Köpa & Sälja hus
AndersS: Glöm inte bort att ungskog, nu vet jag ju inte ålder, ska röjas/förstagång gallras vilket riskerar att hamna på utgiftskontot om du själv inte tar hand om det.
Husqvarna220Ac: Pax har ett litet FTX agg, för 9900:-, verkar otroligt smidig för mindre boenden..
Besiman: Det är ju mycket prat om mögel och dess inverkan på material och hälsa. Troligen med all rätt. Materialskador kan man se och ta på. Men när det kommer till hälsa är det ju lite oklart. Alla människor reagerar ju inte på samma sätt för "mögel". Vissa äter t om mögel... Jag vet människor som bott i rejält "mögliga" hus i flera år och ändå mått utmärkt. Det skulle vara
Byggdjuret: [citat] Du kan alltid kräva det... Men säljaren kan förstås neka.
Swetrot: [citat] Spara och amortera bort lån, det är en bra affär på sikt. Vad gäller nyckelord så beror det ju på vad man är ute efter. "Renoveringsbehov" brukar betyda att det finns massor av saker att göra. Enskilt läge betyder att du har långt till grannar, men kanske också har en massa väg som måste underhållas och plogas på vintern för att kunna ta sig fram. Svävande
Fadai: [citat] Ett gott råd: Anlita ALLTID en egen besiktningsman om du kommer fram till köp! Då får du även en massa goda råd och tips under besiktningen, som kan ge en god bild av vad som behöver göras m huset. Välj ALDRIG besiktn.man som mäklaren rekommenderar. Lycka till m husletandet!
BirgitS: [citat] Ja, man räknar med en teknisk livslängd på 20 år för tätskikt. Men det är nog inte bara ytskiktet du behöver byta, utan golvbrunnen måste bytas ut, förbättring av stabilitet i väggarna och golvet med tätare reglar för att få till dagens krav, och det kan även vara bra att passa på att byta avloppsrören som är under golvet så man inte behöver riva upp badrummet om 10
LK99: Hej! Vad har ni för erfarenheter av besiktningsmän i Helsingborg, behöver ev en inom kort och vill självklart ha den bästa/e ;) All ris, ros och tips mottages tacksamt!
Kirre2: Om badrummet är från -90, har det inte tjänat ut då? Då kan man väl inte räkna med att "få" ett nytt med intyg.
hempularen: Du får givetvis sälja hur lågt du vill. problemet är att om det låga priset villkoras av att något annat skall säljas lika billigt åt andra hållet. Då är det inte ett äkta pris, utan en dold bytesaffär. Och det är dels ett skattebrott, dels om det då gäller fastigheter så blir lagfarten ev. ogiltig, köparen blir aldrig riktig ägare. Det är ungefär samma upplägg som att jag
hempularen: Har ingen aning om mäklare brukar jobba 60 - 70h i veckan. Men jag har insett att de har arbetstider som jag personligen inte skulle vilja ha speciellt länge. Om man funderar lite. De skall skaffa nya uppdrag hela tiden. Om vi antar att de flesta som anlitar mäklare träffar 3 -4 mäklare innan man bestämmer sig. Då ger det att rent statistiskt får en mäklare träffa 4 "säljare" för att
Grillen: Har ni skrivit papper ännu? Annars är det ju bara ta upp t ex gardinskenorna att dessa inte ingår vid köpet. Sen får ni då se om köparna vill ha dom eller ej, vill dom ha kvar dom så kanske det är lika bra att låta dom ta istället för att börja strida om en sådan sak? Är det fast installation på timers eller är dom lösa? Är det bara lösa så tar du naturligtvis med dom. Är
tobbe456: Det jag ser som negativt i tankegångarna med att ej räkna med att vara skuldfri vid pensionen är förutom att du har mer kostnader du måste dra runt, faktumet att det blir svårare och svårare att behålla husen i släkten om vilken finns till det.. hus blir till skillnad från förr en "dussinvara", något man bygger och sen säljer. Finns få minnen kvar, mycket färre hus med anor så att
Byggdjuret: Jag har inte funderat så mycket på att radhus är billigare. Men jag skulle inte vilja bo i en bostadsrätt. Då bor jag hellre kvar i villan. Dessutom så blir du inte av med grannarna. Jag jobbar nog på ett tag till så jag får råd med villa istället. Nu var jag riktigt elak mot alla som trivs med att bo i radhus. Det finns brf radhus. Hur är dessa att bo i?
