S
Sambean: Hej! Jag skulle väldigt gärna vilja ha er input och kommentarer på vad som skulle göra ett hus attraktivt för er! Vi har köpt ett torp ca 35 km norr om Göteborg, med bra pendlingsmöjligheter. 7 km till tågstationen och 4 till motorvägen. Så läget är riktigt bra - men huset är en helt annan sak. Huset såldes till oss som rivningsobjekt - men vi har bestämt oss för att behålla
0 svar · 1,1k läst
S
Sigge Sk: [citat] 30 år kommer från tillverkarens garanti på takpannor, det är normalt 30 år. Detta innebär INTE att taket "packar ihop" år 31 utan kan mycket väl ligga dubblatiden,OM det inte finns andra brister.
116 svar · 19,0k läst
S
Anonymiserad 168520: [citat] Vilka bra lokala hantverkare har du i staden? En snickare? En saneringsfirma? En bra elektriker/VVS? Betala dem för 2-3 timmars arbete så kan de ge sina synpunkter. Tänk utanför lådan, inte i...
42 svar · 8,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Du menar kanske tvärt om? (Går lite fort ibland :confused: )
10 svar · 2,3k läst
K
K@tten: Tack för svaret! Känner mig lite hispig inför den stundande affären (vilket hus det nu blir). :)
2 svar · 4,2k läst
G
Anonymiserad 168520: Aha, Det kan jag inte svara på utifrån den informationen. Jag har tyvärr bågnande innertak på två ställen pga någon :oops::rolleyes: kröp runt på vinden och installerade ventilationsrör.
4 svar · 3,3k läst
·
S
Saltis: Kolla tomtgränser, servitut, fastighetsbeteckning och bygglov också. Finns hos lantmätaren. Dränering och källarenovering (40 kvm) kostade 150 tusen för oss.
12 svar · 2,0k läst
tensiden
tensiden: Ett nyare hus står nog allt längre än 30 år, men min bild är att de slits betydligt snabbare än gamla hus vad gäller ytan. Listverk, luckor och skåp, dörrar osv är av en lite sämre och mindre slagtålig kvalitet än dylika från sekelskiftet. En modern trälist räcker ju i princip att man tittar på för att det skall bli ett djupt hack i den. Sen går det visserligen alltid att
7 svar · 6,8k läst
G
Grim Pedersen: [citat] Känns ju som att i detta fallet måste köparen kunna kräva skadestånd av säljaren i förlorat värde på huset, pga vattenskada, (dolt fel?) men vad vet jag, finns ju sjukare saker som hänt enligt lagen.
6 svar · 5,7k läst
Humlo
Humlo: Hur mycket pengar har ni för att renovera? Hur mycket kan ni göra själva och hur mycket måste ni leja bort? Jag hade personligen inte lagt något bud på ett sånt hus med tanke på all fukt och eventuell RADON och att man i princip behöver helrenovera alla rum plus källaren. Fast får ni det i princip gratis och läget är kanon och kan lägga hela husbudgeten på helrenovering men det
3 svar · 3,6k läst
SysterNett
SysterNett: [citat] Tror vi måste reda ut lite missförstånd. Ditt nya boende har inget med skatten för det gamla boendet att göra. Du skattar på vinsten, dvs det du tjänat mellan tiden du köpte och tiden du sålde. Du kan även sälja till ingen vinst eller med förlust. Då hat du ingen skatt att betala. Försäljningspris - inköpspris = vinst/förlust Från vinsten får man göra avdrag, tex
31 svar · 5,9k läst
F
fillishave: [citat] Hej! Förlåt för oförlåtligt sent svar ;) Såg notisen i somras och sen försvann det helt ur huvudet på mig! Vi var där igen med besiktningsman och trots att huset hade stått helt stängt under en längre period kände varken vi eller han någon "avvikande lukt". Fick dessutom upp en inspektionslucka i ena hörnet av rummet där vi såg hur underkonstruktionen såg ut och det var
26 svar · 4,3k läst
·
K
kardborren: Hur går det för TS, har marknaden bättrat sig?
