6 580 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Vem godkänner överbryggningslån för fritidshus
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 277 inlägg
Jag tolkar det som att målet är att få tillträde före midsommar, men att du inte har medel till det just nu.
Jag ser några olika lösningar:
Jag ser några olika lösningar:
- Att du belånar fritidshuset inklusive ett brygglån på det som överstiger normal belåning. När du sålt lägenheten löser du överbelåningen och när du så önskar i framtiden löser du även resterande del av lånet. Att du inte tänkt ha kvar exempelvis 500.000 i lån över tid måste du faktiskt inte berätta för banken.
- Att likviddatum sätts till ett senare datum än tillträdesdatum. Alltså att du får tillträde (exempelvis) den 18/6 men betalar det sista den 2/7. Har säljaren lån på fastigheten är det här ett rätt knepigt alternativ.
- Att du hyr fastigheten i två veckor tills du har medel att köpa den.
- Att du tar blancolån eller lånar privat i ett par veckor. Detta kan också kombineras med alternativ två.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ja, men du undrade hur TS tänkte när denne gav sig in i budgivningen. Nu är ju frågan mer hur man kan få ett lån för två veckor. Går inte det så får man ta tillträdet senare.F fredl skrev:Det är skillnad på att man _kommer_ att ha medel att fullgöra sin skyldighet i en nära framtid mot att ha dem i dag. Det är ingen mänsklig rättighet att kunna köpa ny bostad innan man säljer en befintlig. Dessutom: Innan man har gjort överlåtelsen och faktiskt fått pengarna på sitt konto så kan något gå snett.
Kanske hade tTS till och med lånelöfte, men som du säger, till man har pengarna på kontot kan det få snett.
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Jag skulle nog tala med min egen bank, där jag är kund. Om de tycker att det är för riskabelt så kommer de att motivera det för dig. Risken finns ju att lägenhetsköparen av någon anledning inte fullföljer köpet (dödsfall i värsta fall) och då står du där med ett stort lån utan säkerhet. Den bank du är kund hos har kanske bäst koll på din ekonomi och om du skulle kunna klara av det även på lite längre sikt i så fall. En borgenär kanske skulle kunna göra skillnad också. Lycka till.
Men samtidigt så är det ju pengar man inte har. Vad tänkte man då. Att pengarna magiskt skulle komma. Tomten? Ambassaden hjälper till? Aftonbladet?Fairlane skrev:
Har du läst första inlägget ens i tråden?
Pengarna finns iom ett försäljning av en lägenhet, men pengarna kommer 2 veckor senare. Det tar man knappast ett lånelöfte för, och även om man gjort det så kanske banken hade sagt samma sak som nu.
Att banken ger ett bolånelöfte betyder inte att banken nödvändigtvis lånar ut när det blir aktuellt.
Jag skulle absolut se till att ha pengar på kontot eller pratat med banken innan. Eller avtalat två veckor senare tillträde.
Lite sunt förnuft.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Fast om man läser första inlägget, så verkar det ju som TS har koll på läget.
Han har möjlighet att tillträda före midsommar, om finansieringen är möjlig. Det tolkar jag som att han inte är bunden att tillträda då, troligen är inte en köpekontraktet på fritidshuset med tillträdesdag påskrivet.
Utan han har just som många tycker här, pratat med banken innan påskrivning.
Han har möjlighet att tillträda före midsommar, om finansieringen är möjlig. Det tolkar jag som att han inte är bunden att tillträda då, troligen är inte en köpekontraktet på fritidshuset med tillträdesdag påskrivet.
Utan han har just som många tycker här, pratat med banken innan påskrivning.
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Jag googlade på snabblån och hittade https://www.freedomfinance.se där man kan låna uppåt 600000 eller mer på mellan 1 och 15 år. Om du lånar på 15 år kostar det 4918:- per månad. Sen får man läsa på villkoren om det går att lösa i förtid. Medsökande ökar chansen att få det beviljat. Där ser du ett minimum av vad det skulle kosta dig om det drar ut på tiden och om det är värt risken. Förmodligen får man inte lägsta räntan, det får nog bara de som inte behöver låna alls. På deras sida står ett antal banker som de samarbetar med. Det går ju att ringa dem. Är du medlem i villaägarna så kan du få ett medlemslån via dem. Där kan du lösa lånet i förtid utan extra kostnad. Att bli medlem kostar 395:- per år. Då får du värdecheckar på nästan det beloppet på olika bygg- och färg-handlare. Du kan ju avtala om tillträde senare och be om option på tidigare tillträde. Det avgör ju du och säljaren; mäklaren anpassar sig nog. Det kan nog finnas andra organisationer som har medlemslån, t.ex. olika fackförbund.
Skulle dock avråda å det kraftigaste från okända "kreditföretag". Om man inte kan få ett lån hos någon av de stärre bankerna (Plus SBAB, ikano, ICA) så ska man nog helt enkelt låta bli att låna.Matzeball skrev:
Jag googlade på snabblån och hittade [länk] där man kan låna uppåt 600000 eller mer på mellan 1 och 15 år. Om du lånar på 15 år kostar det 4918:- per månad. Sen får man läsa på villkoren om det går att lösa i förtid. Medsökande ökar chansen att få det beviljat. Där ser du ett minimum av vad det skulle kosta dig om det drar ut på tiden och om det är värt risken. Förmodligen får man inte lägsta räntan, det får nog bara de som inte behöver låna alls. På deras sida står ett antal banker som de samarbetar med. Det går ju att ringa dem. Är du medlem i villaägarna så kan du få ett medlemslån via dem. Där kan du lösa lånet i förtid utan extra kostnad. Att bli medlem kostar 395:- per år. Då får du värdecheckar på nästan det beloppet på olika bygg- och färg-handlare. Du kan ju avtala om tillträde senare och be om option på tidigare tillträde. Det avgör ju du och säljaren; mäklaren anpassar sig nog. Det kan nog finnas andra organisationer som har medlemslån, t.ex. olika fackförbund.
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Jag håller i princip med dig. Freedomfinance är en låneförmedlare så man lånar inte av dem utan av de banker de förmedlar lån till där SEB, Ikano, Resursbank m.fl. stora spelare ingår. En förmedlare kan nog svara på TS fråga ganska snabbt då de har koll på villkoren för deras olika partners. Villaägarna och fackens medlemslån samarbetar också med banker de har förtroende för. Det är alltså inte bara okända kreditföretag. Medlemmarna har lättare att få lånen påstår de i alla fall så länge man uppfyller kraven de ställer vilka kanske är något lägre än vad jättarna behöver för att bekosta sin enorma byråkrati och personalstyrka.Appendix skrev:
Å andra sidan kommer knappast en förmedlare komma med lån med kort löptid utan att ta rejält betalt för uppläggningsavgift.Matzeball skrev:
Jag håller i princip med dig. Freedomfinance är en låneförmedlare så man lånar inte av dem utan av de banker de förmedlar lån till där SEB, Ikano, Resursbank m.fl. stora spelare ingår. En förmedlare kan nog svara på TS fråga ganska snabbt då de har koll på villkoren för deras olika partners. Villaägarna och fackens medlemslån samarbetar också med banker de har förtroende för. Det är alltså inte bara okända kreditföretag. Medlemmarna har lättare att få lånen påstår de i alla fall så länge man uppfyller kraven de ställer vilka kanske är något lägre än vad jättarna behöver för att bekosta sin enorma byråkrati och personalstyrka.
Det är ju någon som ska betala förmedlarens personal och andra kostnader. Det är oftast privatpersonen. Ävben om denne inte får en faktura i handen.
Klicka här för att svara