Hej!

Nu har vi hittat ytterligare ett hus. Detta är ett souterränghus byggt på 60-talet som skulle ge oss omkring 1 miljon kvar för renoveringar. Är dock några saker i besiktningsprotokollet som gör mig fundersam och behöver era expertråd, framför allt kring bågnande tak och missfärgning på innertak.

Bilaga:
Konstruktion Byggnadsdel Källare Konstruktionsdel Utreglad yttervägg. Konstruktionsuppbyggnad Betong, murverk, träreglar, isolering, träpanel.

Kommentar
Det kritiska gränsvärdet för *mikrobiell tillväxt är ca 17% fuktkvot i trä. Vid kontroll av konstruktion mättes fuktkvoter stickprovsvis i en utreglad yttervägg i källaren till över 28% fuktkvot. En avvikande lukt kunde kännas i utrymmet. *Mikrobiell= Samlingsnamn för ett flertal mikroorganismer såsom bakterier, mögel och likvärdigt.

• Skärmdump av ett besiktningsprotokoll med anmärkningar för ett hus, inklusive fukt och mögel i källaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokolls sida med text som varnar för byggnadsskador på grund av fuktpåverkan i olika delar av ett hus, inklusive källare och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P
Jag hittar inte inlägget/punkten kring bågnande tak.

Gällande missfärgningar innertak så skulle jag tolka det som någon läcka utifrån som gjort detta. Taket verkar ju ha passerat bäst före datum så pengar för takbyte behöver sättas undan. Personen menar att om missfärgning blir större betyder det fortsatt läckage.

Gällande fukthalten källare är det inte bra att ha uppreglat trä i en källare. Det kan leda till mögel om fukthalten är hög... Som i detta fallet. Allt organiskt material bör rivas ut och väggar och golv göras med oorganiskt material istället.

Det står på första sidan under ”entré” och ”allmänt” att ”bågnande tak förekommer”. På ett annat hus vi tittade på stod det också så men där hade besiktningsmannen skrivit kommentaren ”dock beror det på huset konstruktionssätt” eller något sånt. Här står det inget om det och i samband med fläcken på innertaket blir jag orolig att hela taket med takstolar och allt måste bytas? Det är ju ett betydligt större projekt...

Att inredning i källaren skall rivas är jag helt med på.

P
Aha,

Det kan jag inte svara på utifrån den informationen.

Jag har tyvärr bågnande innertak på två ställen pga någon :oops::rolleyes: kröp runt på vinden och installerade ventilationsrör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.