Hej,

Ny på forumet här.

Jag har köpt ett hus där vi skulle vilja häva köpet på grund av att vissa åtgärdespunkter förmodligen kommer bli mycket dyrare än vi från början trott. Vi har 5 dagar på oss att träda ur avtalet enligt besiktningsparagrafen.

Det jag undrar är hur man praktiskt går till väga. Om jag förstått rätt och tolkat rätt bör jag få tillbaka handpenningen utan skadeståndsskyldighet och att detta kan göras genom att endast e-posta till motpart och mäklare. Dvs, inget signerat papper krävs. Har jag tolka detta rätt? Och hur bör epost-meddelandet se ut?

Tänker då på paragraf 16 och 15.

Bifogar bild på dom delarna av avtalet.

Tack!

//dongee

• Avsnitt ur ett köpeavtal som visar paragraferna 15 och 16 angående skriftliga meddelanden och besiktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

J
Hej, ja de ser ju verkligen glasklart formulerat. Det finns även en tråd om en liknande situation om du vill läsa mera.
Som jag ser det så kan du med fördel maila säljaren och cc till mäklaren. Bra med en läskvittens också på mailet.
Skriv att du vill att köpet ska återgå enligt paragraf 16. Eventuellt också nämna att du har konsulterat en sakkunnig person och att huset inte är rätt för dig. Du behöver inte gå in på varför. Att personen satt med dig i bilen utanför och konstaterade att färgen var ful räcker alltså. Det behöver alltså inte vara en auktoriserad besiktningsman. I princip är dessa sk öppna klausuler öppet köp. Se för guds skull bara till att skicka det innan de 5 dagarna gått, och inte i sista sekunden. Därmed ska hela handpenningen återgå precis som du skriver. Dessa trådar har en förmåga att växa och leva sitt eget liv så ta alla inlägg med en nypa salt, även mitt :)

Redigerat:
  • Gilla
Dongee
  • Laddar…
Hej!

Tack för ett bra svar. Jag blev mest förvånad av att jag inte ens behövde ha med namnunderskrift. Är så van att behöva signera viktigare dokument

Jag personligen är lite nojig över sådana här klausuler.

Den andra tråden handlar om att en säljare vägrar godkänna hävningen, eftersom köparen valt att häva utan att ta dit en "sakkunnig".

Med största sannolikhet ger klausulen rätt att häva utan att man tar dit en besiktningsman.

Men för att undvika en diskussion om det, som man i värsta fall förlorar. Så skulle jag personligen se till att uppfylla klausulen ordagrant, bokstavstroget. Jag skulle ta dit en sakkunnig som får titta lite så att dte kan kallas för en besiktning.

Och sedan skulle jag i det här fallet meddela via e-post OCH med rek brev. Även om jag kan bevisa att jag skickat epost från mitt mail konto, så kan en säljare hävda att jag manipulerat informationen. Vilket troligen är fullt möjligt, även om jag inte har funderat på hur det skulle gå till.

Personligen är jag inte så glad över att reglerna tillåter ett rent e-mail, även om det är bekvämt. Man kan ju rent hypotetiskt tänka sig att någon skickar en hävning i falskt namn, alltså häver någon annans husaffär.

• Gilla
Dongee
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.