Köpa & Sälja hus
WestPete: Besiktning och försäkring är ett paket, då AC besiktigar innan de övertar ansvaret. Allt som är anmärkt på undantas från ersättning och köparen accepterar risken för detta. Osäker på förhandlingsmarginalen.
Moving: Blåbetong med hög gamma vill ingen kunnig ha och finns i massor av hus, poolen är det gemensamma. Vad man kan se här är en massa påkost utöver det så pass höga priset. Tomten normalstor men värdelös på baksidan brant uppåt. Och neråt emot huset så det gäller att ha bra dränering. Vi har något bättre men en vallgrav som aldrig blev motfylld så man kan gå runt botten. Såg
sprwl: [citat] Tänk bara på att om Svärmor går bort så kommer ju syskonen in och blir ägare igen genom arvet. Kan vara skönt att reglera detta i samband med utköpet av dem. T ex utköp av Svärmor via revers (om det är pga kapitalet ni vill vänta med det utköpet).
Nötegårdsgubben: Man kan regisrera det hos Lantmäteriet om man vill säkra att det även ska gälla mot framtida ägare, men så länge ni har ett avtal med varandra så gäller det. Men ett enkelt avtal om vad som atrenderas ut, till vilket pris och med en klausul om hur avtalet kan sägas upp (framförallt uppsägningstid) borde räcka bra.
Vanbeasten: Jag håller med Stuff i #17. Reparera det som är trasigt. Gör underhållsarbeten som behövs, men lägg inga stora pengar på att renovera ytskikt, badrum eller kök. Se till att det är helt, städat och rent. Det gör att huset ser välskött ut. Det smäller högre än om du renoverar för en massa pengar, som du kanske inte får betalt för. Och du riskerar inte att få några reklamationer
hempularen: [citat] jag har uppfattat att ev. sanktionsavgifter skall gå på den som utförde eller lät utföra svartbygget. Så det skall man inte drabbas av om man köper något som saknar bygglov. och har det gått några år, så kan nog även den som är skyldig blåneka och hävda att det fanns där sedan tidigare, eller att det måste varit den nye ägaren som byggt. Men ev. rivningsföreläggande
harry73: Först kollar ni hos lantmäteriet om det redan finns servitut för den tomten. Sedan kan ni prata med grannen som äger ängen och förklara att ni vill bygga ett extra hus på gården och undra om ni kan få vägservitut. Därefter begär ni förhandsbesked Skulle er byggnad stå på den tomten få n ijustera gränserna (kostar)
Drömtroll: Nu är detta bara Göteborg, men det finns lite siffror iaf. Sedan kan knappast statistisk säga exakt vilken som är bästa tillfället för ett enskilt objekt. https://blogg.knowit.se/decision/2016/09/08/avancerad-analys-forstar-goteborgs-bostadsmarknad/ Mäklares egen statistik, graf enbart med bostadsrätter Stockholm: https://www.maklarstatistik.se/om-oss/om-statistiken/
hempularen: Njaa, det blir nog en dold försäljning. Om ni bara byter rakt av så är det ingen gåva. Du betalar ju med din bostad. Utan man får deklarera det som en försäljning. Och sätta ett "korrekt" marknadsvärde. Den värderingen kan ju göras relativt kreativ, man behöver ju inte anstränga sig för att mörka ev. fel. Men du kan inte hitta på att en bostad som är värd 5 milj, bara är värd
hempularen: Strikt lagligt har du ingen tid alls på dig. Undersökningsplikten skall skötas innan man skriver ett bindande avtal. Av praktiska skäl väljer man väldigt ofta att skriva ett avtal med besktningsklausul. Det blir en förhandlingsfråga mellan köpare och säljare hur lång den fristen skall vara, jag tror att 2v är vanligt. Men det gäller ju att du som köpare har koll på om du kan få
KnockOnWood: Det är nog så att Lantmäteriet fastställer taxeringsvärdet. Eller kanske det snarare är Skatteverket som gör värderingen. Du kan nog påverka värderingen lite grand, genom att påpeka att det saknas anlagd trädgård, att marken är väldigt sank, att det är starkt trafikbuller och liknande. Hur länge tomten varit obebyggd spelar nog ingen som helst roll.
Claes Sörmland: En intressant sak är om avloppet har tillstånd eller inte. Har avloppet tillstånd så sker utsläpp från det idag lagligt. Köparen kan således räkna med att kunna använda avloppet vid ett köp. Att kommunen i ett senare skede vid en tillsyn finner att det har tekniska problem eller att utsläppspunkten inte tillåter vidare utsläpp kan vi bara spekulera om. Saknar avloppet tillstånd så
hempularen: Jag håller med om cpalms uträkning. Men det innebär också att din mor har betalat för lite reavinsskatt när hon sålde. Om man antar att hon då drog av hela sitt anskaffningsvärde. Eftersom den till 64% var en gåva så fick hon bara dra av 36% av anskaffningsvärdet.
