8 969 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Långdragen budgivning
Sida 1 av 2
Jag har kollat på ett hus budgivningen började ca 1 vecka efter visning på 200000 under utgångspris ja små bjöd lite mot en ja låg högst ca 100000 under utgångspris helt tyst inget mer hände ja pratade med mäklare å säljaren tänker inte ta nått bud under utgångspris ok avvaktade några dagar inget hände å mäklare sa att får dom utgångspris så blir dom nöjda å avslutar affären ok ja höjde upp till utgångspris nee nu vill dom ha mer pengar tyst i några dagar till en budgivare till kom in å ökade med 15000 ja ökade med 20000 tyst i några dagar ytligare en budgivare kom å höjde med 10000 å ja höjde med 10000 nu är de tyst igen. Ganska segt å vänta så ja har börjat kolla på andra hus känns som säljarna aldrig blir nöjda
Precis på dom mer attraktiva husen brukar de ju va några dagar innan de e klart. Ja träffade mäklaren på en annan visning ja undrade lite hur de går å hon så att ja dom hoppas på bättre budgivningen å dom hoppas på minst 200000 över utgångspris
Bedrövligt tycker jag. Har man fått utropspris så så känns det orimligt att dra ut på det så. Då ska utropspris ligga högre. I mitt tycke ska aldrig utropspris ligga lägre än att man är nöjd och vill sälja för det.
J Joohans skrev:
Precis ja håller med ja tänker lite att hade dom andra budgivarna varit intresserad hade dom bjudit mer än bara nåt enstaka budV Villa1949 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Att säljaren tycker att budgivningen går för trögt, och vill se vad tid och ett par visningar till kan ge. Det får man acceptera.
Men här hade de tydligen sagt att de kommer att acceptera, om du går upp till begärt pris. Och när de då backar på det så är det i mina ögon ett avtalsbrott. Även om det givetvis inte kan vara så i formell mening. Men ni hade en muntlig överenskommelse som säljaren backade ur.
Sådana kan man inte göra affär med.
Men här hade de tydligen sagt att de kommer att acceptera, om du går upp till begärt pris. Och när de då backar på det så är det i mina ögon ett avtalsbrott. Även om det givetvis inte kan vara så i formell mening. Men ni hade en muntlig överenskommelse som säljaren backade ur.
Sådana kan man inte göra affär med.
De har väl ändå inte sagt att de stoppar budgivningen om de kommer upp till annonserat pris? Det är klart att säljaren får försöka sälja sin vara.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Ok, som lärdom, att i ett sådant läge villkora med att vi skriver nu, ikväll. Men det gäller ju att säljaren verkligen är med på budet.
Om man inte verkligen menar det då är det nog dumt, och i de flesta fall är det nog bara ett försök till utpressning. Om jag var säljare skulle jag nog snarare bli sur på ett sådant beteende.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Om mäklaren säger att säljaren säljer, om ni går upp till begärt pris. Ja så kanske jag skulle göra det, men då vill jag ha en affär då också. Spekulanten har ju i det här fallet lurats att bjuda över sig själv, men med fortsatt budgivning. Det är ett väldigt oseriöst beteende från mäklaren. Och jag upprepar, sådana kan man inte göra affärer med.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det indikerar ju ett visst missnöje med mäklaren.
Du kan ju alltid kontakta säljarna och försöka få ihop en affär. Mäklaren har rätt till sitt arvode iallafall om säljaren säljer till någon som mäklaren varit i kontakt med. Men det är i så fall säljarens problem.
Du kan ju alltid kontakta säljarna och försöka få ihop en affär. Mäklaren har rätt till sitt arvode iallafall om säljaren säljer till någon som mäklaren varit i kontakt med. Men det är i så fall säljarens problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag tror att det räcker att de sett mäklarens annonsering, så har mäklaren rätt till arvode. Men mäklaren kanske inte orkar bråka, framförallt inte om säljaren är missnöjd av någon någorlunda saklig anledning.