10 437 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Separera från sambo men ändå köpa bostadsrätt ihop
Medlem
· Västra Götaland
· 38 inlägg
Problemet i hela diskussionen är att du vill bo mycket dyrare än du egentligen har råd till att göra. Är det inte bättre för alla parter att du bor som du har råd. Låt tjejen i så fall bo i huset så kan du ta lägenheten. Eller i alla fall, håll er båda inom de ekonomiska gränser som är ok för er var för sig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 38 inlägg
Nötegårdsgubben skrev:
Tänkte två steg fram, eller bak. Det utlöser självklart inte reavinstbeskattning förrän man säljer, ergo inte förrän han säljer då de antingen för pynta in skatt eller skjuta fram. Var och en får då se till sin situation så klart. Fel svar av mig. Ett benefikt fång är rätt väg att gå om man ändå bestämmer sig att fortsätta på tanken då man ju också slipper stämpelskatten. Alltid något.
MEN fortfarande menar jag att det är helt fel väg att gå. Bankerna har sina utlåningsregler för att konsumenten (låntagaren) ska skyddas från att inte klara sin ekonomi vid en framtida ränterörelse uppåt. Det är inte av elakhet som banken nekar vad man anser för stor lånebörda.
Ok, du har rätt. Jag hade fel om just den detaljen om det går att hävda "benefikt fång". SorryNötegårdsgubben skrev:
Med tanke på den kontanta delen du har, värderingen av huset och storleken på lånet, så låter det mycket märkligt att banken inte godkänner ditt lån. Du har låg belåning i förhållande till värdet.
Ligger det något annat bakom att de inte godkänner lånet? Ingen inkomst, betalningsanmärkningar? Har de missförstått upplägget med lån? Någon konstigt är det, helt klart.
Ligger det något annat bakom att de inte godkänner lånet? Ingen inkomst, betalningsanmärkningar? Har de missförstått upplägget med lån? Någon konstigt är det, helt klart.
Jag anser också (av typ 1000 skäl) att ni ska dela upp detta på riktigt direkt nu.
Ni är kanske inte goda vänner så länge till, kanske särskilt ifall ni går in i en massa ömsesidiga beroenden gentemot varandra.
Skilj på ekonomin och boendet, och satsa krutet på att fortsätta uppföra er bra mot varandra.
Det som Johanlun skrev går kanske att fundera lite över. Om ni kan skaffa ett till boende redan nu och greja till det med banken, om det sen skulle gå att dela upp allt (bostäder och lån till vardera part) sen då lånen redan är tagna.
Men det är kanske ett högriskspel. Bankrelationen kan kanske totalkrascha.
Och missmuffet har en poäng med nackdelen att bli kvar i det förra boendet. Och själv ser jag störst risk i att en framtida partner kan komma tycka mycket illa om att behöva bo i samma hus som exet bodde i. Detta har jag själv bevittnat 3 ggr i min vänskapskrets som så stora problem att det förstört de nya relationerna.
Ni är kanske inte goda vänner så länge till, kanske särskilt ifall ni går in i en massa ömsesidiga beroenden gentemot varandra.
Skilj på ekonomin och boendet, och satsa krutet på att fortsätta uppföra er bra mot varandra.
Det som Johanlun skrev går kanske att fundera lite över. Om ni kan skaffa ett till boende redan nu och greja till det med banken, om det sen skulle gå att dela upp allt (bostäder och lån till vardera part) sen då lånen redan är tagna.
Men det är kanske ett högriskspel. Bankrelationen kan kanske totalkrascha.
Och missmuffet har en poäng med nackdelen att bli kvar i det förra boendet. Och själv ser jag störst risk i att en framtida partner kan komma tycka mycket illa om att behöva bo i samma hus som exet bodde i. Detta har jag själv bevittnat 3 ggr i min vänskapskrets som så stora problem att det förstört de nya relationerna.
Bankerna brukar inte vara pessimister. Säger de att du inte har råd, så har du inte, och att ditt ex ska finansiera ditt boende är inte rimligt, även om ni tänker på barnen. Tänk så är: Om ni båda hade blivit arbetslösa och inte haft råd att bo kvar, hade ni även då försköt bo kvar i huset "för barnens skull" och ha kass ekonomi?
Ett visst hus är inte det viktigaste för barnen. Finns det inte billigare bostäder i din närhet, som du kan byta till så att ni har råd att lösa problemet på en gång?
Den dagen hon hittar en ny och att du löser ut henne ur både bostadsrätten och villan för att hon ska flytta ihop med sin nya partner och hans barn, vad gör du då? Säljer villan och flyttar in i hennes bostadsrätt, för barnens skull?
En kompis behöll villan han och hans ex köpt för överpris av hennes föräldrar, hennes barndomshem alltså, eftersom hon inte hade råd med den. För barnens skull. Nu bor han där helt ensam sedan 10 år utan att någonsin träffa barnen, för vars skull han haft pissekonomi i så många år. Exet drog till Göteborg och blev ihop med en truckförare och vände barnen emot honom.
Ett visst hus är inte det viktigaste för barnen. Finns det inte billigare bostäder i din närhet, som du kan byta till så att ni har råd att lösa problemet på en gång?
Den dagen hon hittar en ny och att du löser ut henne ur både bostadsrätten och villan för att hon ska flytta ihop med sin nya partner och hans barn, vad gör du då? Säljer villan och flyttar in i hennes bostadsrätt, för barnens skull?
En kompis behöll villan han och hans ex köpt för överpris av hennes föräldrar, hennes barndomshem alltså, eftersom hon inte hade råd med den. För barnens skull. Nu bor han där helt ensam sedan 10 år utan att någonsin träffa barnen, för vars skull han haft pissekonomi i så många år. Exet drog till Göteborg och blev ihop med en truckförare och vände barnen emot honom.
Klicka här för att svara