D
Daniel 109: Det brukar inte stå uppräknat vad som ingår och inte.
10 svar · 6,6k läst
K
kindvall: [citat] Det är alltså minst 6 mil mellan mäklarkontor och hus? Kan nog förstå att mäklaren inte vill lägga en halv dag på att åka dit och slutföra affären istället för på sitt kontor eller banken som vanligt. Visst, det går kanske att lösa så han kan förbereda köpebrev och transaktioner, men det räcker ju med att någon detalj går snett eller behöver korrigeras. Sånt han i
37 svar · 9,6k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Som TS skrev behövde ju deras fastighet skrivas ut ur de gemensamma pantbreven för alla tre fastigheterna (antar att två av dem styckats av från den tredje). Bäst ur TS perspektiv vore om de kunde få med sig en tredjedel av pantbreven då det kostar två procent av pantens värde i skatt att ta ut nya pantbrev. Det finns en procedur för hur pantbrev skiftas mellan olika fastigheter, men
14 svar · 1,9k läst
D
Didelidideli: Tack för bra svar! Det uppskattas verkligen!
7 svar · 8,0k läst
M
MiaSthlm: [citat] Mitten 70-tal ca 80 kvm enplan mest berg under.
8 svar · 1,9k läst
Fadai
Fadai: Hade häromdagen nöjet att följa Joachim Becker (Husinspektörn Sjuhärad) då han gjorde överlåtelsebesiktning av ett hus som maken och jag ämnar köpa, i Uddebo. Kontaktade honom efter att ha läst alla lovorden här på "Byggahus.se, och han levde verkligen upp till förväntningarna; noggrann, pedagogisk och delade generöst med sig av sina kunskaper. Noga med att understryka sånt han
0 svar · 1,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tycker Fotografen har en viktig och rätt synpunkt. Så länge ni hyr så har ägaren ansvar för reparationer och underhåll. Om vitvaror slutar fungera, vattenskador uppkommer eller ett träd ramlar ned över taket så är det ägarens ansvar att åtgärda. Ägaren borde dessutom ha (kolla upp) en villaförsäkring. Och ni ha en vanlig hemförsäkring för era ägodelar så länge ni hyr och
6 svar · 1,6k läst
varmkorv
varmkorv: Be de som köpte besiktningsprotokollet att inte kontakta besiktningsmannen. Vanligen får man inte sälja vidare ett besiktningsprotokoll utan att kontakta besiktningsmannen innan.
30 svar · 5,6k läst
J
JSE: En sorptionsavfuktare kostar runt 15-20kkr. Installationen är enkel och går att göra själv, beroende på hur grunden ser ut. Man kan använda en befintlig väggventil till utblåset. Läs på om krypgrunder här för att bilda dig en bättre uppfattning: http://www.lfs-web.se/ Där finns otroligt mycket bra information om vanliga bekymmer gällande krypgrunder.
2 svar · 696 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Bra funnet. Jag tycker också nu, att det verkar vara svårt att se att boden inte skulle följa med fastigheten den står på vid försäljning, om både boden och marken ägts av samma person. Först tänkte jag när jag läste stycket att det handlar om "föremål", inte en byggnad. Men byggnad på ofri grund är kanske ett föremål. Och läser man kommentarerna på högersidan så
4 svar · 2,0k läst
·
H
Husby: Har en besiktning på grunden som skall göras i veckan från en annan firma så då får man svaret :) Återkommer...
4 svar · 1,3k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Vi hade en jättebra besiktningsman som hittade en rad fel på huset som vi själva aldrig hade kunnat upptäcka. Man ska tänka på att om det visar sig att ett stort fel finns i huset och det uppstår en tvist om vem som ska betala, så anses köparen av huset vårdslös om man inte har gjort en överlåtelsebesiktning och har små chanser att vinna en tvist i domstol. Jag hade aldrig vågat
7 svar · 1,6k läst
L
Liteavvarje: En fråga , har denna spek-byggare rest huset i egen regi , vilken sorts hantverkare har han haft som spikat och installerat el ,vvs , jag vet inte hur det är med säljarens ansvar i tid och rum
1 svar · 4,4k läst
thomas33
thomas33: Vårt LB-hus som vi byggde 1980 hade krypgrund som efter färdigställande stod på plintarna. Markentreprenören fyllde på med makadam, så det blev som en backe under krypgrunden, mot balkarna. Var aldrig några problem under de 30 år vi bodde i huset. Därför kan jag knappast tänka mig att du skulle kunna hävda detta som ett fel, då det varit ett vanligt sätt att bygga.
