Byggahus.se
Vi har precis skrivit kontrakt på ett hus byggt -58, med kök och ett badrum från ca 2000. Säljarna som bara bott i huset två år, har bytt det andra badrummet. När vi träffade säljarna vid kontraktsskrivning frågade jag om vad de vet om stammarna, men de hade ingen information om dem. Jag har kanske naivt utgått från att de byttes när köket och badrummet från 2000 ca sattes in, för så hade jag själv resonerat om jag ägt huset då, men det behöver ju inte vara fallet har jag förstått senare, när jag pratade med en bekant som är mäklare och har mer koll än mig.
Vi besiktigar huset nästa vecka och jag hoppas få tag på en firma som kan komma och filma rören då också. För mig är det en stor skillnad om stammarna är original eller om de är bytta för femton-tjugo år sen.
Nu undrar jag - om det visar sig att stammarna är original och behöver bytas - kan vi pruta på huspriset då? I så fall med hur mycket? Eller hur ska vi resonera? Tacksam för snabb input, besiktning sker i början av veckan!

Visst kan du, men jag tycker att det är riktigt fult att försöka pruta om det inte dyker upp ny information som motiverar det. Är renoveringen från 2000 enligt de regler som gällde då så tycker jag inte att du har någon anledning att pruta.

Ok, men är det rimligt eller orimligt att tänka att stammarna byttes 2000? Speciellt då säljarna satt in nytt badrum så sent som för ett år sen - att göra det med stammar från 58 tycker jag är märkligt. Jag är inte på något sätt ute efter en ful prutning. De vill sälja, vi vill köpa, så enkelt är det.

Du får ju veta om du undersöker stammarna noga, men du har ju inget löfte att de är bytta, så knappast något du kan räkna med. Det finns ju flera trådar om detta, men uppenbarligen är det så att sådana här klausuler i praktiken innebär öppet köp

K klimt skrev:
Du får ju veta om du undersöker stammarna noga, men du har ju inget löfte att de är bytta, så knappast något du kan räkna med. Det finns ju flera trådar om detta, men uppenbarligen är det så att sådana här klausuler i praktiken innebär öppet köp
Om man hade kunnat undersöka stammar vid husvisning hade vi gjort det, men det är ju praktiskt omöjligt. Ett hus som i prospektet inte har några större anmärkningar, men som (eventuellt, vi har ju inte besitkigat det än) i praktiken blir ett renoveringsprojekt måste man få kunna häva köpet på, något annat vore orimligt. Men vi hoppas att besiktningen kommer att gå bra för vi vill väldigt gärna ha det.

Ni kan i princip häva för vad som helst. Men man kan ju diskutera om det är rimmligt.

• Gilla
Hunnert
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ni kan i princip häva för vad som helst. Men man kan ju diskutera om det är rimmligt.
Jo men precis, och det är det jag efterfrågar åsikter om. Det handlar inte om att häva köpet för en skitsak.

G gröngölingen skrev:
Om man hade kunnat undersöka stammar vid husvisning hade vi gjort det, men det är ju praktiskt omöjligt. Ett hus som i prospektet inte har några större anmärkningar, men som (eventuellt, vi har ju inte besitkigat det än) i praktiken blir ett renoveringsprojekt måste man få kunna häva köpet på, något annat vore orimligt. Men vi hoppas att besiktningen kommer att gå bra för vi vill väldigt gärna ha det.
Prospektet är väl mest ett slags reklam, men det är hårda fakta som är viktigast. Vi vet ju inte om drt finns någon säljarbesiktning och vad den säger. Men efter er egen besiktning har ni förstås bättre underlag

J
Jag har själv ägt ett hus från 57, och renoverade badrummet 2012. Vi bytte allt i golvet, men de vågräta stammarna i gjutjärn var i originalskick när de kapades, och eftersom de gick inne i väggarna av sten fick de återanvändas. Enligt snickaren ser det ofta ut så. Troligen mår de bättre när det inte står en massa vatten i dem.

F
Som säljare skulle jag bli irriterad om du prutade. Du visste att information saknades om stammarna i budprocessen och isåfall skulle du buda utifrån att stammarna eventuellt skulle behöva bytas.

• Gilla
Rdna och 1 till
  • Laddar…
Till 99 % så är stammarna inte bytta i ett hus från 1958. Detta är dock inget fel, byter gör man bara om man ser att de är dåliga vid renovering.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Klart du kan pruta! Har du frågor om något som kan variera i kvalitet och säljaren inte vet något om det är det klart att det kan vara grund för att pruta om det är dålig kvalitet på grejerna.

Nu behöver det (som redan skrivits) inte vara något fel på stammarna bara för att de är gamla, men är de undermåliga och det är den typ av sak du inte kunde se själv tidigare är det väl klart att det måste få kunna påverka priset.

• Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Samtidigt är det inte rimligt att pruta för omständigheter som majoriteten förutsätter.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Fast är de undermåliga så är ju det rimligen något flertalet inte förutsätter, givet att det skett två renoveringar de senaste 15 åren då stammarna helt eller delvis hade kunnat bytas.

Då kan man ju snarare tala om fuskrenoveringar med följden att man även måste räkna ner badrummens värde då ytskikten kanske ryker om man måste byta stammar.

Observera att jag inte tror att det är så här i TS fall, utan det är ett hypotetiskt resonemang om det är så.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Försöka går alltid men säljaren kan också vägra. Ni har avtalat om ett pris och besiktningsklausulen säger vanligtvis bara att ni kan hoppa av hoppa av köpet helt om ni önskar.
Ser säljarna att risken är överhängande att ni hoppar av så kanske de går med på att pruta men sätter de sig på tvären så kanske de hellre väljer att låta er kliva av och istället säljer till den som kom två på budgivningen.
Angående "felet" så tycker jag nog att ni har varit lite för optimistiska i era antaganden. Ett stambyte är något positivt som man gärna lyfter fram i ett prospekt. Om det inte nämns över huvud taget eller är lätt kontrollerbart så skulle jag anta att stammarna var orginal.
Jag har ett hus med källare och har renoverat badrummen och inom en snar framtid även köket. Bytte då de vertikala stammarna ner till källargolvet men inte de som ligger nergjutna under källargolvet. Det får bli ett eget projekt den dagen vi tar tag i tvättstugan som ligger där nere. Än så länge fungerar de gamla stammarna så vi ser ingen brådska.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.