Köparen har ju alltid möjlighet att ta brygglån

• Gilla
MissDecibel
  • Laddar…
Ja och banken brukar räkna med att man klarar detta i 6-12 månader ungefär...

J
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Det gäller bara för strandtomt.

• Gilla
cergod och 13 till
  • Laddar…
Fast det där är individuellt. Det är inte så att banken räknar med att de skall klara brygglån i 6 - 12 månader, utan det är ett villkor banken ställer för att bevilja brygglån.

Klarar din ekonomi inte den dubbla boendekostnaden i 6 månader, då får du heller inget brygglån, och då får du heller inte lånet som krävs för att du skall kunna slutbetala.

Så köparna här kan ha en väldigt stressande situation. Självklart skall TS ha täckning för alla kostnader som uppstår. Men om köparen faktiskt helt saknar möjlighet att fullfölja köpet i nuläget, så kan det vara lämpligt att försöka förhandla fram en lösning.

Problem blir det under alla omständigheter, det gäller att hitta en väg som begränsar problemen.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mm men då ska man undersöka att köparen verkligheten har problem, och inte bara försöker undvika någon månad med dubbla boendekostnader. Det kan vara svårt att ta reda på ..

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker ni gör helt rätt som står fast vid avtalet. Låt dem försöka lösa sina problem på sitt håll, de har trots allt två månader på sig. Om jag förstått det hela rätt så står inte ni och faller med att lägenheten blir såld, så det finns ju ingen anledning för er att gå med på något som inte gynnar er. Ni sitter inte med "Svarte Petter" i den här affären.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Njae, det kräver att man har 2 bindande kontrakt för att kunna få ett sådant lån, dvs dels att man har köpt något men även att man faktiskt har skrivit ett kontrakt på försäljningen.

"för att få ett överbryggningslån måste du ha undertecknat ett köpekontrakt eller överlåtelseavtal både för den bostad du köper och den du säljer."

M miksil skrev:
Njae, det kräver att man har 2 bindande kontrakt för att kunna få ett sådant lån, dvs dels att man har köpt något men även att man faktiskt har skrivit ett kontrakt på försäljningen.

"för att få ett överbryggningslån måste du ha undertecknat ett köpekontrakt eller överlåtelseavtal både för den bostad du köper och den du säljer."
Det går att få brygglån även om du ännu inte fått avtal klart på din bef. bostad. Det handlar bara om vilka marginaler du har i din ekonomi. Ofta är kravet att du skall klara dubbelkostnaden i minst 6 månader. Men troligen beror det lite på hur marknadsläget ser ut för din typ av boende.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
De får väl sänka sina förhoppningar och priset på lägenheten som ska säljas.

Nyfniken Nyfniken skrev:
De får väl sänka sina förhoppningar och priset på lägenheten som ska säljas.
Ja det tycker ju jag med, men det verkar de inte inse. Vår mäklare verkade tycka att vi skulle förlänga men vi sa nej.

M MissDecibel skrev:
Ja det tycker ju jag med, men det verkar de inte inse. Vår mäklare verkade tycka att vi skulle förlänga men vi sa nej.
Er mäklare kanske även är deras mäklare?

A Andy78 skrev:
Er mäklare kanske även är deras mäklare?
Nej det är det inte :)

Hur gick det?

• Gilla
Jonas_81 och 1 till
  • Laddar…
Jag är också nyfiken :geek:

Allt löste sig och vi lämnade den dagen det var tänkt från början :)

• Gilla
KarolinaA och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.