11 svar · 6,0k läst
U
Uleboy: [citat] Tack Nötegårdsgubben för dina kloka synpunkter! Litet skrämmande är det att penningvärdet urholkats så kraftigt.
2 svar · 2,2k läst
catherineb
catherineb: Ett vattenprpv kostar inte mycket. Man kan beställa hem provrör som man sedan skickar för analys. Enkelt och smidigt!
4 svar · 1,0k läst
S
Sofia.: Givetvis räknat, räknat och räknat. Även räknat överdrivet på allt och räknat med minst 200 i problem som dyker upp
17 svar · 3,6k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Ja, många mäklare tar uppdrag där det bara gäller att skriva avtal och liknande administration/byråkrati. Kostnaden är betydligt lägre än när en mäklare står för försäljningen också.
3 svar · 5,1k läst
D
Daniel_82: [citat] Hur ligger värderingen på er lägenhet jämfört med det nämna huset?
12 svar · 3,6k läst
svartöra
svartöra: Pälsänger tror jag, http://palsangrar.se/?page_id=13 eller kanske någon annan änger, lite svårt att se på larvstadiet.
1 svar · 12,6k läst
·
Fel av Åke
Fel av Åke: Den mäklaren verkar okunnig och med ett sånt uttalande från denne tycker jag att den inte framstår som särskilt seriös. Jag skulle ha svårt för att ha förtroende för vederbörande och jag skulle anlita någon annan i en sån stor affär.
6 svar · 2,7k läst
O
OskarJ: [citat] En liten uppdatering av den här tråden kan vara på sin plats nu.... Huset ovan är köpt och vi har hunnit börja bo in oss. Så det är ungefär nu som äventyret som husägare börjar :) Huset i fråga är ett sutteränghus från 1969 från Hultsfredshus. En del saker har dykt upp på att-göra-listan men inget som är någon större brådska med.
43 svar · 21,6k läst
J
JohanLun: Håller med systernett, 18 år, mycket kan ha hänt eller varit fel från början. Mycket måste underhållas på 18 år, mycket har troligen renoverats eller gjorts om. Mycket har redan passerat halva sin tekniska livslängd. Själv tror jag mer på gamla hus som kräver underhåll, än nyare hus med underhållsfria lösningar, risken finns ju att man kommer till en punkt där mycket måste
4 svar · 1,4k läst
·
useless
useless: Det beror på hur stor ändring av byggnaden man gör och hur kommunen tolkar reglerna. Jag vet av egen erfarenhet. Tyvärr kan handläggaren på min kommun inte tala om i förväg vad som gäller, utan jag måste lämna in en bygglovsansökan 'så får vi se'...
19 svar · 3,4k läst
Appendix
Appendix: [citat] Klokt! Som andra sa. Om man fuskat med badrum. Vad har man då fuskat med i övrigt? Jag spanar på hus med och man lär sig av att läsa protokoll vad man kan leva med och renovera under närmsta åren och vad som kan bli obehagligt. Framförallt brukar jag se protokollen som en indikation (utöver vad jag ser själv) på hur mycket kärlek huset fått och hur kunniga tidigare ägarna
15 svar · 3,6k läst
·
E
emifog: [citat] Tack! Kan berätta att Lantmäteriet förklarade att Om-/tillbyggnad är en yta som just byggts om eller tillkommit (föga förvånande) men inte heller de kunde säga var ytan är. Det kan dessutom vara på olika ställen. Dock står de 100m2 under rubriken Taxering så jag är rätt lugn...mest nyfiken. 100m2 hit eller dit är ju ändå rätt väsentligt.
5 svar · 1,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Ja, så här sju år senare kanske vi kan få en återkoppling av hur husets kvalitet va?
13 svar · 2,2k läst
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: När vi köpte kåken hade tidigare ägare tagit med allt, var nästan ett under att de inte slitit ner tapeterna och tagit med dem. Däremot när jag sålde fick nya ägarna väldigt mycket Vid mötet hos mäklaren så gav de jättemycket beröm för de fina möbler jag hade, köksbord soffbord osv Eftersom jag byggt alla dessa möbler själv just för denna lägenhet så hade jag ju ingen
30 svar · 23,4k läst
O
Odjuret: Tveka inte att ta upp det du anser eller tror är fel. Besiktningsmannen får själv avgöra om det räknas som fel eller inte.... Så gör en egen koll, och anteckna dina de du hittar.
3 svar · 1,5k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Det är nog kryddat med en skvätt satir. Jag ser exakt både hus och människor framför mig.
51 svar · 12,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.