8 908 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
Sälja eller bo kvar?
Sida 1 av 4
Har fått ett rätt bra intryck av detta forum,och har fått bra svar på mina frågor överlag.Därför vänder jag mig nu åter igen till er med en mycket delikat fråga. Ni som känner igen mig vet vad jag pratar om.
Jag kommer nu att hänga ut en del personliga saker ur mitt liv och jag ber er att bemöta mig med respekt i detta.Detta är min verklighet tyvärr,och hade jag kunnat välja hade jag naturligtvis inte varit i denna sits. Ni som ej vet vad jag pratar om,fråga på,så svarar jag om det inte är alltför personliga frågor. vet ej hur man länkar till mina övriga inlägg. Till frågan:
Jag är långtidssjukskriven och går här hemma och velar fram och tillbaks vad jag ska göra med huset.
Denna vinter har varit ett helvete och jag är nu så lättad att våren äntligen har kommit,så jag slipper ha elpatronen på. Denna elpatron har fullständigt sugit musten ur min redan så sköra ekonomi.
Jag har nu två alternativ,och inget av dom känns särskilt lockande. Känner att jag behöver någon form av bollplank,så jag kan se klarare på min situation,och förhoppningsvis ta mig ur denna sits hel och hållen.
Alternativ nummer ett,är att sälja huset och flytta härifrån. Och nej,då kommer jag inte ha någonstans att ta vägen,och får sova i ett tält i skogen,eller i bilen....Lägenhet kan jag inte köpa,eftersom det krävs att man betalar en hyra i en sådan,så det är uteslutet. Och en hyresrätt är också uteslutet,då det är flera års långa köer till dom,plus att det är ännu högre hyra i en sådan.
Alternativ nummer två,är att bo kvar i huset och försöka ha någon form av is i magen att allt löser sig,och att jag framöver kommer att kunna jobba,så jag får in en inkomst igen.
Om jag ej kan jobba framöver,men bor kvar i huset,hamnar jag så småningom hos fogden,och där vill jag inte hamna,förståeligt nog.
Mitt läge är inget drömläge,och jag har ingen jag kan prata med om detta helvete. Sitter här hemma och försöker klura ut vilket av dessa båda alternativ,som blir bäst för mig i längden,men jag har kört fast i mitt tänk,därför viker jag ut mig här på detta forum.
Vem pratar jag med om detta? Inte banken,dom är inte intresserade av att låna pengar till mig,eftersom jag är sjukskriven på långtid.
Inte ens vården vill prata om detta. Dom har inte tid säger dom. Jag har verkligen ingenstans att vända mig,så jag får ventilera ut mina tankar kring detta,vilket känns hemskt frustrerande.Och att gå till en privat hjärnskrynklare är hutlöst dyrt,så det är uteslutet det med.
Jag behöver ventilera ut detta,sätta ord på min ångest. ha någon form av bollplank där jag kan bolla fram och tillbaks med någon om vad jag ska göra.....Komma på någon form av lösning eller ide om vad jag kan göra,så att det framöver leder till någon hållbar lösning.
Vad är bäst för mig? Sälja eller bo kvar? Vad tror ni?
Jag kommer nu att hänga ut en del personliga saker ur mitt liv och jag ber er att bemöta mig med respekt i detta.Detta är min verklighet tyvärr,och hade jag kunnat välja hade jag naturligtvis inte varit i denna sits. Ni som ej vet vad jag pratar om,fråga på,så svarar jag om det inte är alltför personliga frågor. vet ej hur man länkar till mina övriga inlägg. Till frågan:
Jag är långtidssjukskriven och går här hemma och velar fram och tillbaks vad jag ska göra med huset.
Denna vinter har varit ett helvete och jag är nu så lättad att våren äntligen har kommit,så jag slipper ha elpatronen på. Denna elpatron har fullständigt sugit musten ur min redan så sköra ekonomi.
Jag har nu två alternativ,och inget av dom känns särskilt lockande. Känner att jag behöver någon form av bollplank,så jag kan se klarare på min situation,och förhoppningsvis ta mig ur denna sits hel och hållen.
Alternativ nummer ett,är att sälja huset och flytta härifrån. Och nej,då kommer jag inte ha någonstans att ta vägen,och får sova i ett tält i skogen,eller i bilen....Lägenhet kan jag inte köpa,eftersom det krävs att man betalar en hyra i en sådan,så det är uteslutet. Och en hyresrätt är också uteslutet,då det är flera års långa köer till dom,plus att det är ännu högre hyra i en sådan.
