bonnier
bonnier: Beställer du en överlåtelsebesiktning så får du samma besiktning som köparen gjort, det är min erfarenhet.
2 svar · 1,8k läst
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Kommunen eller någon fritidspolitiker du känner som sitter i byggnadsnämnden, på den tiden jag var byggnadsnämndledamot hade jag datortillgång till allt detta inom kommunens gränser, förutom kartmaterialet möjligtvis, men jag hade tillgång till GIS-systemet...
4 svar · 7,7k läst
H
hempularen: Men problemet med statistik som är dåligt sammansatt, är att den ger en falsk vetenskaplig tyngd åt uppgifter som kan vara direkt felaktiga. När det gäller just SKI, så har jag väldigt svårt att tro att de använder ett statistiskt korrekt material. Alltså hur sker urvalet av intervjuoffer. Det framgår av deras text att de bara har med synpunkter från kunder till byråer som har
38 svar · 9,0k läst
G
gustavk: Du ska definitivt besikta med din egen utvalda besiktningsman. Skriver ni på kontrakt se till att det finns en öppen klausul om att köpet kan hävas efter besiktningen.
1 svar · 1,0k läst
Demmpa
Demmpa: Garderob går som byggnadstillbehör. http://www.maklarsamfundet.se/sites/default/files/Kopa_salja/Pdf/fast_o_lost_.pdf http://fmf.se/fast-och-los-egendom/ https://www.lansfast.se/media/1578/fast-och-los-egendom.pdf
5 svar · 8,0k läst
BirgitS
BirgitS: Det är ju mycket vanligt att teve sitter på ett väggfäste även i vardagsrum så det i sig gör det inte till ett fastighetstillbehör. Om jag var spekulant så skulle jag tro att teven inte ingår (finns med i beskrivningen som tips) men höra med mäklaren för säkerhets skull.
6 svar · 3,2k läst
·
SandraPeter
SandraPeter: Vi sålde vårt hus i höstas och hade en frysbox i källaren. Den fick vi inte ta med oss (nu ville vi inte ta med den så i vårt fall var det inget problem) eftersom den räknades som fast installation (eller vad den korrekta termen nu är).
26 svar · 10,6k läst
harry73
harry73: Med den logiken skulle inte heller nytt kök eller badrumsinredning tillhöra fastigheten
43 svar · 33,5k läst
MinnaJosefin
MinnaJosefin: [citat] Tack! Ja, allting känns superbra med honom och han är väldigt tillmötesgående. En bra affär för alla inblandade helt enkelt ☺
97 svar · 41,1k läst
H
hempularen: Men som sagt fundera på det där med bullret. Det kommer att fortsätta att bli värre, så det kommer att påverka värdet i området negativt framöver. Jag bor själv en bra bit längre västerut, inte rakt under den officiella inflygningsrutten. Men vissa dagar när de har kraftig sidovind flyger de rakt över vårt hus. Det är bara problem med inflygning, starterna är brantare så de går
5 svar · 2,8k läst
·
H
hempularen: Det beror på hur avtalet med mäklaren är formulerat. Det vanligaste är att mäklaren inte får något arvode alls om det inte blir sålt. Har man köpt kringtjänster som styling så ligger det ofta på ett separat avtal, med en "stylingfirma". Observera att mäklaren har ensamrätt under den tid avtalet löper. Men mäklaren har rätt till provision även efter att avtalet löpt ut, om
6 svar · 1,7k läst
Appendix
Appendix: Synd trådskaparen inte återkopplat hur det har gått. Sidospåren kanske gjorde att de inte är så sugna på att berätta? Här är nackdelen med att skuldbelägga och prata om moral. Det blir mer sandlåda än något vi kan följa och lära oss av.
152 svar · 42,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag har för mig att låneklausuler var vanligt på 80- och 90-talet i alla fall, men då gällde det nog att köparen fick 1-2 veckor på sig att fixa ett avtal med en bank, inte att köpet var öppet ända fram till ett par veckor innan tillträdet. Då var det ju inte sån brådska med köpet utan det var väl allt eftersom köpet skulle vara klart på ett par dagar som lånelöften kom i
9 svar · 4,4k läst
A
A-Man_08: [citat] Varför tror du att mäklaren kommer ge nycklarna till köparen innan tillträdesdatum?
10 svar · 5,3k läst
Jarlingar
Jarlingar: Såna här hus kan man göra riktiga klipp på. (y) Men det är definitivt inget för nybörjare.
