Köpa & Sälja hus
Asson: Att ta ett vanligt blancolån verkar dumt. Prata med banken om ett överbryggningslån istället, det borde bli billigare.
Pagno: Skandiamäklarna har det systemet för att kunderna skall kunna "möblera om" i deras utbud, så tekniken finns som du önskar, hör med en arkitekt om de har dessa programvaror. Mvh P-A
kalle55: Angående dränering, är det ett modern skyddsrum från 80-talet i källarplan är det god chans att det är anlagt på grusbädd (bättre motståndskraft mot chockvågor, med därtill hörande dränering. Dränering borde alltså vara bättre än för normalhuset. Gällande dörrar och återställande, nä jag förstår vad mäklare och säljare menar: det är inga problem att fixa, bara att
buspojken: Kan man ingenting om hus och måste hyra in hjälp för allt, är mitt råd att titta på ett annat hus, de är jobbigt och extremt dyrt att leva i en renovering, framförallt om man inte gör de själv. Priser över mail är svårt att få på nyckelfärdigt, boka möte så får du de direkt, är så extremt mycket parametrar som spelar in. Markförhållanden, vart, har du tomt? Sprängning?
MattisH: Long time ago.. Uppföljningar gillar man väl? Omgående började vi renovera ovanvåningen. Sovutrymmena skulle fixas till. Efter det flyttade vi in och började på badrummet. Gillestugan fick sig en renovering, köket har bytts ut, altanen har byggts upp, garaget genomgår en makeover, omdränering är gjord, värmesystemet är utbytt, tvättstugan är tillfixad, hallen har gjorts vid..
Fruktsallad: Vi har kollat på huset nu och det var verkligen lyxrenoverat på ytan. Den uppvuxna fina trädgården var jämnad med marken bortsett från 2 träd och det nya taket vara bara pannorna bytt på. Det under var original och behöver bytas. Badrummen var hemmapul och när jag kollade golvbrunnarna så såg de inte helt godkända ut. Inga intyg eller papper kunde visas på att det följt det man ska
-MH-: Så länge två personer kan göra upp en fastighetsaffär på ett A4, utan att det skall notariseras eller blandas in jurister/mäklare eller vad som helst. Blanda heller inte in konsumentskydd, det är två lika parter som gäller.
slurppe99: Förutom lånet klarar du av att göra affären själv? De flesta anlitar en advokat för att inte bli lurade. En släkting som köpte ett radhus fick veta att ett av rummen inte räknades som bostadsyta vilket deras lokala advokat fick kolla upp så att allt var rätt. De får också betala en hyra då uppfarten till deras garage inte ägs av dem utan av en annan i bostadsrätten. Spanska
RobotSanta: [citat] Den är inredd och, som du säger, inte av SMV. Skall kolla noga på det, tack för svar!
ViperTim: [citat] Detta stör jag mig enormt på också. Jag lät alla mäklare få veta att garaget är en enormt viktig punkt för mig. Enbart en mäklare brydde sig nämnvärt och gissa vad, det var "han" jag köpte huset av.
cecar33: Angående mäklararvode så är väl det förhandlingsbart. Frågan är väl av vilken anledning skulle vara mindre ur arbetssynpunkt bara för att huset är nybyggt. Allt som åligger en mäklare att kolla är lika viktigt oavsett husets ålder, besiktning är ingen mäklaruppgift men man kan beställa den genom mäklaren men det är nog rätt dumt. Angående nybyggt hus så finns det nog mycket
BirgitS: Mäklarens pris är förhandlingsbart så du kan ju alltid framföra det som argument för att se vad du får för respons. Men det är ju normalt säljaren av ett begagnat hus som får ta fram de papper som behövs och det enda som mäklaren behöver göra att är att skriva in det i objektbeskrivningen resp. ladda upp filer till webbplatsen.
