Ett hus i grannskapet är till försäljning.
Det är inte mitt hus och jag är inte intresserad av att köpa det.

För fem år sedan var huset ett vrak, ej underhållet efter ett dödsbo av en ungkarl som hade gjort annat i livet än brytt sig om huset. Tomten var full med sopor.

Sedan köpte någon upp huset och renoverade det. Med renovering menas nybygge i praktiken då man tagit ner varenda yttervägg. Har kört förbi där ofta och det har bara slagit mig hur alltid varit gjort med billigaste material och även i en del fall helt klart ej fackmannamässigt utfört. Ytterväggar av enkel lecasten (energiprestanda?), tak av billigaste plåt lagt dikt an mot undertak (yes). Man har regelbundet eldat sopor på markerna runt huset vilket skapat lustiga kala fläckar.
All el och VVS är nytt. Det är garanterat inte gjort av fackman. 100% säker.

Men allt ser fräscht och nytt ut på bilderna.
Och nu är fuskbygget till salu för en prislapp som är ett rent skämt för området. Minst 100% högre än andra hus.

Nu till fråga. Vad hade ni gjort?

Tycker ni att med den information om hur dåligt och oprofessionellt bygget har utförts. att man har en moralisk plikt att informera köpare? Eller är det bara 100% "skyll dig själv, undersökningsplikt gäller" för köparen?

Jag vet inte hur jag hade reagerat om jag köpt ett hus som visade sig ha allvarliga brister, om alla grannarna vetat detta men inget sagt något.

Om du inte är närmsta granne så hade jag inte brytt mig.
Köpa billigy sälja dyrt det är så vissa håvar in slantar på.
Är det riktigt illa så kommer det fram på besiktningen

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tack, ja det kanske är bra så. Hoppas att köparen gör en besiktning, det kommer garanterat visa felaktigheter.

Tja, du kan ju alltid gå på visningen, och prata lite högt om hur viktigt det är att göra en besiktning ...

Att peka ut något som man tror är fuskbygge tror jag inte är något du har en moralisk skyldighet att göra ...

Har du dokumenterat något? Hade någon eldat sopor på tomten i närheten av mig hade jag nog knäppt några kort och dragit iväg till kommunen ...

Vid frågor hade jag svarat sanningsenligt, annars inte. Man kan ju inte börja jaga ev köpare för att berätta om eventuella fel.

Det är väldigt svårt att på avstånd avgöra exakt hur dåligt ett bygge är. OK vissa saker ser man på långt håll. Men om jag vore spekulant, och en granne börjar jaga mig för att berätta om hemskheter med huset, så skulle jag tycka att det är väldigt konstigt.

Exakt, men om en ev köpare skulle komma och fråga så skulle jag hinta om att du skall kanske kolla upp vissa delar tex isolering i den väggen, val av material, el etc....

Var på visning sav ett fritidshus nyligen. Där var taket öppet upp till nock i vardagsrummet. Huset var inte jättegammalt. En annan spekulant påpekade att taket utvändigt såg ut att ha en dal över vardagsrummet. Jag var ju tvungen att kolla-

Jodå det höll på att sjunka över delen som var öppen. Dessutom kunde man tydligt se att ytterväggarna höll på att tryckas utåt, de gick i en rejäl båge där. Ytterligare en annan spekulant var upp på vinden i delen med vanliga takstolar och plåtade. Det var fackverkstakstolar.

Troligen har ägaren helt sonika sågat bort allt "onödigt" på takstolarna över vardagsrummet.

Jag blev lite skärrad över att jag inte såg det själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.