H
hempularen: Andelslägenheter är så vitt jag förstår, helt enkelt en fastighet med många delägare. Då får man samma risker som ex. med en samägd villa. I praktiken blir alla delägare solidariskt ansvariga för alla lån som finns på fastigheten. Så OM grannen Kalle har lyckats få låna, och sedan inte kan betala, så tar banken hela fastigheten.
17 svar · 15,2k läst
M
MissDecibel: Allt löste sig och vi lämnade den dagen det var tänkt från början :)
44 svar · 16,8k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Min tanke exakt men jag släppte det ;)
91 svar · 10,7k läst
·
M
MartinP666: Mäklaren kanske uppfattade det som att TS bara ville informera denne om att köpet hävts, och trodde att TS själv kontaktat köparen, då det var den överenskomna rutinen? Det är svårt att säga säkert utan att känna till formuleringen.
20 svar · 11,3k läst
R
Rolf Olsson: En anledning att anlita en oberoende besiktningsman för att hen har stor erfarenhet av att besiktiga hus. En husköpare har oftast varken utbildning i byggteknik eller erfarenhet av att köpa hus. Erfarenhet och kunskap kostar och det kan vara värt att betala en slant för det. Dock är det viktigt att via referenser kolla att besiktningspersonen inte har bindningar till säljare eller mäklare.
31 svar · 12,2k läst
V
Villa1949: Tak och garage hade jag vågat köpa och åtgärda men inte lukten i boendeyta. Speciellt inte om du är allergisk och därigenom extra känslig.
5 svar · 1,8k läst
R
Rickard Ohlin: Stay on on target.. Om det skulle klassas som näringslivsverksamhet är det såklart viktigt att ha koll på ekonomin, fakturor, kostnader etc än mer, och regelverket. För privatpersoner får man väl dra ren. kostnader av fem år bakåt i tiden från ev. reavinst? Det är klart en parameter att hålla reda på för ens egen ekonomi. Vad gäller för detta?
26 svar · 3,6k läst
S
sunqan: [citat] Det var inte en uppfattning, det var en misstanke om var man landar till sist - Jag skrev "tyvärr är det väl" till skillnad från "tyvärr är det"
55 svar · 14,6k läst
S
s07: [citat] Om det finns ett besiktningsprotokoll kopplat till dolt fel försäkring kontakta Anticimex skadereglering. Vi gjorde så och fick en slant för några fel som de ansåg som dolda.
19 svar · 6,8k läst
K
klimt: [citat] Man ska vara försiktig med råd om man inte vet alla detaljer, men detta tror jag är kloka råd för ett hus i denna prisklass. Du får betala för mäklare och om du väljer det även en hel del för besiktning och försäkring. Tänk dock på att om du skattar för en vinst så får du dra av dessa kostnader, så i verkligheten blir kostnaden något lägre
4 svar · 2,0k läst
useless
useless: Precis. Faktum är att Hemnet-annonsen inte ingår i dom 15 000 kronorna, utan du som kund blir fakturerad separat enligt Hemnets taxa. Så för 15 000 åker mäklaren ut, fotograferar (eller anlitar en fotograf), dokumenterar, gör en värdering, skriver en objektbeskrivning, tillhandahåller diverse dokument såsom kontrakt etc. Sen lägger han in annonsen på bl a Hemnet som fakturerar dig.
6 svar · 1,7k läst
K
klimt: Du kan ju göra bästa beräkning av vad det kostar att dränera och fixa det som behöver göras. Sedan för dig själv ange ett maxpris för huset. Ditt högsta bud blir då maxpris minus renoveringskostnader. Då slipper du att drivas iväg mot högt pris för att köpa ett hus i renoveringsskick.
8 svar · 5,1k läst
Appendix
Appendix: [citat] Å andra sidan kommer knappast en förmedlare komma med lån med kort löptid utan att ta rejält betalt för uppläggningsavgift. Det är ju någon som ska betala förmedlarens personal och andra kostnader. Det är oftast privatpersonen. Ävben om denne inte får en faktura i handen.
23 svar · 6,6k läst
L
Latitud79: Uppsala. 52.600kr + annonsavgift Hemnet.
