I
Hej!
Vi har köpt totalentreprenad via PEAB. Nu är det dags för slutbesiktning och de står för besiktningsman (”opartisk”).

Frågan är om vi själva behöver ha med en besiktningsman eller vi kan lita på den som ingår i entreprenad.

Nedan inom 3 veckor:
1. Påbörjad slutbesiktning
2. Slutbesiktning
3. Nyckelöverlämning och slutlig kontroll

Vad säger ni? Har man normalt en egen besiktningsman?

Rekommendationen är ju alltid att använda en bes. man som du själv valt. De som anlitas av byggföretagen har en viss beroendeställning mot byggaren, de behöver få upopdrag även i framtiden via byggaren.

Men det är i så fall istället för den som byggaren kommer med. Det blir EN bes. man som skriver besiktningsprotokollet, Det blir bara ett giltigt protokoll.

Om du har Garbo byggfelsförsäkring så kräver de att en av dem godkänd bes. man skall besiktiga för att försäkringen skall gälla.

I
H hempularen skrev:
Rekommendationen är ju alltid att använda en bes. man som du själv valt. De som anlitas av byggföretagen har en viss beroendeställning mot byggaren, de behöver få upopdrag även i framtiden via byggaren.

Men det är i så fall istället för den som byggaren kommer med. Det blir EN bes. man som skriver besiktningsprotokollet, Det blir bara ett giltigt protokoll.

Om du har Garbo byggfelsförsäkring så kräver de att en av dem godkänd bes. man skall besiktiga för att försäkringen skall gälla.
Det ingår via Garbo
Färdigställandeförsäkring (fram till nyckelutmning)
Nybyggnadsförsäkring (10år)

I
H hempularen skrev:

Besiktningsmannen som ska utföra besiktningen får många uppdrag från PEAB. Har däremot pratat med andra som byggt med samma upplägg och de är nöjda.

Jag som lekman kommer påpeka allt jag tycker avviker. Säkert något som behöver åtgärdas. Men jag tänker större allvarligare saker, borde man ju förutsätta hanteras rätt. Eller?

I
Första besiktning gick bra med deras besiktningsman. Nu får vi ses om de åtgärdat det som vi påpekat, alla synpunkter godkändes av besiktningsman.

Har dock en fundering.

Ska vi mäta boarea och tomt? Eller man kan lita på ritningarna?

I
Ska vi mäta boarea och tomt? Eller man kan lita på ritningarna?

Hej, du verkar ha tur som fått en bra besiktningsman vald av ert husföretag.

Min egna erfarenhet, var i samma sits som du fast för ett år sen. Vår husfirma skulle absolut ha en viss person. Dock skulle han på semester när det var planerat att ha slutbesiktning, men husfirman "skyndade" på bygget så att dom fick sin kille. Tyckte redan då att det var märkligt att dom inte kunde ta en annan besman, ja vi hade Garbo byggförsäkring. Tyvärr var vår besiktningsman inte bra, en ren skandal och jag förstår att vår husfirma ville ha honom för dom kom undan med mycket. Påpekade till honom vad jag tyckte, men han brydde inte ens om att svara. Till 2 års besiktningen absolut välja en annan själv.

Tror du kan vara lugn ang boarea och tomt. Skall mycket till om ritningar och tomtkarta skulle avvika ifrån verkligheten.

• Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
I
H Husgubbe skrev:
Hej, du verkar ha tur som fått en bra besiktningsman vald av ert husföretag.

Min egna erfarenhet, var i samma sits som du fast för ett år sen. Vår husfirma skulle absolut ha en viss person. Dock skulle han på semester när det var planerat att ha slutbesiktning, men husfirman "skyndade" på bygget så att dom fick sin kille. Tyckte redan då att det var märkligt att dom inte kunde ta en annan besman, ja vi hade Garbo byggförsäkring. Tyvärr var vår besiktningsman inte bra, en ren skandal och jag förstår att vår husfirma ville ha honom för dom kom undan med mycket. Påpekade till honom vad jag tyckte, men han brydde inte ens om att svara. Till 2 års besiktningen absolut välja en annan själv.

Tror du kan vara lugn ang boarea och tomt. Skall mycket till om ritningar och tomtkarta skulle avvika ifrån verkligheten.
Tack för svar. Tråkigt att höra vad ni gick igenom. Får man fråga vem entreprenören är?

Det låter som du ska ha en egen till 2 år, lycka till!

Jag hart iofs. en kollega som råkade ut för det. Huset var byggt med fel version av ritning. Ett rum var 1m för kort. Bes. mannen kände till problemet (beställarna hade inte fått veta), men hävdade att eftersom det pågick en diskussion om hur problemet skulle lösas mellan entreprenör och husleverantör så skulle det inte protokollföras vid besiktningen. Det var samma fel på 24 hus om jag minns rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.