8 svar · 2,1k läst
H
husbygge2: Hej har följt tråden lite. Påmminer lite om vårt case men bes-man utsågs av Nordic på uppdrag av husleverantör, vi hade delad entreprenad. Visade sig att bes-man missat saker och var för snål i summan som vi skulle hålla inne med. KA-jobbade tydligen i samma koncern som Bes-man och det uppdagades efteråt att han inte kunde säga vad han ville pga det. Dock långt efter, ca ett år, så
20 svar · 11,1k läst
Oldboy
Oldboy: Ja, musfällor är dels inte tillräckligt effektiva på att hålla undan gnagarna helt och hållet, och dels är det ett sisyfosarbete.
53 svar · 18,2k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag tror också att det är så det gått till, med reservation för att jag inte vet om även kollegan stått som lagfaren ägare. Och vet jag inte det tycker jag att det är orimligt att förutsätta att det gått tveksamt tillväga, även om det kan ha gjort det. Håller också med om att val av tempus i texten reser en del frågetecken, men värre fel har skrivits utan att det i verkligheten
20 svar · 6,9k läst
S
Stefan1972: näe man får köpa sånt här hur man vill utan besiktning om det är så. Haken är väl att ni ska låna på huset och ha det som säkerhet. Och då är det ingen godtagbar säkerhet förrän huset är klart och besiktigat.
18 svar · 3,2k läst
F
Fjällöparn: [citat] Det svaret gjorde min kväll
6 svar · 4,0k läst
L
lordi: Jag kan inte råda angående köp eller inte köp, men om huset varit till salu en längre tid så föreligger ju självklart prut-läge. Kudos till besiktningsmannen/kvinnan som faktiskt tagit upp punkter inom både VVS och el. Viktiga områden som de brukar hoppa över för att de inte är kompetenta.
17 svar · 11,1k läst
·
H
Huruvida: Ett villkor om avstyckning behöver inte ens skrivas in i köpehandlingen - det är reglerat i jordabalken.
12 svar · 4,3k läst
S
stf01: Personligen hade jag betalat av huset, investerat 500-850, beroende på hur nytt huset är. Resten buffert. Hade jag haft 2 miljoner på banken hade jag kört 50/50 på lånet och börsen samt behållt endel till buffert. Men alla är ju olika här. Vissa skulle säkert belåna sig max och köpt en ferrari för resten. :beer:
7 svar · 5,7k läst
slaskman
slaskman: Huset vi sålde stod tom 3 månader innan tillträdet förutom garaget som var fyllt med mina prylar. Fqmiljen som köpte fick lova att tömma sina tre barns rum, tömma egna vindsutrymmen osv och ställa in i ett av rummen, de fck dessutom plocka vad de önskade av frukt osv i trädgården. Det vi var tydliga med var att de stod hela ansvaret för allt som ställdes dit.
26 svar · 14,5k läst
Elkludde
Elkludde: [citat] Erfarenhet finns,men det är inte lätt att få rätt mot Anticimex eller mäklare
46 svar · 46,1k läst
Z
ZipLock: Har man gott om pengar är det naturligtvis inget att fundera på, men jag är tveksam om man blir så mycket lyckligare i ett badrum eller kök för 200 kkr jämfört med ett för 100 kkr.
8 svar · 3,5k läst
B
b_hasse: Det känns som du fokuserar på fel problem. När det gamla huset är sålt och du bor i det färdigbyggda nya så ser jag inget större problem. Jag tolkar ditt första inlägg som att du vill börja bygga ett nytt hus innan överlåtelsen är klar på det gamla. Då kommer du att ha lån på båda fastigheterna samtidigt, och det finns ju inget att "flytta över" förrän överlåtelsen av den
12 svar · 3,5k läst
M.Drömmaren
M.Drömmaren: [citat] Snubblade över denna notis och undrade bara hur de gick? Gjorde du som du skrev, använde pengarna till att förbereda så mycket som möjligt och sen banken? :D
11 svar · 6,4k läst
tensiden
tensiden: Det vi gjorde med hjälp av jurist är att skriva en revers oss emellan. Jag "lånar" pengar av min fru, till 0-ränta (för enkelhetens skull), men vi äger lika delar av bostaden. I våra avtal sinsemellan framgår det att vid försäljning skall reversen lösas ut. Dvs min frus pengar är skyddade så långt som möjligt. Ni bör även skriva samboavtal om ni nu inte skall gifta er inom kort
4 svar · 6,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.