Köpa & Sälja hus
anders07: [citat] Jag har tvillingtjejer som levt med renoveringar sina första typ 12 år och frågar du dem lär de inte klaga, så det går att lösa och göra bra för alla! Det krävs dock planering, kunskap och ett stort mått tålamod... :) När vi köpte senaste huset (mögelkåken) renoverade vi nästan 6 månader innan inflyttning.
Lewdis: [citat] [citat] Japp småpengar men bytta med samma firma samtidigt. Totalt är det ganska mycket pengar det handlar om i arbeten vi utfört så klart man vill dra av så mycket det går.
Lostmoose: Jag tänkte mest att det eventuellt kunde öka säljarens vilja till att vara med och bekosta stegen. (Om man nu ska se hela saken strikt ur TS synvinkel, vilket man kanske eller kanske inte bör göra.)
Kane: [citat] Kan vara värt att förtydliga det med vad som mer ingår än marken enligt JB; 1 § Till en fastighet hör byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk, på rot stående träd och andra växter, naturlig gödsel. Till en fastighet hör även en sådan byggnad eller annan anläggning som är uppförd utanför
Christer_77: [citat] Hej, Rummet är utrustat med en fresh 90 ventil på vägg. Har precis kontrollerat denna och rensat filter. Skall köpa nya till samtliga i huset som har självdrag. Har ingen imma eller fukt på fönster så jag förmodar att den är ok men ventilationen. Dörren är monterad men inte "tät" då det saknas lister och har en glipa på 40 mm i topp. Luktar mer när den är stängd än när
Jörgen Ö: Låter som om man ska gå vidare och titta på ett annat hus. Tak, badrum och fönsterbyte osv är ju hyfsat lätt att få en kostnadskalkyl på, men detta med blöt o syll osv gör att iaf jag skulle gå vidare, oavsett pris på huset. Nu finns det ju många faktorer om gör ett hus attraktivt, men detta låter sådär....
Daniel 109: Det räknas som gåva om priset är under taxeringsvärdet och marknadsvärdet. Så småsummor påverkar inte juridiken.
Snigla: [citat] Tyvärr kommer jag inte ihåg det på rak arm :( Han hade egentligen redan slutat jobba med dessa jobb då (tror han hade precis gått i pension), men han älskade gamla gårdar.. och när vi berättade lite om gården så blev han nyfiken och gjorde ett undantag.. :) tror att han uppskattade att besiktiga den.. lika mycket som vi uppskattade hans råd och tips under besiktningen ! Vi
Rotensson: Hej, Vi är spekulanter på en gård i Skåne och söker en kunnig besiktningsman som känner till gamla gårdar och dess byggnadssätt. Är det nån som har någon att rekommendera?
BirgitS: Ja, det finns många juridiska fällor så det är viktigt att avtal mm. är korrekt utformade och det kan ju en mäklare hjälpa till med för 5-10 000 kr.
samira: Hej, vi funderar på bygga nytt hus. Vi har varit i kontakt med företaget som byggde ert hus. Tänkte passa på och fråga er om ni köpte huset du nämde här? Och i så fall om ni är nöjda med huset (konstruktiln och detaljer). Hälsningar/Samira
Kojfabriken: Håller just på att bli klar med invändig renovering av ett 50-talshus, och det kan vara värt att notera en viktig sak. Med ett hus i det skicket (mitt var inte mkt. bättre) inser man till slut att man renoverat till den grad att det mer eller mindre bara är stomme och panel kvar. Tror jag spenderat ca 500 000 på renovering nu (64m2 invändigt, inte givit mig på källaren) och då har jag
dicliff: Undrar om inte det bror mer på banktjänsteman (kvinna) eller på vilken policy mar har på ett visst kontor. Fick nej från ett kontor hos SEB och ja från ett annat kontor hos SEB!
hempularen: En sådan prissättning tror jag är kontraproduktiv. Om vi antar att jag var ute efter ett hus i bra skick för max 3 - 3,3 milj i Västerås. Och så planerar jag en visningsrunda den där dagen. Jag känner området och gissar att det där huset borde gå för 2,5 eller mer. Vad är det för fel på det? Jag har inte tid med något renoveringsobjekt. Jag väljer att inte titta på huset. Så
R_B: Köpet är nu slutfört, priset förhandlades ner en bra bit under vad dom först absolut inte skulle gå under. Tack för all info.
stf01: [citat] Bara om du "kräver" att få dela på kostnaden. När vi köpte bostadsrätt så upptäckte vi en kontakt som var lös, sa detta lite försiktigt till säljaren och de erbjöd sig att dra av en hel månadsavgift. I överkant rejält alltså, men det beror helt på säljare.