80 svar · 15,1k läst
C
crappyusrname: @Nicke_A
48 svar · 38,8k läst
·
H
hempularen: Säljaren står ju risken under tiden fram till tillträde. Själva läckan har du troligen "köpt", den fanns där före kontraktsskrivningen. Men det får inte uppstå ytterligare vattenskador under tiden fram till tillträde. Säljaren är skyldig att säkra att det inte blir skador pga läckande vatten, skador utöver det som redan skadats före kontraktet. Men säljaren är inte ansvarig
4 svar · 2,2k läst
E
egr: Verkligen inget jag som mäklare rekommenderar, även om köpare/säljare till och från tycker att det är en bra lösning. Allt som oftast händer såklart ingenting, men det är aldrig värt risken. Vi hade ett fall för några månader sedan där säljaren gav nyckeln till köparen innan själva tillträdet var genomfört. Där började det brinna i huset dagen innan tillträdet. Sanslös
5 svar · 9,6k läst
Fiano1
Fiano1: [citat] Vi sålde först och köpte senare. En stressig period med tanke på att det inte fanns så många hus till salu i det området vi ville flytta. Dock gjorde vi upp en plan b - hyra bostad om vi inte hittade vad vi sökte. Ställde oss i div bostadsköer och tittade på alternativ så som att hyra hus, bo i husvagn en kortare period, eller vara beredda att pendla några månader. Sålde i
27 svar · 17,7k läst
·
D
devi: Hej, Vi tittade på ett kedjehus för att köpa i nya linero i Lund som byggnad av Midroc. Husen är byggt i 2011. Vi behöver lite tipsen om kedjehus och också om Midroc. Har ni någon erfarenhet?
0 svar · 1,2k läst
dof
dof: Om möjligt genomför köpet via en bank. Har en bekant från Holland som köpte hus här för några år sedan. Det enda du i princip behöver är legitimation och svenskt "personnr" Vår bank fixade allt det praktiska på några minuter.
2 svar · 1,6k läst
·
M
Markarbetaren: Samtidigt så är det knappast så att dessa 800 som värdet kanske har gått ned, har varit inne på bankkontot och vänt. Att sitta och gräma sig för att man missade sälja på toppen, att grannen fick mer, äh lägg av nu. Jag låste en del av mina lån på 2% år 2015, fantastiskt då, idag har jag "förlorat" en hel del mot rörligt, är jag ledsen för det? No way, thats life!
53 svar · 22,1k läst
C
clask: Karlskrona [citat]
2 svar · 794 läst
L
Latitud79: Om huset nu ligger ute för ett pris under det ni tänkte betala efter att ni hittat diverse fel är det väl bara att slå till?
3 svar · 947 läst
D
Dub361: Ja, blir intressant om byggföretaget tar förlusten och går vidare eller om dom är villiga att ta striden så långt som möjligt för att få till en prejudicerande dom, finns ju både risk och vinst med det beroende på utfallet.
2 svar · 1,5k läst
R
Robert-san01: [citat] Det är lite mer än det att göra. Kolla panter, lagfarter, servitut osv. Sedan skall allt reggas också. Det är nog ca 8h jobb så jag tycker det var ett fullt skäligt pris.
7 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Dolda fel handlar om att ifall huset har fel som du som köpare inte har objektiv anledning att räkna med att de finns, så kan du ha rätt att reklamera köpet och få kompensation. MEN om felet skulle kunnat upptäckas vid en noggrann undersökning (undersökningsplikten) så har du inte rätt att reklamera. En normal överlåtelsebesiktning innehåller normalt inte undersökning av VVS o El,
8 svar · 1,3k läst
N
N.A.F.N_82: Arvodet i sig är väll på 2-4 %. Mäklarhusrt i alingsås bör man ej anlita om man vill vara seriös. Herr Hallin lägg er ut bostads annonsen till ett bud. Budgivning varar i regel 1 månad sedan tas den bort och då är bostaden plötsligt dyrare mot förut. Kanon läge för säljaren men budgivningen varar 3-6 månader.
22 svar · 15,9k läst
redarn
redarn: [citat] [citat] [citat] [citat]
10 svar · 1,7k läst
Appendix
Appendix: [citat] Det där handlar ju om att bygga relationer. Är man en trevlig person och bra att ha att göra med så är många hantverkare faktiskt vanliga trevliga människor. I det här fallet verkar besiktgningsmannen trivas med sitt jobb och ha kompetens och förstå att om han är på er sida kanske han får en trovärdighet och fler uppdrag. I mina ögon måste det vara roligt att kunna hjälpa
46 svar · 16,3k läst
C
Civilen: Det visade sig att man kunde buda via sms, om man bad mäklaren om möjligheten. Någon har varit riktigt snabb på fingrarna och kört på den taktiken att buda fort. Huset är nu borta från hemnet så min gissning är att affären är klar. Bara att bita ihop och vänta på nästa villa.
19 svar · 6,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.