Hej

Har en undran kring gåva av sommarstuga. Mamma kommer att skänka en stuga till mig och min syster i 50/50 andelar. Stugan är idag värd ca 1500000kr och köptes vid bodelningen 1978 efter morfar för 48000kr. Vi planerar att ha kvar stugan i 5-6 år. Vid en framtida försäljning så kommer vi skatta 30% av 22/30 av vinsten som blir en rätt så redig kapitalskatt. Vi övertar ju mammas "ekonomi" för stugan vid gåva. 2004 byggdes en "storstuga" för ca en halv miljon. Vid gåva, följer möjligheten till avdrag för tillbyggnaden med gåvan, eller försvinner den möjligheten? Någon som vet?

Med vänlig hälsning,

Sparris
 
Redigerat:
Avdragmöjligheten medföljer.
 
Tack
 
En sak till, det kan vara lämpligt att det stipuleras i gåvobrevet att gåvan skall bli din enskilda egendom. Det undantar den från bodelning i händelse att du i framtiden skiljer dig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.