1 319 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Sommarstuga som gåva
Hej
Har en undran kring gåva av sommarstuga. Mamma kommer att skänka en stuga till mig och min syster i 50/50 andelar. Stugan är idag värd ca 1500000kr och köptes vid bodelningen 1978 efter morfar för 48000kr. Vi planerar att ha kvar stugan i 5-6 år. Vid en framtida försäljning så kommer vi skatta 30% av 22/30 av vinsten som blir en rätt så redig kapitalskatt. Vi övertar ju mammas "ekonomi" för stugan vid gåva. 2004 byggdes en "storstuga" för ca en halv miljon. Vid gåva, följer möjligheten till avdrag för tillbyggnaden med gåvan, eller försvinner den möjligheten? Någon som vet?
Med vänlig hälsning,
Sparris
Har en undran kring gåva av sommarstuga. Mamma kommer att skänka en stuga till mig och min syster i 50/50 andelar. Stugan är idag värd ca 1500000kr och köptes vid bodelningen 1978 efter morfar för 48000kr. Vi planerar att ha kvar stugan i 5-6 år. Vid en framtida försäljning så kommer vi skatta 30% av 22/30 av vinsten som blir en rätt så redig kapitalskatt. Vi övertar ju mammas "ekonomi" för stugan vid gåva. 2004 byggdes en "storstuga" för ca en halv miljon. Vid gåva, följer möjligheten till avdrag för tillbyggnaden med gåvan, eller försvinner den möjligheten? Någon som vet?
Med vänlig hälsning,
Sparris
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
En sak till, det kan vara lämpligt att det stipuleras i gåvobrevet att gåvan skall bli din enskilda egendom. Det undantar den från bodelning i händelse att du i framtiden skiljer dig.
Klicka här för att svara