57 svar · 16,7k läst
JustDoIt
JustDoIt: Tack alla för input! Jag tänker som hempularen att det går att göra väldiga vinster, det är bara att titta på de projekt som färdigställts i området där parhus utan problem säljs för 8-10 miljoner per boende. Så två parhus ger 32 miljoner och så eventuellt två attefallshus på det ifall man skapar brf. Vilket ger ytterligare kanske 5 miljoner så 37 totalt. Mitt hus som det är
5 svar · 3,3k läst
Fairlane
Fairlane: [citat] Det beror väl lite på hur man uttrycker det? Säg att ens egen besiktningsman skrivit något om fukt och rekommenderat utökad undersökning. Om då en potentiell köpares besiktningsman gör en fördjupad undersökning utan att hitta något problem, borde väl säljaren kunna säga just det? "En annan besiktningsman har kontrollerat och sagt att det ser bra ut. Dock inte min
74 svar · 17,1k läst
R
Anonymiserad 168520: Varudeklarerat ger dig väldigt liten fördel, speciellt när du nu har upptäckt fel innan tillträde. Försök få ner pris eller häva. [citat] Vi hade ett varudeklarerat hus där besiktningsmannen inte kunde se att taket var 20 år äldre än vad som utlovats. Detta uppdagades av olika anledningar och det var då bra att hänvisa till varudeklarerat och ersättning utgick. Men det är oftast
4 svar · 923 läst
J
Joohans: Ne i detta fallet vet man ju inte vad som har hänt heller ja funderade lite idag om man skulle åka dit å snacka med ägarna om det är sålt eller vad som hänt kan ju va så att dom ska byta mäklare bara å att huset kommer ut igen
15 svar · 9,0k läst
S
stf01: Tog en titt på Norrtäljes skärgård också, tycker det såg ut som vanligt. Det jag upplever är att objekt som är halvbra inte nödvändigtvis sticker iväg just nu, tidigare år kändes det som praxis att allting skulle upp massor.
2 svar · 999 läst
L
LarsAgerstrand: Liten uppdatering. Ang avloppsröret, besiktningsmannen mätte upp mindre fukt under plastmattan. Fick lite högre värden närmare läckan men ingen jätteskillnad. Ingen matta som släppt någonstans. En plastmatta direkt på betonggolvet är givetvis en kass konstruktion. Men den har fungerat i 20 år utan lukt eller andra problem. Så länge mattan inte börjar släppa, eller att det börjar
41 svar · 12,7k läst
G
GustavGBG: Kan också vara så att någon gav ett bud men under förutsättning att det blir avslut samma dag eller dagen efter. Jag gjorde så när jag köpte min lägenhet.
13 svar · 2,6k läst
H
hempularen: Det står något om kommand anslutning till kommunalt VA. Kolla mer om det. Ofta blir anslutning tvingande, och kan kosta 2 - 500 000.
4 svar · 1,0k läst
S
Saxdaling: [citat] Ja, risken är uppenbar att mäklaren lurat någon annan. Om det går skulle jag nog i det här läget försöka få fram om det är så och försöka varna den ev köparen.
58 svar · 24,7k läst
H
hempularen: Var på visning sav ett fritidshus nyligen. Där var taket öppet upp till nock i vardagsrummet. Huset var inte jättegammalt. En annan spekulant påpekade att taket utvändigt såg ut att ha en dal över vardagsrummet. Jag var ju tvungen att kolla- Jodå det höll på att sjunka över delen som var öppen. Dessutom kunde man tydligt se att ytterväggarna höll på att tryckas utåt, de gick i en
7 svar · 1,2k läst
H
Haget: Rolig annons, Nja. Skulle snarare be mäklaren söka vård...
12 svar · 6,4k läst
·
H
hempularen: Jag hart iofs. en kollega som råkade ut för det. Huset var byggt med fel version av ritning. Ett rum var 1m för kort. Bes. mannen kände till problemet (beställarna hade inte fått veta), men hävdade att eftersom det pågick en diskussion om hur problemet skulle lösas mellan entreprenör och husleverantör så skulle det inte protokollföras vid besiktningen. Det var samma fel på 24 hus om
8 svar · 3,8k läst
S
Stefan1972: Man behöver inte äga ett hus på nåt vis för att utnyttja en annans pantbrev. Bortsett från det övriga så kan man använda husägaren som medlåntagare och använda dennes pantbrev. Ställer man sig som ägare till ett hus så kommer banken såklart räkna på att du då har två hus att äga och underhålla.
12 svar · 2,3k läst
L
Latitud79: [citat] Uppsala. Lyckades för några dagar sedan sälja lägenheten för 2.8 miljoner. Lite synd att priserna sjunkit.
39 svar · 22,1k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] De som varit med om stora vattenläckage antagligen, men min syster gör ju det inte varje dag de åker till jobbet utan när de åker iväg på semester. I deras fall upptäcktes det av grannen som såg att det rann ut vatten under tvättstugedörren. Mycket jobb med uttorkning och att göra om tvättstugan.
17 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Jag personligen är lite nojig över sådana här klausuler. Den andra tråden handlar om att en säljare vägrar godkänna hävningen, eftersom köparen valt att häva utan att ta dit en "sakkunnig". Med största sannolikhet ger klausulen rätt att häva utan att man tar dit en besiktningsman. Men för att undvika en diskussion om det, som man i värsta fall förlorar. Så skulle jag personligen
3 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.