Byggdjuret: [citat] Att justera vitbalans och liknande på en bild tycker jag absolut är vettigt. Och hör kanske snarare till normal bildbehandling.
frlise: Fast fuktbelastningen i en krypgrund kommer främst från utomhusluft samt från avdunstning från grundmur och grundbotten. Det som händer med att höja inomhustemperaturen är att värme kan överföras ner till grunden genom antagligen strålning, ledning eller konvektion. Det är bara det sista (konvektion) som ökar fukttillskottet då ånghalten sannolik är högre i den luft du skulle
Slugge: Det kan ju hända, om än osannolikt.. Eller så sålde mäklaren bara huset till sin kompis till ett bra pris. En seriös mäklare har väl skyldighet att förmedla bud till säljare? Mest troligt var de så nära affär att en kovändning skulle innebära trista miner från förstebudaren och risk för utebliven affär i slutändan.
Dahlin: Affären gick igenom som det var tänkt. Jag bodde där i ett par år, sen tog lovet ett snedsprång och jag sålde huset.
Papphammar666: Håller med 90% av alla här ..tex. ja det är fult men funktion är det inget fel på . Eller .ja förutom att 2.5 på 10A eller var det tvärtom 1.5 på 16A .. i annat fall så kan det ha varit så att den förre ägaren inte ville lägga pengarna på ny tråd /kabel som hade räckt in ...så elektrikern jobbade med det han hade ... sur som svinet så la han bara in allt ..dett är en gissning
jocke31: [citat] Ford Taunus bör alltid ingå. :D
sliderr: Are there other companies who give advice when you start to build a new house?
Martin_B: 1. Då har man som granne åtminstone gjort vad som är skäligt att göra. [citat] 2. Nej, och det är det inte för spekulanter/eventuella köpare heller. Case closed. Så enkelt var det :)
Byggdjuret: [citat] DE vet ju alla att minst 2 lager golv...
fia_mstd: Vi letar hus och en mäklare på orten vi vill flytta till är så fruktansvärt i kompetent (i mina ögon) att jag vägrar gå på visning om han håller i den. Såvida inte det där drömhuset man bara ser var tionde år dyker upp då. Men då får mannen sköta snackandet. Så visst spelar de roll. De kan både höja priset genom att dra till sig spekulanter och sänka priset genom att
crappyusrname: Är för nyfiken för att inte fråga, hur gick det med huset?
milimani: [citat] Det är ju enklast för flyttproceduren att inte flytta alla möbler mm fler gånger än nödvändigt, men jag är öppen för det som krävs för att kunna bygga. Jag ska prata igenom det med bank, men just att ha lite kunskap och vara lite förberedd innan känns väldigt bra, för att kunna ställa rätt frågor.
Dan_Johansson: [citat] Antar att du fått svar på om det gått eller inte, men vill du ha mer råd om det är en bra ide kanske lite mer info om din/er ekonomi vore bra .. Har ni lån på den nyinköpta fastigheten? Hur mycket är den värderad till i dagsläget? Pantbrev? Nu vill jag inte låta som en dysterkvist, men min uppfattning är att ett bra sätt att gå från "vän" till "ovän" är att göra
malarmaster: [citat] det fanns en tid då staten premierade ladugårdsbyggen i sten,anledning var att det var brist på trä då det mesta eldades upp .Här i småland finns mest trä då jordbruken var små och finansiering av byggen i sten svårt.Detta har ju tydligen varit en större gård och därmed har ägaren kunnat ha råd med stenbygge. Själva herrgården är ju renoverad löpande,fönster ser man
Husqvarna220Ac: I köpte hus från -71 för några år sedan, vi skippade besiktningen, direktverkande el, nya VVB, nytt tak, fönster och dörrar, sen när vi sålde detta efter 2 år så valde den nya köparen att besikta, fiasko! Står och provar om köksfläkten funkar på alla hastigheter! Mm mm, öppnade luckan till vinden och lyste med ficklampan, MEN, om säljaren säger att han helst slipper besiktning,
Hemmakatten: Vi har en öppen planlösning med ett 11 x 6,5 m stort rum. Iofs fönsterväggar på ena långsidan och del av kortsidan. Där har vi sex (6) slingor. De två närmast fönsterväggen ligger tätare. Hade vi inte haft fönsterväggen hade det räckt med fem (5) slingor. Att ha en (1) slinga för ett helt plan låter orealistiskt.