Alternativ nummer två,är att bo kvar i huset och försöka ha någon form av is i magen att allt löser sig,och att jag framöver kommer att kunna jobba,så jag får in en inkomst igen.
Om jag ej kan jobba framöver,men bor kvar i huset,hamnar jag så småningom hos fogden,och där vill jag inte hamna,förståeligt nog.
Mitt läge är inget drömläge,och jag har ingen jag kan prata med om detta helvete. Sitter här hemma och försöker klura ut vilket av dessa båda alternativ,som blir bäst för mig i längden,men jag har kört fast i mitt tänk,därför viker jag ut mig här på detta forum.
Vem pratar jag med om detta? Inte banken,dom är inte intresserade av att låna pengar till mig,eftersom jag är sjukskriven på långtid.
Inte ens vården vill prata om detta. Dom har inte tid säger dom. Jag har verkligen ingenstans att vända mig,så jag får ventilera ut mina tankar kring detta,vilket känns hemskt frustrerande.Och att gå till en privat hjärnskrynklare är hutlöst dyrt,så det är uteslutet det med.
Jag behöver ventilera ut detta,sätta ord på min ångest. ha någon form av bollplank där jag kan bolla fram och tillbaks med någon om vad jag ska göra.....Komma på någon form av lösning eller ide om vad jag kan göra,så att det framöver leder till någon hållbar lösning.
Vad är bäst för mig? Sälja eller bo kvar? Vad tror ni?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Om du först och främst behöver prata ut så finns Jourhavande Medmänniska: http://www.jourhavande-medmanniska.se/?page_id=890
Det blir ju lite mer anonymt än här i forumet och de som jobbar där vet antagligen mer om vad det finns för "prat"-alternativ än vad vi vet.
Det blir ju lite mer anonymt än här i forumet och de som jobbar där vet antagligen mer om vad det finns för "prat"-alternativ än vad vi vet.
Det finns inte möjlighet att hitta en inneboende, som betalar hyra och som kanske även kan hjälpa till att fixa? Vet tex att många kommuner just nu efterfrågar bomöjligheter till kommunplacerade nyanlända som fått asyl. Det skulle lösa en del av den akuta ekonomiska situationen.
Vad gäller ekonomin så ska kommunen ha en konsumentrådgivare/skuldsanerare du kan prata med, där kan du få hjälp att se över din situation och även tips och råd om vilket som är bästa vägen framåt vad gäller val av bostad.
Länkar till ett par av dina tidigare trådar:
https://www.byggahus.se/forum/ventilation/287802-vad-gar-forst-ventilationen-eller-varmen.html
https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/287685-byte-fran-luft-vatten-till-luft-luft.html
https://www.byggahus.se/forum/varme...-huset-helt-nu-nar-det-ar-plusgrader-ute.html
Vad gäller ekonomin så ska kommunen ha en konsumentrådgivare/skuldsanerare du kan prata med, där kan du få hjälp att se över din situation och även tips och råd om vilket som är bästa vägen framåt vad gäller val av bostad.
Länkar till ett par av dina tidigare trådar:
https://www.byggahus.se/forum/ventilation/287802-vad-gar-forst-ventilationen-eller-varmen.html
https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/287685-byte-fran-luft-vatten-till-luft-luft.html
https://www.byggahus.se/forum/varme...-huset-helt-nu-nar-det-ar-plusgrader-ute.html
Om jag tolkar dig rätt så är det främst en hållbar privatekonomin du behöver hjälp med? Ett första steg vore kanske att kontakta kommunens budgetrådgivare om din kommun tillhandahåller den tjänsten. Om du bor i Jönköpings kommun så finns det en sådan: http://www.jonkoping.se/omsorghjalp...kuldradgivning.4.74fef9ab15548f0b80020d1.html
Moderator
· Stockholm
· 57 855 inlägg
Alternativet att sälja och därefter bli hemlös, låter som typ det sämsta du kan göra. Något du bör eftersträva att till varje pris undvika.
Det är svårt att ge råd, när man inte vet hur din budget ser ut.
