jonastroms
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, det där är en sanning med modifikation! se mitt inlägg #8:
Precis uppskovs beloppet blir mindre men det försvinner väl inte helt om man köper en billigare bostad? Det låter inte rimligt. Man måste ju ändå skatta på eventuell vinst i rena pengar.

Bästa svaret

jonastroms jonastroms skrev:
Det var bra info även om det är krångligt tycker jag, jag har för mig någon sade att man måste köpa en dyrare bostad.
Jag menar om jag köper en bostad billigare än "försäljningspriset" / vinsten får jag väl fortfarande uppskov med det den billigare bostaden kostade. Säg att det blir en halv miljon över efter bostadsköpet då måste väl ändå bara den halva miljonen beskattas nu. Resten får man väl uppskov på? För man måste väl inte köpa dyrare för att få uppskov? Men däremot blir det ju mer skatt blir det på det som blir över mellan den nya bostaden och den tidigare om det var dyrare. Det som blir över i rena pengar helt enkelt är väl det ska beskattas?
Tror vi måste reda ut lite missförstånd.

Ditt nya boende har inget med skatten för det gamla boendet att göra. Du skattar på vinsten, dvs det du tjänat mellan tiden du köpte och tiden du sålde. Du kan även sälja till ingen vinst eller med förlust. Då hat du ingen skatt att betala.

Försäljningspris - inköpspris = vinst/förlust

Från vinsten får man göra avdrag, tex mäklararvode och andra försäljningskostnader, standardhöjande åtgärder osv.

Vinst - avdrag = beskattningsbar vinst

På den bestksttningsbara vinsten betalar du 22 % i skatt.

Detta belopp kan man delvis eller helt få uppskov på. Se den länk som länkades till skatteverkets hemsida för info.

Sen har du kvar att lägga kontant på nya boendet:
Försäljningspris - lån - ev skatt = kontanta medel (ex handpenning)

Förklaringen är grov och förenklad. All info och detaljer finns på skatteverkets hemsida

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.