Irouza: [citat] Vet inte vad det 100% är för skillnad mellan de två olika tjänsterna via olika mäklare, men huset såldes som Länsdeklarerat +. LD+. Men i vilket fall om helst så ska man bestrida så långt det bara går. För det är din rätt att kolla på upp och undersökningsplikten går långt, men du kan aldrig börja riva i en krypgrund under en visning för att se tänker jag.... Så man
Hemmakatten: Vi hade en liknande situation med en god man (advokat) som skulle sälja en fastighet. Där anlitades en mäklare och fastigheten såldes på öppna marknaden. Blev inte dyrare än om man skulle lagt en massa advokattimmar på att säljs fastigheten.
hempularen: [citat] Det är rätt luddiga regler om sådana skadestånd. Det är enklare när en köpare bryter ett avtal. då kan säljaren få skadestånd för alla kostnader fram till att man lyckas sälja igen. Det är vanligt att säljaren då även begär skadestånd för en ev. lägre köpesumma, men det är tveksamt om det går att få igenom. I fallet att säljaren ångrar sig utan giltigt skäl,
Demmpa: Det kanske sitter en jordfelsbrytare ute i garaget/utomhus/poolen/motorvärmaruttag/etc som er elektriker inte har sett. Det sitter kanske en PSA (personskyddsautomet, kombinerad jordfelsbrytare & dvärgbrytare).
Anonymiserad 168520: Då får jag göra en pudel. Såg inte raden att det betaldes. Betala gubben för de månader du varit fastighetsägare. Gubben får ta sitt ansvar mot inkasso själv.
hempularen: Jag bara ögnade igenom, kan ha missuppfattat något. Det mest anmärkningsvärda är felen med golvbrunnen, gjord 2015. Det bör man låta någon mer titta på. Det är rätt stor risk att det inte går att åtgärda utan att riva stora delar av badrummet. Men det är inte säkert att det behöver åtgärdas. Om jag förstår rätt så har man inredd källare i ett hus från 58. Det är i så
huggan: Worst case är att riva upp allt golv på nedervåningen ända till plattan samt byta syllar. Sedan installera ett nytt golv som är ventilerat undertill. Givetvis är det bra att inte köpa ett hus med en riskkonstruktion men många äldre hus har ju något att anmärka på. Detta huset kanske aldrig får problem men det vet man ju inte. Man får be en egen besiktningsman undersöka detta mer
Myckling: [citat] Precis det jag antydde i ett tidigare inlägg. (Jag älskar att säga "Vad var det jag sa":rofl:) Hursomhelst, grattis till huset!
Daniel 109: Jo, men om ett husvärde inte kommer i närheten av byggkostnaden på platsen så har tomten ringa värde.
Stormen: Nja, det är inget fel på slang o dränering. Det är förmodligen att det gemensamma röret ut i gatan är för litet alternativt skadat iomed att vattnet stod högt i kontrollbrunnen. Det är tämligen svårt att testa stuprören simultant med enorma vattenmängder. Det sista om samma skick är intressant spår. Felet kan också vara ute i gatan då röret går över grannens tomt.
BrommaBo: [citat] Se svar ovanför. Det lutar åt att vi inte kommer att tjafsa om det. Blir för krångligt och i och med att det är i källaren så vill vi ha ventilerat golv utan golv värme. Se bild för den så kallade golv värmen :)
Anonymiserad 168520: [citat] Kan du garantera att mögeltillväxten är linjär och inte ökar exponentiellt när den når en kritisk massa? https://www.lfs-web.se/krypgrund.htm ”Det kan uppkomma mögel och/eller elak lukt på långt mindre än ett halvår då krypgrund till konstruktionen är utsatt för sammantaget olika typer av fuktlast. Detta har bl.a. framkommit i TV-programmet PLUS där man lyft fram ett
hempularen: Intyg på elinstallationen finns normalt inte. Om det finns servitut får man reda på från Lantmäteriet, men inte via normala hemsidan. Man får ringa och fråga. Mäklarna är normalt uppkopplade dit med en tjänst så att de får ut informationen, men lite aldrig på mäklarens information.