Odjuret: [citat] Vi kan börja med att skippa säljarens upplysningsplikt, Köparens undersökningsplikt går före. Att skyddsrumsdörren är borta skulle synas vid en besiktning av huset. Det är ytterst sällan som det som skrivs verkligen kan gå som upplysningar som minskar undersökningsplikten. Att en spekulant meddelar mäklaren om något behöver inte alls föranleda några åtgärder i från
oordning: Oj här var det mycket bra svar, tack så mycket. Noterat era synpunkter och ska ta med mig dessa :) uppdaterar om nya frågor dyker upp och hur det går med huset.
Saintus: Det som är nytt och som slagit oss hårt två gånger senaste året är att bankerna numera tittar stenhårt på skuldkvoten. Vi får inte låna mer än årsinkomsten x 6. I Rikards fall skulle det vara 30.000*12*6 = ca 2.1 miljoner. Handelsbanken har i vårt fall dragit ned vårt lånebelopp med totalt 1 miljon sista året enbart pgr av hårdare regler kring skuldkvoten. Lägg därtill på
Mickepet: Ge ett bud som ni är villiga att betala (kan bara ni avgöra) får ni köpa kostar ni på en egen besiktning, gärna med någon som kan ge kostnadsförslag. Då kan ni använda den för att pruta / göra avdrag ( eller så finner man att det inte är något allvarligt ) blir det för dyrt är det bara att dra sig ur. Det enda ni förlorar då är kostnaden för besiktningen och den kan ni ta som
gustafg: Hej! Tack för tipsen! Skall definitivt ta foto på golvbrunnen. Anlita en annan besiktningsman än mäklarens har vi också tänkt göra om det blir något mer av det!
Byggfilosofen: Vad finns det för dokumentation på det som är gjort? Är undergrunden och dräneringsåtgärder dokumenterade? Finns det ritningar på grundläggningen, och framgår det att kraven på bottenplattan är uppfyllda? Vilka åtgärder att förhindra radon har gjorts? Bra att göra en statusbesiktning på det som finns, gjort och ogjort samt vilket skick det är i. Om det legat skyddat mot väder
HomeBase88: [citat] Tack! Jag forskade vidare lite efter jag skrev inlägget, och arsenik en skulle isf komma från slipers. Vet inte om det ändrar något. Det har gått en gammal järnvägslinje där och sliprarna ligger eventuellt kvar.
hempularen: Det finns troligen ingen större anledning att lägga några större resurser på att få bort den låga radonhalten. Framförallt inte om det är en "rå källare" där man inte vistas hela dagar eller kvällar. Det finns anledning att titta lite på taket också, hur gammalt är taket? Underlagspappen under ett tegeltak har begränsad livslängd. Man brukar ange ca 30 år som
Moving: Sa att han hade ett eget litet hus att jobba i så jag blev nyfiken men ser inget. Dagen radonhus, ungefär samma upplägg https://www.svenskfast.se/hus/stockholm/huddinge/segeltorp/klintvagen-23/155916
camaro1969: minst 30-50K gissningsvis. eftersom det ska till nya gränser... jag fick pris på 20-30 K för att stycka av ett skifte som hade färdiga gränser, dvs typ bara byta fastighetsbeteckning... det sa dem va billigt eftersom inga gränser behövde mätas ut... ockerpriser! men så funkar det med en organisation som tar det pris de behöver ha, man kan lixom inte gå till en konkurrent med slimmad
Porsvant: Läs mitt första inlägg.
harry73: Nu är det inte jag som ska flytta. Vill ju bli gudfader nån dag :) Men jag håller med att det är smart att anlita expertis, jag hoppades bara få lite snabba tips så länge
Sjöolsa: Det beror väl helt på området och hur man bedömmer att trycket på objektet kommer att vara och hur mycket man vill ha huset!. Vårt hus ligger i ett område som är väldigt attraktivt och husen säljs snabbt. Det var det perfekt objektet för oss och vi visste att det kommer att vara många intressenter. Vi ringde mäklaren och kom med på hennes förhandsvisning (inte utskriven på
kindvall: Det kan ju vara så att budgivaren med förbehåll har lagt ett attraktivt bud. Om det är en säljare som inte har bråttom, dvs inte köpt ny bostad ännu kan det ju vara intressant för säljaren att hänga på ett sånt bud om det satt en bra nivå. I det här fallet har du kanske inte så mycket fördel som köpare att kunna göra en snabb affär. Om säljaren har mer bråttom bör man ju