är så mycket man måste väga in och ta hänsyn till - ändrade förhållanden i livet, ändrad ekonomi, värdeöking/minskning, nya partner och deras åsikter + förhållande/historia/intressen.
Går det inte att lösa på något annat sätt?
Jag tycker att det låter som en rimlig lösning. Men som andra sagt, se till att det finns tydliga avtal, och ta hjälp av en jurist för att de till att avtalet verkligen är giltigt som tänkt.
Jag vill inte vara den som målar fan på väggen, men tänk om du blir arbetslös samtidigt som vi får en dipp på bomarknaden. Du tvingas sälja till underpris och i värsta fall finns det fortfarande en skuld, vilket gör att fogden säljer lägenheten.RockyB skrev:
Eller, du får inte sålt huset och lägenheten ryker ändå, eftersom det är lättare att sälja. Problemet blir då trippelt för dig.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag håller med om att detta låter som en dålig lösning, även om jag sympatiserar med tanken bakom.
Jag skulle i första hand undersöka om en annan bank kan resonera på ett annat sätt vad gäller din möjlighet att ta över.
Att ni båda fortsätter vara ägare i varandras bostäder är troligen en rätt riskabel lösning oavsett vad ni skriver för papper. En delägare kan ex. begära tvångsförsäljning av hela fastigheten/bostadsrätten. Detta kan ju ex. triggas av en ny partner i livet. Hur hanterar ni om någon av er avlider?
Om en av er vill flytta utomlands, så kan det det fortfarande bli svensk beskattning om man äger en fastighet i Sverige.
Kan det gå att lösa genom att ni lånar ut en del privat (med pantbrev) mellan er?
Jag skulle i första hand undersöka om en annan bank kan resonera på ett annat sätt vad gäller din möjlighet att ta över.
Att ni båda fortsätter vara ägare i varandras bostäder är troligen en rätt riskabel lösning oavsett vad ni skriver för papper. En delägare kan ex. begära tvångsförsäljning av hela fastigheten/bostadsrätten. Detta kan ju ex. triggas av en ny partner i livet. Hur hanterar ni om någon av er avlider?
Om en av er vill flytta utomlands, så kan det det fortfarande bli svensk beskattning om man äger en fastighet i Sverige.
Kan det gå att lösa genom att ni lånar ut en del privat (med pantbrev) mellan er?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Verkar vara sämst affär för sambon. Delägare i en dyrare(?) bostad än den egna tillsammans med en person som inte bedöms kunna klara av att finansiera detta boende själv. I wouldn't.
Misstänker att du (med dagens låga räntor) hamnar på en lånekostnad på ca 7.000 kr/månad, varav 3.000 i ammortering och att kalkylen ligger på 10-12.000/mån. Till det kommer då driftskostnader. 10-15.000/mån totalt? Även om ni inte ammorterar idag är det något ni kommer att behöva göra med de nya reglerna, antingen på båda bostäderna eller mer på bostadsrätten om det är där det hamnar nya lån.
Är det rimligt utifrån dina inkomster att du har sådana boendekostnader, eller borde även du ta din dryga miljon och stoppa in i något billigare? Det är svårt att ha råd med samma standard när man är singel som när man är ett par trist, men ofrånkomligt.
Misstänker att du (med dagens låga räntor) hamnar på en lånekostnad på ca 7.000 kr/månad, varav 3.000 i ammortering och att kalkylen ligger på 10-12.000/mån. Till det kommer då driftskostnader. 10-15.000/mån totalt? Även om ni inte ammorterar idag är det något ni kommer att behöva göra med de nya reglerna, antingen på båda bostäderna eller mer på bostadsrätten om det är där det hamnar nya lån.
Är det rimligt utifrån dina inkomster att du har sådana boendekostnader, eller borde även du ta din dryga miljon och stoppa in i något billigare? Det är svårt att ha råd med samma standard när man är singel som när man är ett par trist, men ofrånkomligt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Denna korta sats berör mig.RockyB skrev:
Säger mig att om det går dåligt för den ena eller den andra parten, så kommer man att försöka hjälpa varandra upp ur träsket.
Men om vi ser krasst på situationen, så kanske en 4-miljoners villa + en 2-miljoners lägenhet spräcker den samlade f.d. familjens kalkyl ändå: Det blir alltså tillsammans för dyrt för två småbarnsföräldrar.
För det är väl självklart att två separata bostäder tär mer på de gemensamma resurserna än en,
och man får dra ner på kraven på båda håll.
Min tanke, och förslag:
Byt 4-miljonersvillan mot något mindre och anspråkslösare i grannskapet med bibehållande av förskola, skola och lekkamrater, så kan det bli utrymme i den "gemensamma budgeten" för en trea där f.d. sambon kan bo drägligt och ha barnen hos sig också.
Kan detta vara en väg att gå?
Jag vill verkligen bo kvar i villan och månadskostnaden att bo kvar i huset eller hyra/köpa en trea är ungefär samma, ca. 7000 kr/mån.
En mäklare har värderat huset till 4 miljoner. Vi köpte det för 2,4 miljoner. Har lån på 1,7 miljoner. Kan nån räkna ut på ett ungefär vad jag måste köpa ut henne med? Jag antar att jag måste låna några hundra tusen ytterligare till det befintliga lånet på 1 700 000? Jag har ca 550 000 i kontanter att lägga in själv.
En mäklare har värderat huset till 4 miljoner. Vi köpte det för 2,4 miljoner. Har lån på 1,7 miljoner. Kan nån räkna ut på ett ungefär vad jag måste köpa ut henne med? Jag antar att jag måste låna några hundra tusen ytterligare till det befintliga lånet på 1 700 000? Jag har ca 550 000 i kontanter att lägga in själv.
Är det värderat till 4Mkr så är det väl rimligt att hon får 2Mkr.
Nej. I en bodelning tar man hänsyn till skatteeffekten av en framtida vinst, försäljningskostnader (mäklararvode) etc. Man får också ta hänsyn till hur och om huset har renoverats etc. Enda sättet att få en bra bild är att prata med en familjejurist.Daniel 109 skrev:
När min sambo och jag separerade hade vi flera scenarios som "var korrekta" men som varierade med ungefär lika stort spann men med skillnaden vem som skulle få pengarna.