Jag tror att en bank mycket väl skulle kunna tänka sig att låta dig sälja det du har nu, och köpa något annat som fungerar bättre med din budget. Banker gillar när en kund med problem ber om hjälp, hellre än att det bara okontrollerat går mot indrivning. En mindre villa, eller en liten bostadsrätt där du får lägre månadskostnad totalt än du har nu.
Jag har också fått för mig att det finns instanser hos kommunen som kan hjälpa med den här typen av rådgivning, vet dock inte hur man får tag i dem, kanske går att nå rådgivning via socialen.
Jag tror att en bank mycket väl skulle kunna tänka sig att låta dig sälja det du har nu, och köpa något annat som fungerar bättre med din budget. Banker gillar när en kund med problem ber om hjälp, hellre än att det bara okontrollerat går mot indrivning. En mindre villa, eller en liten bostadsrätt där du får lägre månadskostnad totalt än du har nu.
Jag har också fått för mig att det finns instanser hos kommunen som kan hjälpa med den här typen av rådgivning, vet dock inte hur man får tag i dem, kanske går att nå rådgivning via socialen.
Har redan pratat med banken,det var ett benhårt nej till att låna till en ny värmepump till huset. Om jag skulle köpa en ny sådan,skulle ju mina elkostnader genast sjunka,och jag föreslog att ta huset som säkerhet,men det blev ett blankt nej eftersom jag är sjukskriven.hempularen skrev:Alternativet att sälja och därefter bli hemlös, låter som typ det sämsta du kan göra. Något du bör eftersträva att till varje pris undvika.
Har blivit så pass desperat att jag funderar på att sälja huset och köpa ett billigare hus istället,för pengarna jag får ut för huset,då blir jag åtminstone inte hemlös.....Och då ser jag förstås till att det huset jag köper,har ett fungerande värmesystem.
10 000 in per månadZipLock skrev:
Många utgifter i form av bilförsäkring,villahemförsäkring,djurförsäkringar,skyhöga elräkningar har det varit i vinter.
Denna månad blev det förstås kvarskatt med,så allt som allt har utgifterna gått på 11 000 spänn,och då har jag inte köpt mat till varken mig eller djuren denna månad.
En positiv sak är bilen. Den har inte krånglat knappt någonting på flera månader,vilket jag är oerhört tacksam för.Peppar peppar ta i trä.... Den har några år på nacken,så om den skulle börja trilskas,så blir det ekonomiska läget än värre givetvis.Har inte kört mycket med den heller,just för att jag är livrädd för att den ska börja krångla.
Sedan kan det ju hända saker i huset med. Vitvarorna kan gå sönder,tvättmaskinen kan gå sönder och det kan bli vattenskador i huset,eller något annat akut. Då kan jag inte reparera det. Min ångest är ungefär lika högt i skyn som elräkningarna....
Ja jag har en bil,men om jag ska jobba någon gång i framtiden,så måste jag ha bilen kvar,för transport till och från jobbet.Även djurmaten måste jag transportera med bil. Jag önskar verkligen att jag skulle kunna sälja bilen,då kanske jag skulle kunna få ihop till en luftvärmepump,men behöver bilen. Bor på landet.johd01 skrev:
Det finns flera företag på nätet som säljer husdjusmat med fri hemleverans, så där kan du spara några kronor i bensinpengar.
En del villaägare har en separat uthyrningsdel som de hyr ut. Kan vara värt att hålla koll på om sådana annonser dyker upp. Vet inte riktigt var de brukar annonseras, men kanske på blocket.
Har du rätt till bostadsbidrag? Eller försörjningsstöd?
En del villaägare har en separat uthyrningsdel som de hyr ut. Kan vara värt att hålla koll på om sådana annonser dyker upp. Vet inte riktigt var de brukar annonseras, men kanske på blocket.
Har du rätt till bostadsbidrag? Eller försörjningsstöd?
Redigerat:
Detta är en jättebra ide´. Har själv tänkt den tanken,att jag ska lägga undan så mycket pengar det bara går nu under sommaren.harry73 skrev:
Frågan är om det går att få ihop så mycket pengar så det räcker till en värmepump eller kamin.
Skulle ju hellre satsa på en kamin då,men vi får se.
Som jag skrev innan så hade jag blivit så desperat i mitt tänk,att jag var inne på att sälja huset,för jag har verkligen inte råd att bo här en vinter till,men som sagt,att bli hemlös är ju inget jag vill heller.
Jag kommer att spara pengar så gott det går denna sommar.