Också; om det inte redan är uppenbart -- tack för alla bra åsikter och svar!

Man bör vara observant på att Luleå är en av de orter som har störst risk för prisnedfall om bobubblan brister. Detta eftersom efterfrågan långt ifrån är i nivåer med storstäderna och mycket känsligare för konjunkturer och förändringar i världsekonomin.

Det räcker med att räntan går upp med 2% för att priserna i Luleå kan rasa. Medelinkomsterna är för låga för att klara räntenivåer på 4% och högre (detta hus skulle kosta ca 13000 kr/mån i ränta/amortering)

Jag tror personligen inte huset blir sålt för över 2.5 miljoner. Det reella värdet ligger nog snarare runt 2 miljoner, allt däröver är spekulationsvärden där man tror på fortsatt stigande priser..

Redigerat:
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Intressant!

Jag har lite motsatt erfarenhet då bostadsbyggandet har varit mer eller mindre obefintligt och trycket på boende verkar högt. När jag flyttade dit förra gången (tre år sen) hade jag en kommunal kötid på 11-12 år, och det räckte inte till ett förstahandskontrakt på en rimlig lägenhet. Nu har jag ca 14 år och kommer 3:a/4:a på lockande objekt. Hyreskostnad på nybyggda lägenheter (Kronan) för det kommunala bostadsbolaget ligger på 8500:- i månaden för en tvåa eller 9500:- för en trea, och därmed blir steget till att köpa hus rätt litet. Nybyggda hus en mil från centrum (Hällbacken) byggs för runt 4,2-4,4m för tillfället. Kommunala tomter som gick för 400k senaste rundan, och som kräver ca två års kötid för att få köpa.

Redigerat:
Setomidor skrev:
Intressant!

Jag har lite motsatt erfarenhet då bostadsbyggandet har varit mer eller mindre obefintligt och trycket på boende verkar högt. När jag flyttade dit förra gången (tre år sen) hade jag en kommunal kötid på 11-12 år, och det räckte inte till ett förstahandskontrakt på en rimlig lägenhet. Nu har jag ca 14 år och kommer 3:a/4:a på lockande objekt. Hyreskostnad på nybyggda lägenheter (Kronan) för det kommunala bostadsbolaget ligger på 8500:- i månaden för en tvåa eller 9500:- för en trea, och därmed blir steget till att köpa hus rätt litet. Nybyggda hus en mil från centrum (Hällbacken) byggs för runt 4,2-4,4m för tillfället. Kommunala tomter som gick för 400k senaste rundan, och som kräver ca två års kötid för att få köpa.

Med tanke på tomtpriserna i Boden/Luleå så verkar det klart billigare att skaffa tomt och bygga på än att köpa ett dyrt hus med renoveringsbehov.

Tror rasrisken kan vara lika stor i dyrare städer. 4 mille kan nästan vilket par som helst få lån till, men 8-10 milonershus kräver väldigt hög lön alternativt att man säljer något innan. Antalet spekulanter som sålt något med vinst minskar om det börjar gå nedåt.

Största kostnaden att forsla bort det rivna? För min del är det absolut det billigaste i hela bygget, för det gör jag själv gratis. Skulle ladrig falla mig in att betala 500 per släp (elelr mycket mer för container/säck) när jag kan göra det gratis själv.

Fast det är kanske jobbiga avstånd som gör det kostsamt att göra det själv? Vi har turen att bara ha en kilometer till ÅVC.

Anna_H skrev:
Största kostnaden att forsla bort det rivna? För min del är det absolut det billigaste i hela bygget, för det gör jag själv gratis. Skulle ladrig falla mig in att betala 500 per släp (elelr mycket mer för container/säck) när jag kan göra det gratis själv.

Fast det är kanske jobbiga avstånd som gör det kostsamt att göra det själv? Vi har turen att bara ha en kilometer till ÅVC.
Jag utgick från t.ex. den här artikeln: https://www.byggahus.se/bygga/sa-gar-det-till-att-riva, garaget i det här fallet är betong och stålportar rakt igenom så tror att det blir väldigt svårt att göra det på en vanlig släpvagn. :)

Setomidor skrev:
Jag utgick från t.ex. den här artikeln: [länk], garaget i det här fallet är betong och stålportar rakt igenom så tror att det blir väldigt svårt att göra det på en vanlig släpvagn. :)
Ett äldre trähus med torpargrund är betydligt enklare att demontera/forsla bort än om man skall bila isär en källare med skyddsrum.

Så det kan variera hur mycket som behöver forslas bort. Många kommuner har begränsat antal besök per år för ÅVC så man hinner kanske inte lämpa av allt under de fria besök man har. Ett hus kan väga rätt mycket och en släpvagn lastar i regel bara max ett ton.

Dock är det ganska lätt att få avsättning för vissa typer av rivningsmateriel så de behöver kanske inte köras till deponi. Trä hämtas ofta gratis för användning som ved/virke. Takpannor får man räkna med att köra till deponi och de väger en hel del, runt 2 ton beroende på takets storlek (räknar här på ca 60-70 m2).
.

• Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.