Nillea: Kolla om det togs ut några pantbrev i samband med moderniseringen. Togs det lån är det en rätt tydlig fingervisning på en lägsta kostnad
harry73: Det roliga borde då vara att förrådet är bättre lämpat för marknadsföringen än själva huset :)
boohoo: Det låter som ett riktigt uselt avtal som hon skrivit på, men i min värld får hon lite skylla sig själv. Vet man inte vad det är man skriver på skall man inte skriva på. Låter som att mäklaren kan tjäna en bra summa pengar. Alternativet är väl att vänta ut tidsfristen som brukar finnas på den här typen av avtal. Mäklaren brukar väl ha ensamrätt till försäljningen i 3
Music Man: Har ni något bevis genom mail med mäklaren på att detta gjorts så har ni väl ett case. :)
Nyfniken: [citat] Härligt att vi är överens. Synd att Boverket uttrycker sig så klumpigt. :)
KnockOnWood: Utan garantier för hur bra de är. Hoppas att du hittar något som duger! http://avtalscentralen.se/avtal-privat/kopebrev-kopekontrakt/?gclid=Cj0KEQiAh4fEBRCZhriIjLfArrQBEiQArzzDAfpFNf3DWc4UHYmvVoQXcvX3E7QVXgptIErC2tVc3O8aAjng8P8HAQ https://www.foretagande.se/gratis-foretagsmallar-dokumentmallar/gratis-mall-kopekontrakt-kopebrev-och-handpenningavtal/
Odjuret: Stammarna i ett flerbostadshus börjar ofta bli riktigt risiga när de närmar sig 40år...
hempularen: tidigt i tråden frågades det om skillnaden i läge, mellan direkt strandtomt och tomt några rader bakåt kan göra så stor skillnad i pris. Det är väldigt svårt att svara på, men jag känner till ett fall där en fastighet med ett 150 kvm. hus 100m från stranden såldes för 2,5 milj. Ungefär samtidigt såldes en fastighet direkt mot stranden (men alltså ca 50m allmän strand framför
Robert63: Att mäklaren gjort bra ifrån sig i området tidigare tycker jag väger tungt. Priset känns helt ok, men är säkert förhandlingsbart. Sedan finns det ju alternativ, en mindre procentsats upp till ett fastställt belopp samt därefter en stafflad ersättning. I ett populärt område där det är lättsålt kanske man kan överväga Hemverket? Men å andra sidan, är det en affär för nio
hempularen: Det är väl klart att OM februari och aprilöverlåtelsen egentligen är en och samma överlåtelse så är det inget skumt. På Booli brukar ju avslut först visas baserat på sista bud, men när lagfartsinformationen senare kommer så byter de ut "sista buds" posten mot den riktiga lagfartsinformationen. Om det är så att de missat att ta bort den första posten som baserats på sista bud,
hempularen: Svårt att råda. Jag skulle inte vara jätteorolig över dräneringen, jag skulle räkna med att den bör åtgärdas, ta det som en bonus om det senare visar sig onödigt. Detta är ett hus utan källare, vilket innebär att en grävning för dränering inte behöver bli så djup. Det i sin tur minskar risken för att berg skall strula till grävningen. Äldre hus nära/på berg är oftare
harry73: [citat] Såklart får du ha naturtomt, men det kan påverka din hemfridszon och just med strandtomt kan det vara bra att hålla din hemfridszon så stor som möjligt.
hempularen: Jag tror att du skall välja mäklare i första hand efter andra egenskaper än priset. Det går att diskutera hur mycket nytta en bra mäklare gör eller ej för att få upp priset. Men det är solklart så att en dålig mäklare kan får ner priset rejält.
-MH-: Nu har vi inte mycket till inflation, så visst är värdeökningen ren vinst. Om säljaren sen lägger vinsten på ett nytt hus eller sticker till Thailand några år, är en annan sak.
hempularen: [citat] Jo men 85% av 5 milj, är fortfarande mer än 4 milj, så i perspektivet att den sista värdeökningen är ett osäkert värde, så är fastigheten då överbelånad.